Hei på dere!

Har nylig kjøpt et skjermtak som jeg etter å ha diskutert med bekjente blitt usikker på om det faktisk kan monteres på en god måte i tegelfasade, uten å risikere at det løsner eller løsner teglbiter.

Taket er av følgende type med 4 innfestingspunkter.
https://www.designtak.se/products/entretak-easy-collection-flat-d800mm

Utfordringen ser ut til å være å feste taket i annet enn bare mursteiner. En tanke er å sette det litt lavere enn anbefalt for å prøve å treffe tettheten over ytterdøren med de nedre skruehullene.

Noen som har erfaring eller tanker om dette? Ikke engang leverandøren ville/kunne gi svar på dette, antagelig for å unngå "ansvar".
 
B
Det taket skal du ikke henge i teglfasade.
Du må ha stolper ytterst.
 
K
B byron v2 skrev:
Det taket skal du ikke henge i teglfasade.
Du må ha stolper ytterst.
Forstår ikke hvorfor det må være stolper ytterst?

Sjekket på plugg til tegl og hvis du har hulstein så tror jeg taket definitivt er for tungt for å bare festes i fasaden. Har du massiv tegl så kanskje, avhengig av hvilken dimensjon på taket du har kjøpt. Men også der er det uansett et grensefall.

Hvordan ser det ut bak teglverket, er det luftspalte eller finnes festeelementer bak som du kunne brukt en lengre gjennomgående skrue til?
 
Sist redigert:
For mange år siden festet jeg et lignende skur i huset mitt med teglfasade, men da tok jeg skruer som var så lange at de gikk helt inn i trefasaden bak. Hullene i teglverket var litt større enn skruene så de gikk fritt i teglverket. Fungerte utmerket.
 
  • Liker
sandos
  • Laddar…
B
K kniv skrev:
Forstår ikke hvorfor det må være stolper ytterst?

Sjekket på plugg til tegl og hvis du har hulltegl så tror jeg taket definitivt er for tungt for å kun festes i fasaden. Har du massivtegl så kanskje, avhengig av hvilken dimensjon på taket du har kjøpt. Men også der er det likevel et grensefall.

Hvordan ser det ut bak teglet, er det luftspalte eller finnes det festelement bak som du kunne kjørt en lengre gjennomgående skrue til?
Har man stolper blir det ingen bøyvirkning. Da blir det bare vekt nedover, ikke utover.
 
K
B byron v2 skrev:
Har man stolper blir det ingen bøyverkan. Da blir det bare vekt nedover, ikke utover.
Jo absolutt det er jeg med på, studert til ingeniør og lest styrkelære. Men har du engang sett på TS lenke? Stolper fungerer ikke med det taket uten videre modifikasjon. Dessuten skrev du at det må være stolper, er neppe et must i alle situasjoner.
 
Last ned appen Hilti Expander

der får du svar på hva de beregner med for innfesting
 
T Thomas_Blekinge skrev:
For mange år siden festet jeg et lignende skur til huset mitt med teglfasade, men da tok jeg skruer som var så lange at de gikk helt inn i treverket bak. Hullene i teglverket var litt større enn skruene, så de gikk frie i teglverket. Fungerte utmerket.
Tror at jeg kan nå trestolpen over dørkarmen hvis jeg bruker virkelig lange skruer i de nedre festene.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
B
K kniv skrev:
Jo absolutt det er jeg med på, studert til ingeniør og lest hållf. Men har du engang sett på TS lenke? Stolper fungerer ikke med det taket uten videre modifikasjon. Dessuten skrev du at det må være stolper, det er neppe et must i alle situasjoner.
 
B
Høgskoleingeniører kalte vi alltid for høybukser eller teknikere under studietiden :).
Veier man av mot stolper får du ingen bøyvirkning. Kun trykk nedover.
Feste med bøyvirkning i skalltegel får dere greie med på høybukseriet (lettere ingeniørutdanning)

Mvh
Clark Olofsson
Jur.kand
MSc indek
 
B byron v2 skrev:
Det taket skal du ikke henge i teglfasade.
Du må ha stolper lengst ut.
Men ser du på modellen er dette et tak som er ment å henge i to konsoller på fasaden.
Skal man ha stolper blir det en helt annen konstruksjon/modell av tak.

Så kanskje denne modellen av tak ikke fungerer på teglfasade, det vet jeg ikke.
Men jeg ville tro at så lenge konsollene har tilstrekkelig høyde og du finner regelverket bak fasaden og kan skru i det, slik at det ikke bare henger i teglet, så fungerer det nok.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.