Hei, jeg har et gulvbjelkelag som jeg skal legge over en ramme av galvanisert firkantrør.

Rammen er som sagt laget av galv stål og med 60cc, noe som betyr at jeg vil feste gulvbjelkene rett oppå stålet. Jeg vurderte om jeg kan ta ordentlige treskruer, kanskje Frans treskrue, der borte hull igjennom stålet nedenfra og deretter skru opp gjennom stålet inn i bjelken. Føles derimot som at jeg lett kan deformere bjelken hvis jeg skrur for hardt, noe jeg definitivt ikke vil gjøre.

Et annet alternativ jeg hadde var å sveise fast øyer på rammen som jeg skrur fast bjelkene i, men vet ikke hvor godt og rusttett jeg kan sveise i galv stål.

Det hadde vært topp om noen her har en god idé for hvordan jeg kan gå frem!

Hva er dimensjonene på firkantrørene og gulvbjelkene?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hva er dimensjonene på firkantrørene og gulvbjelkene?
gulvbjelkene er 45x120mm og firkantrørene er 45mm brede og litt forskjellige i høyde avhengig av hvor de sitter, men mellom 50-100 mm

Sveise i galvat er vel for det første utendørsarbeid, dannes en del ekle gasser. Kanskje til og med ordentlig åndedrettsvern.

Lurer på hvilke krefter du vil kunne ta opp med innfestingen. Man vil jo ikke bore opp store hull i firkantjernene så de svekkes heller? Tenker at type bøyelskrue eller hva det heter kanskje kan fungere? Blir dog ikke gratis hvis man tenker at det skal være litt prisverdig?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sveise i galvat er vel for det første utendørsarbeid, dannes en del fæle gasser. Kanskje til og med riktige åndedrettsvern.

Funderer på hvilke krefter du vil kunne ta opp med innfestingen. Man vil jo ikke bore opp store hull i firkantrørene så de svekkes heller? Tenker at type bøyleskrue eller hva det heter kanskje kan fungere? Blir dog ikke billig hvis man tenker seg at det skal være litt prisgunstig?
ja sveising unngår jeg gjerne, er ikke direkte noen mestersveiser heller :)

og det du sier med hulltakingen høres veldig fornuftig ut. Jeg har fundert over u bolt men forstår ikke hvordan jeg skal få festet det ordentlig. Problemet er at jeg har et ferdig gulvbjelkelag med lagt gulv oppå og trossbunner osv under.

T Vilgot Småhus skrev:
Hei, jeg har et gulvbjelkelag som jeg skal legge over en ramme av galvanisert firkantrør.

Rammen er som sagt laget i galvat stål og med 60cc, hvilket betyr at jeg vil feste gulvbjelkene rett oppå stålet. Jeg funderte på om jeg kan ta ordentlige treskruer, kanskje Frans treskrue, derborte hull gjennom stålet nedenfra og deretter skru opp gjennom stålet inn i bjelken. Føles dog som at jeg lett kan deformere bjelken om jeg drar for hardt, noe jeg definitivt ikke vil gjøre.

Et annet alternativ jeg hadde var å sveise fast øyer på rammen som jeg skruer fast bjelkene i, men vet ikke hvor godt og rusttett jeg kan sveise i galvat stål.

Det ville vært topp om noen her har en god idé for hvordan jeg kan gå frem!
Legg en regel oppå firkantrøret og fest den med vingeskrue? Så kan du i sin tur feste dine bjelker i den.

Hvordan tenker du med vingeskruen?

Dette høres fristende ut, men jeg vil gjerne ha bjelken under hele gulvet og ikke ha noe luft imellom. Men det går vel an å løse ved å legge tre oppå hele rammen.

• Liker
Johan Gunverth
  • Laddar…
P Paradis-Oskar skrev:
Vingeskruen drar du gjennom tre og inn i stålet.

[lenke]
det var en meget trivelig liten skrue, tenk hva man lærer seg!

Ville det være mulig/egnet å skru inn en vinkelbeslag med disse skruer for å så skru gulvdragere inn i vinkelbeslagene?

T Vilgot Småhus skrev:
det var en mycket trevligt liten skruv, tänk vad man lærer seg!

Skulle det været mulig/lämplig å skruva inn et vinkelbeslag med disse skruvene for å så skruva golvbjälklaget inn i vinkelbeslagene?
Ja visst er den.

Skal du feste et vinkelbeslag mot firkantsröret så hadde jeg brukt meg av borrskruv istället.

P Paradis-Oskar skrev:
Ja visst er den.

Skal du feste et vinkelbeslag mot firkantrøret så hadde jeg brukt borreskrue i stedet.
det høres bra ut det her. Må man tenke på rustbeskyttelsen? Tenker at når man lager hull i galvaniseringen så kanskje det blir lettere for rusten å angripe i skruehullene. Går dette å motvirke?

T Vilgot Småhus skrev:
det høres bra ut dette. Trenger man å tenke noe på rustbeskyttelsen? Tenker at når man lager hull i galvaniseringen så kanskje det blir lettere for rusten å angripe i skruehullene. Går dette å motvirke?
Nå vet jeg ikke i hvilken miljø dette skal befinne seg i, men kan ikke tenke meg at den er korrosiv? Jeg hadde ikke brydd meg om det. Skruen lager jo akkurat så stort hull som kreves i stålet og det bør bli tilstrekkelig tett. Ellers finnes det boreskrue med skive og tetning om det føles bedre.

P Paradis-Oskar skrev:
Nå vet jeg ikke i hvilket miljø dette skal befinne seg i, men kan ikke tenke meg at den er korrosiv? Jeg hadde ikke brydd meg om det. Skruen lager jo akkurat så stort hull som kreves i stålet og det bør bli tilstrekkelig tett. Ellers finnes det borskrue med skive og tetning om det føles bedre
tja den skal stå utendørs men forsåvidt havner det under hele huset liksom, men tetningsskive er nok en god idé!

Rickard.
Kald påvirkning på galvat stål påvirker knapt rustbeskyttelsen i det hele tatt, klarer ikke å huske hva man kaller det men belegget beskytter selv om man på små områder fjerner det (sager, borer, skraper).

Galvat liker derimot ikke skikkelig varme, f.eks. fra vinkelsliper og sveising.

Rickard. Rickard. skrev:
Kald påvirkning på galvat stål påvirker knapt rustbeskyttelsen i det hele tatt, klarer ikke huske hva man kaller det men belegget beskytter selv om man på små områder fjerner det (sager, borer, riper).

Galvat liker derimot ikke skikkelig varme f.eks. fra vinkelsliper og sveising.
ok, det var bra info så belegget ligger altså litt mer enn bare ved overflaten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.