I
Hei,

Vi flyttet til et 70-tallshus for 5-6 år siden, og den forrige eieren hadde demontert trappen, lagt gulv og satt den opp igjen. Nå har vi renovert trappen ved å male og sette trinn i den. Det vi har merket oss er at trappen ikke sitter fast i veggen på langsiden, man kan tydelig se at den beveger seg når man går i den, kanskje er dette en årsak til at den knirker.

Har merket at det indre vangestykket har noen sprekker som går mellom visse trinn, spiller det noen rolle? Ser ut som det har vært sånn en god stund.

Så da er spørsmålet, skal den festes i veggen? Og i så fall hvordan? Kan man bore direkte i vangestykkene?

Var en tur på Hornbach og kjøpte skruer og plugger, kan dette være løsningen, eller er det unødvendig grovt?
 
Sist redigert av en moderator:
Spørsmål 1: Hva er det for steg du har satt inn der?
Spørsmål 2. Hva slags type vegg har du? Jeg kan synes at franske skruer ikke er så tiltalende optisk. Et alternativ er sanitærskrue som har forniklede runde hoder.
 
I
T Thomas_Blekinge skrev:
Spørsmål 1: Hva slags trinn har du satt inn der?
Spørsmål 2. Hva slags type vegg har du? Jeg synes at franske skruer ikke er så tiltalende optisk. Et alternativ er sanitätsskruv som har forniklede runde hoder.
1. Det er DURI trappetrinn av eik som er limt på eksisterende trinn.
2. Veggen er hovedsakelig hulstein, men også lettbetong noen steder. Så vidt jeg kunne se på Hornbach, skal disse pluggene fikse begge deler.

Maler man skruene og skivene hvite etter de er på plass, kan jeg ikke tenke meg at det er noe man legger merke til? Men for all del, hva er sanitätsskruv? Fordelen med fransk skrue er at man kan dra dem med skralle, altså få skikkelig kraft, men det trengs kanskje ikke her.
 
I
T tergo skrev:
eller borer et 14 mm hull et stykke inn i vognen og setter treplugg eller plastplugg over skruen

for eksempel TRÆLÅS FURU 12ST DIAM:14MM KARMPLUGG | Beijer Byggmaterial
Det er et alternativ men jeg vil egentlig ikke grave ut vogndelen fordi den allerede har visse sprekker på noen steder. Trolig hadde det vært bra å gjøre så lite inngrep på trappen som mulig når det gjelder hulltaking?

Men er størrelsen ellers rimelig? Og hvor mange bør man sette?
 
Størrelsen er helt OK. Får du godt feste i veggen så burde det holde med tre stykker. Jeg kjenner ikke til pluggene så jeg hadde valgt Fischer eller Essve nylonplugg. Jeg hadde tatt slike skruer og gjort en liten forsenkning.
images
 
I
Det er denne pluggen jeg har kjøpt: https://www.hornbach.se/shop/TOX-Expansionsplugg-Bizeps-12-90-25-styck/8229587/artikel-detaljer.html

Trolig trenger pluggen å kappes litt så skruen når 1 cm forbi pluggen.

Det hadde vært fint med merkeplugger, men av en eller annen grunn er det ikke helt lett å få tak i via disse byggevarekjedene.

Når det gjelder skruer, har jeg litt problemer med sporhode skruer, føles upålitelige om man skal dra dem hardt. Så tenker jeg også på forsenkningen, er det bra når man skal stramme dem godt? Er det ikke bedre med flate skiver som fordeler kraften? Jeg har jo skrudd inn en del franske skruer før, og i enkelte tilfeller må man dra dem ganske hardt, og av og til kan til og med skiven grave seg litt inn i treet, jo man har jo strammet litt for hardt da kanskje, men hadde skruen vært forsenket, så hadde man ikke kunnet stramme dem i nærheten så hardt, mistenker jeg?

Jeg er dog åpenbart ingen håndverker, så jeg kan være helt på villspor her.

Når det gjelder forsenkede skruer, så det jeg kunne få tak i på Hornbach var forsenkede med TORX. Men hodene deres var ikke superstore. Kanskje må man bestille skruer på nettet, den du viser bilde av ligner veldig på de som allerede sitter på trappen, og slike har jeg ikke sett ute i butikk i det hele tatt.
 
Sporingsskruer av den typen jeg viste brukes for å feste toalettstoler til gulvet (i dag limes det ofte fordi det krever mindre verktøy). Så de holder ganske bra. Du skal aldri trekke dem med maskin. Har du en manuell skrujern hvis blad passer godt til sporet kan du stramme dem ganske hardt, og hardere trenger du ikke å stramme.
Men du kan selvfølgelig stramme franske enda hardere.
Når det gjelder forsenkning er det en god måte å fordele kraften uten å ødelegge treverket.
Det er et spørsmål om hvordan du verdsetter det estetiske. Franske er mer for grovsnekring som brygger, skjulte konstruksjoner, sviller, gjerdeposter osv. Ønsker man det litt finere tar man forsenkede sporingsskruer. De fleste båtbyggere tenker slik.
Men du velger.
 
I
Var iväg i en litt mer "eksklusiv" byggevarehandel (Optimera) her i byen. De er ofte mye dyrere, men de har også litt mer passende ting oftest. De hadde ingen med rette spor, men jeg fant dette:

Pakke med Fischer DuoPower 12x60 plugger ved siden av en stabel 10x120 skruer på et bord.

Det er altså fortsatt 10x120 skruer, selv om de ser litt tynnere ut. Den store fordelen er at hodene er store så ingen skiver trengs og de stikker ikke ut så langt. Ulempen er at det er Torx, men de er i det minste mer diskrete enn Franske skruer.

Når det gjelder plugger, så kjøper jeg passende Fischer, skruen kommer stikke ut ca 20 mm, noe som var ok ifølge selgeren.

Jeg tror egentlig ikke de trenger å holde trappen med EKSTREM kraft, men jeg tenker likevel at jeg i det minste setter 4 stk med jevne mellomrom. For å gjøre dem mer diskrete blir det å male over dem, vurderer om jeg kanskje også skal male over øvrige skruer i trappen.

Prisen? Jo, det ble betydelig mye høyere. Bare skruene kostet nær 90 kr, dvs. mer enn hva alt fra Hornbach kostet. Man kunne dessverre ikke kjøpe pluggene i løsvekt, så der ble det ytterligere 90 kr, men forhåpentligvis blir det bra. Alternativet er ellers å bruke Hornbach hylsen, den når jo hele veien inn så skruen bare stikker ut si 5-10 mm, men Fischer pluggen ser mer avansert ut.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.