Hei på dere!
Har nylig kjøpt et skjermtak som jeg etter å ha diskutert med bekjente blitt usikker på om det faktisk kan monteres på en god måte i tegelfasade, uten å risikere at det løsner eller løsner teglbiter.
Taket er av følgende type med 4 innfestingspunkter.
https://www.designtak.se/products/entretak-easy-collection-flat-d800mm
Utfordringen ser ut til å være å feste taket i annet enn bare mursteiner. En tanke er å sette det litt lavere enn anbefalt for å prøve å treffe tettheten over ytterdøren med de nedre skruehullene.
Noen som har erfaring eller tanker om dette? Ikke engang leverandøren ville/kunne gi svar på dette, antagelig for å unngå "ansvar".
Har nylig kjøpt et skjermtak som jeg etter å ha diskutert med bekjente blitt usikker på om det faktisk kan monteres på en god måte i tegelfasade, uten å risikere at det løsner eller løsner teglbiter.
Taket er av følgende type med 4 innfestingspunkter.
https://www.designtak.se/products/entretak-easy-collection-flat-d800mm
Utfordringen ser ut til å være å feste taket i annet enn bare mursteiner. En tanke er å sette det litt lavere enn anbefalt for å prøve å treffe tettheten over ytterdøren med de nedre skruehullene.
Noen som har erfaring eller tanker om dette? Ikke engang leverandøren ville/kunne gi svar på dette, antagelig for å unngå "ansvar".
Forstår ikke hvorfor det må være stolper ytterst?B byron v2 skrev:
Sjekket på plugg til tegl og hvis du har hulstein så tror jeg taket definitivt er for tungt for å bare festes i fasaden. Har du massiv tegl så kanskje, avhengig av hvilken dimensjon på taket du har kjøpt. Men også der er det uansett et grensefall.
Hvordan ser det ut bak teglverket, er det luftspalte eller finnes festeelementer bak som du kunne brukt en lengre gjennomgående skrue til?
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 12 232 innlegg
For mange år siden festet jeg et lignende skur i huset mitt med teglfasade, men da tok jeg skruer som var så lange at de gikk helt inn i trefasaden bak. Hullene i teglverket var litt større enn skruene så de gikk fritt i teglverket. Fungerte utmerket.
Har man stolper blir det ingen bøyvirkning. Da blir det bare vekt nedover, ikke utover.K kniv skrev:Forstår ikke hvorfor det må være stolper ytterst?
Sjekket på plugg til tegl og hvis du har hulltegl så tror jeg taket definitivt er for tungt for å kun festes i fasaden. Har du massivtegl så kanskje, avhengig av hvilken dimensjon på taket du har kjøpt. Men også der er det likevel et grensefall.
Hvordan ser det ut bak teglet, er det luftspalte eller finnes det festelement bak som du kunne kjørt en lengre gjennomgående skrue til?
Jo absolutt det er jeg med på, studert til ingeniør og lest styrkelære. Men har du engang sett på TS lenke? Stolper fungerer ikke med det taket uten videre modifikasjon. Dessuten skrev du at det må være stolper, er neppe et must i alle situasjoner.B byron v2 skrev:
Tror at jeg kan nå trestolpen over dørkarmen hvis jeg bruker virkelig lange skruer i de nedre festene.T Thomas_Blekinge skrev:
Høgskoleingeniører kalte vi alltid for høybukser eller teknikere under studietiden
.
Veier man av mot stolper får du ingen bøyvirkning. Kun trykk nedover.
Feste med bøyvirkning i skalltegel får dere greie med på høybukseriet (lettere ingeniørutdanning)
Mvh
Clark Olofsson
Jur.kand
MSc indek
Veier man av mot stolper får du ingen bøyvirkning. Kun trykk nedover.
Feste med bøyvirkning i skalltegel får dere greie med på høybukseriet (lettere ingeniørutdanning)
Mvh
Clark Olofsson
Jur.kand
MSc indek
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Men ser du på modellen er dette et tak som er ment å henge i to konsoller på fasaden.B byron v2 skrev:
Skal man ha stolper blir det en helt annen konstruksjon/modell av tak.
Så kanskje denne modellen av tak ikke fungerer på teglfasade, det vet jeg ikke.
Men jeg ville tro at så lenge konsollene har tilstrekkelig høyde og du finner regelverket bak fasaden og kan skru i det, slik at det ikke bare henger i teglet, så fungerer det nok.
Klikk her for å svare