Jeg trenger å sette opp en rekke taklister. De gangene jeg har gjort det før har jeg sluppet noe annet enn trestendervegger. Men nå gjelder det både betongvegger og gips på stålstender.
Finnes det noe penere enn spikerplugg å bruke i betongvegger? Foruten liming som jeg helst vil unngå.
Hva bruker man på gips/stålstender-vegger? Det føles som at en form for plåtskruv med en annen type hode ville vært best egnet.
Finnes det noe penere enn spikerplugg å bruke i betongvegger? Foruten liming som jeg helst vil unngå.
Hva bruker man på gips/stålstender-vegger? Det føles som at en form for plåtskruv med en annen type hode ville vært best egnet.
Ekstrabygger
· Onsala
· 2 023 innlegg
Hei, har samme funderinger ved gips/plåt. Tenker å teste å forbore med et tynt bore og deretter kjøre listeskru på det. Ikke testet ennå så jeg vet ikke, men det burde funke... 
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.412 innlegg
Vanlig listskrue fungerer sikkert på stålregel når platemetallet er så fryktelig tynt, men det finnes også listskrue/sokkelskrue med borrespiss som garantert fungerer. Gjetter at et Google-søk på f.eks. "listskrue stålregel" hjelper. Tror hva som helst fungerer, husk at gipsskrue for stålregel ikke har borrespiss.
Og penest da er vel å finne en liten plugg som samme skrue kan brukes på betongen. Men listskrue eller spikerplugg er kanskje ett fett når det kommer til det estetiske.
Og penest da er vel å finne en liten plugg som samme skrue kan brukes på betongen. Men listskrue eller spikerplugg er kanskje ett fett når det kommer til det estetiske.
Sen oppfølging: dykkertpistol hadde nok vært bra. Jeg testet spikerplugg først og den var ingenting å ha. (Hodene syntes for mye, vanskelig å slå inn tilstrekkelig langt ved profilerte lister, ikke var det "bare" å skru den ut heller når den skulle bort.) Listeskrue + plugg ble bra i betong og halvgodt i gips, men det var jo ganske omstendelig og tidkrevende.
Klikk her for å svare