Da jeg ønsket å bytte fra espalier fra gulv til tak mot et rekkverk når vi renoverte, søkte jeg etter en løsning på hvordan man best fester en stolpe i gulvet. Da jeg ikke fant noen passende tips, måtte jeg tenke ut en løsning selv og tenkte å dele den her.
Kjøpte en ferdig stolpe, bygget et rekkverk av den gamle espalieren og lagde en egen overligger. Skrudde rekkverket i stolpen for at det skulle bli så stabilt som mulig:
Sveiset sammen et skruebolt og en gjenget stang som skrudde i gulvet:
Med et bor hullboret jeg gjennom hele stolpen fra begge sider og i toppen forsenket jeg med et større bor så mutter og skive fikk plass:
Etter dette kunne jeg skru fast overliggeren for å skjule innfestingen:
Da jeg ville bytte fra en espalier fra gulv til tak til et rekkverk når vi renoverte, lette jeg etter en løsning på hvordan man best kan feste en stolpe i gulvet.
Siden jeg ikke fant noen passende tips måtte jeg finne en løsning selv og tenkte å dele den her.
Kjøpte en ferdig stolpe, bygde et rekkverk av den gamle espalieren og laget en egen overligger.
Skruet rekkverket i stolpen for at det skulle bli så stabilt som mulig:
[bilde]
Sveiset sammen et skruestift og en gjengestang som skrus i gulvet:
[bilde]
Med et formbor boret jeg gjennom hele stolpen fra begge sider og på toppen forsenket jeg med et større bor så mutter og skive fikk plass:
[bilde]
Etter dette kunne jeg skru fast overliggeren for å skjule festet: