Skal bygge en ny innervegg på tvers mot en yttervegg. Ytterveggen er kledd med trepanel på innsiden og også innertaket er av trepanel.
Blir det tilstrekkelig stabilt å skru fast en stender i trepanelet, eller er det tryggest å sage opp panelet for å forankre stenderen til den nye veggens kortside i noe mer solid?
Hvordan er det mot taket (skråtak)? Sannsynligheten for at jeg finner en stender akkurat der veggen skal stå antar jeg er minimal.
Blir det tilstrekkelig stabilt å skru fast en stender i trepanelet, eller er det tryggest å sage opp panelet for å forankre stenderen til den nye veggens kortside i noe mer solid?
Hvordan er det mot taket (skråtak)? Sannsynligheten for at jeg finner en stender akkurat der veggen skal stå antar jeg er minimal.
Nå er jeg ingen ekspert... så var det sagt. Men den beste måten å få noe bra på, er å rive mye av det gamle. Og deretter bygge nytt. Ja, det koster litt mer, er litt mer slitsomt osv. Men det blir alltid bedre.
Så i ditt tilfelle. Har du ingen stender der du trenger en stender. Fiks det da. Altså riv veggen. Monter en stender.
Men sjekk om du ikke kan nå bunnsvillen. Altså bunnplanken og toppsvillen. På eksisterende vegg. Kan du det... Så kan du bare sette en stender mot veggen og bore + skru lange skruer. Det vil holde garantert.
Så i ditt tilfelle. Har du ingen stender der du trenger en stender. Fiks det da. Altså riv veggen. Monter en stender.
Men sjekk om du ikke kan nå bunnsvillen. Altså bunnplanken og toppsvillen. På eksisterende vegg. Kan du det... Så kan du bare sette en stender mot veggen og bore + skru lange skruer. Det vil holde garantert.
Jeg sier nok motsatt, ikke krøll det til for deg. Hvorfor skal du rive en vegg, ødelegge, og holde på med noe som bare trekker ut i tid og som du må fikse i etterkant, bare for en innervegg?
Klart du kan skru en regel i innertaket og i veggen hvis det er trepanel. Sett litt overdrevne mengder skruer. Se om du kan rikke den etterpå. Det er jo bare en innervegg, den kommer neppe til å falle ned med mindre du har elefanter hjemme.
Klart du kan skru en regel i innertaket og i veggen hvis det er trepanel. Sett litt overdrevne mengder skruer. Se om du kan rikke den etterpå. Det er jo bare en innervegg, den kommer neppe til å falle ned med mindre du har elefanter hjemme.
Du kan i stor grad klemme fast en innervegg mellom gulv og tak hvis du vil. Reglerer du f.eks. med 95 regel mot taket og samme som syll mot gulvet og så slår inn reglene dine, vil den nesten stå av seg selv. Kan du da bare forankre med litt skruer i gulv, vegg og tak så er det greit. Du kan også bruke metallskinner, og til og med feste skinnen mot eksisterende gulv med sterk måttetape.
Sent from my HTC One V using Byggahus
Sent from my HTC One V using Byggahus
Har du et bra tak, som holder for å feste en list bra, så fungerer det utmerket. Har du ikke det så får du velge løsningen med en sterk list mot veggen. Ellers så er det ikke så vanskelig å rive platen og montere en ekstra list i eksisterende vegg. Kommer an på om du skal ha nye tapeter osv.
Klikk her for å svare
