Dug det med spikerplugg eller skal man ta betongekspander? Hvor lange bør disse være?

Eller i forveien inngitte gjengetapper.... !! Ellers kan Hilti-masse være et alternativ. Eller grønn plugg & fransk bolt.

Fasadeplugger er vel enkelt og sterkt.

Jeg brukte klippspik (i Leca, skrått spikret i motsatte retninger). Enkelt og billig!

Jeg antar at den fremste grunnen til å feste svillen er å fixere den så den ligger stille når man bygger, ikke at den skal holde det ferdige huset på plass. Huset vil jo ikke blåse bort på grunn av dårlig innfesting av svillen... Og skulle huset av en eller annen (naturkatastrofal) grunn flytte på seg, så tror jeg ikke noen skruer eller spiker i svillen kan forhindre det. Kraften (den levende massen) ville være altfor stor til det... (Eller...?)

(Det hadde vært moro om noen som virkelig vet hvordan det ligger til kan rette meg om jeg tar feil.)

/ulf

palun skrev:
Jeg brukte klippspik (i Leca, skrått spikret i motsatte retninger). Enkelt og billig!

Jeg antar at den fremste grunnen til at man fester bunnsvillen er å fikse den så den ligger stille når man bygger, ikke at den skal holde det ferdige huset på plass. Huset vil jo ikke blåse bort på grunn av dårlig innfesting av bunnsvillen... Og skulle huset av en eller annen (naturkatastrofal) grunn forskyves, så tror jeg ikke noen skruer eller spiker i bunnsvillen kan forhindre det. Kraften (den levande massen) ville være altfor stor for det... (Eller...?)

(Det ville vært gøy om noen som virkelig vet hvordan det ligger til kunne rette meg hvis jeg tar feil.)

/ulf
Jeg er enig med deg! Å klippspike er godt nok, og det er slik mange hussnekkere gjør med bunnsvillen. Å bruke plugg og annet i Leca-blokker er ikke verdt det siden det bare smuldrer seg opp ved større laster.

Klippspik er nok.

Løfter opp denne tråden igjen, da jeg ikke synes at spørsmålet riktig fikk noe svar og jeg selv har grublet på det samme.

I mitt tilfelle gjelder det å feste syll i kantelement av betong. Finnes det regler/retningslinjer/praksis rundt hva man skal bruke/ikke skal bruke (ekspanderspik, ekspanderskrue, spikerplugg, etc.), hvor tett de skal sitte og hva de skal holde for? Hva har dere brukt?

Om du skal feste lektene i platen så fungerer boltepistol raskest og enklest.

Tresvill på:

Lecavegg Yttervegg:
Lecas U-blokk (med isolasjon samt betong+armering) som øverste skift, deretter spikerplugg i betongen cc 60.

Lecavegg Innervegg:
Hemaspik cc 60

Mange gode råd her.
Vi har hittil støpt inn varmforzinket bolt på forhånd, men også brukt ekspansjonsbolt iblant.
Hva er klippspik? Er det noen som vet om klippspik, og øvrige materialer som nevnt her er godkjent av en konstruktør?

mvh
David

David skrev:
Er det noen som vet om klippspik, og øvrige materialer som nevnt her er godkjent av en konstruktør?
"Min" trebjelke er direkte ordre fra konstruktør.

En morsom historie er også når jeg kontaktet Leca (Maxit) angående helfuge/strengmuring av mine U-blokk som øverste skift. Når jeg fortalte min konstruksjon ble det stille i telefonen en kort stund, så hørtes: "Som din grunn er konstruert burde alle være!"

• Liker
palle_tjörnarp
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.