Hei!

Jeg skal framover bygge en vegg i stua for å dele den opp.
Gulvregelen skrur jeg fast i gulvet tenkte jeg. Likeledes reglene som festes i veggen med skruer. Taket er imidlertid et skråtak som møtes i vinkel i midten, så å si, og innertaket består av gips. Der veggen skal gå er det ingen trestendere bak gipsen å feste selve takregelen i. Min tanke er jo at takregelen sitter bra hvis man fester den i taket med en rekke mollyskruer eller lignende. Det blir jo ingen krefter å snakke om siden det vil være stendere mellom syll og takregel som avlaster takregelen fra vekt. Den eneste kraften jeg kan tenke meg påvirker den type innfestning er om man løpet i full fart inn i veggen.

Tenkte bruke 45*45 med doble plater siden jeg vil beholde så mye romareal som mulig. Det holder vel?

Så hva tror dere? Finnes det en annen løsning som er bedre?

Sist redigert:
Ingen som har en anelse? Har googlet uten å finne noen med dette problemet..

Jeg ville ikke gjort det, fordi gips holder ikke særlig bra. Sett en OSB-plate i taket som overfører kreftene til regelverket.

Lim takregelen med monteringlim, samt et par mollyskruer. Limet fordeler kreftene jevnere og bedre enn skruer. Videre ville jeg ha brukt 45x70 i dette tilfellet. 45x45 fungerer ellers til avskillende vegger, men i ditt tilfelle vil man ha all annen stabilitet man kan få.

Sitter ikke gipsen på glissent? om ja da har du flere innfestingsmuligheter.

Hvor høy blir veggen? 45x45 burde funke men ikke høyere enn typ 2700 mm da blir det ranglete. da ville jeg kjørt på som AG A skriver 45x70.

Thomas_Blekinge skrev:
Jeg ville ikke gjort det for gips holder ikke særlig bra. Sett en OSB-plate i taket som overfører kreftene til reisverket.
Du mener at jeg isf skal rive en lengde gipsplate og bytte til OSB?

Villa vista skrev:
Sitter ikke gipsen på spikerslag? om ja da har du flere innfestingsmuligheter.

Hvor høy blir veggen? 45x45 burde funke men ikke høyere enn typ 2700 mm sen blir det vinglete. da ville jeg kjørt på som AG A skriver 45x70.
Jo det kanskje sitter spikerslag bak, det høres jo rimeligst ut, men det får jeg vel sjekke først. Ellers blir det vel lim og litt molly. Vet ikke høyden riktig, men skal ha ditt råd i tankene!

En annen ting: skråtak som sagt, deretter skal veggen gå fra ene ytterveggen til den andre, altså langs med takstolenes retning. Men så skal jeg også sette en vegg den andre veien så det blir et mindre lager også. Da vil den takreglen sitte lutet så å si. På den ene siden kan man jo kappe reglen langs med så det blir i linje med de loddrette reglene, men på den andre siden av takreglen vil det jo liksom bli som en mellomrom mellom takreglen og gipsen som senere skal på... Spiller det egentlig noen rolle? Man kanskje bare tar en lengre skrue som rekker fram til reglen øverst ved taket, eller trenger man ikke engang å skru gipsen aller øverst?

Haha føler at dette ble litt vanskelig å forstå kanskje? Eller er dere med på hvordan jeg mener? Kan tegne en bilde i morgen ellers!

Mvh

Har du gips i taket så sitter det med største sannsynlighet spredt - Skal veggen reises i takstolenes retning så sitter den spredt med stor sannsynlighet på tvers, noe som gir deg en ypperlig mulighet til å finne noe å skru i. Litt vanskeligere på den andre veggen i vinkel med den første da du kan, helt enkelt, havne mellom to spredte.
Borer du og kjører med molly så er sannsynligheten stor for at du går gjennom dampsperren dersom huset er av nyere type.

Bygg den store avskillende veggen først, kled siden mot det kommende lageret med overflate, plasser en regel ekstra der den andre veggen skal møte den første - Dra deretter fast en regel på den nye veggen som grunnlag for vegg nr 2 + en regel på yttervegg - Deretter skråskrur du overliggeren i disse to og kompletterer med lim mot taket. Det kommer til å fungere prima.

Havner du på en spredt så er det jo bare å skru i den...

Bruk en regelsøker eller lignende med tanke på at du uansett skal sparkle og male, så kan man prøve å skru der veggen skal stå til man finner noe - Er det derimot dampsperre ville jeg valgt regelsøker...

Husk at dersom du skal isolere på noen måte så er metallregel bedre ut fra et lydperspektiv. Ta også en titt på Piano Lydplate fra Isover for lyddemping.
Du skriver dessuten to plater per side og da sier jeg OSB og gips slik at du kan henge noe på den uten å tenke på hva du fester med.
Kjører du på OSB og gips, så tenk på å sakseskjære skjøtene, dvs. OSB skjøter du ikke på samme regel innvendig og utvendig side av vegg, dette for så stabil vegg som mulig. Så setter du gipsen forskjøvet over OSB-skjøtene...

• Liker
Villa vista
  • Laddar…
slacker skrev:
Har du gips i taket så sitter det med størst sannsynlighet gles - Skal veggen reises i takstolenes retning så sitter glesen med stor sannsynlighet på tvers, noe som gir deg ypperlig anledning til å finne noe å skru i. Litt vanskeligere på den andre veggen i vinkel med den første da du kan, helt enkelt, havne mellom to gles.
Bore og kjøre med molly så er sannsynligheten stor for at du går igjennom dampsperren hvis huset er av nyere snitt.

Bygg den store avskillende veggen først, kle siden mot kommende bod med overflate, kortle inn i veggen eller mål ut og sett inn en ekstra stender der den andre veggen skal møte den første - Dra deretter fast en stender på den nye veggen som base for vegg nr 2 + en stender på yttervegg - Deretter skråskruer du overliggeren i disse to og kompletterer med lim mot taket. Kommer til å fungere utmerket.

Havner du på en gles så er det jo bare å skru i den..

Bruk en regelsøker eller så med tanke på at du uansett skal sparkle og male, så kan man prøveskru der veggen skal stå til man finner noe - Er det derimot dampsperre, ville jeg valgt regelsøker...

Tenk på at hvis du skal isolere på noe vis så er stålstender bedre fra et lydperspektiv. Sjekk også ut Piano Lydplate fra Isover for lyddemping.
Du skriver dessuten to skiver per side og da sier jeg OSB og gips så du kan henge noe på den uten å tenke på hva du fester med.
Kjører du på OSB og gips, så tenk på å saksespikre skjøtene, dvs, OSB skjøter du ikke på samme stender inn og utside vegg, dette for en så stabil vegg som mulig. Deretter setter du gipsen forskjøvet over OSB skjøter...
Huset er fra tidlig 1900-tall, men totalrenovert. Vet ikke hvordan et tak pleier å se ut. Men glesen sitter i så fall rett under gipsen? Og så dampsperre mellom gles og takstol?

Ok, så jeg bygger lange veggen først, og kler den siden som den andre veggen kommer i vinkel mot med osb og gips. Deretter bare sette en stender i yttervegg og en mot den kledde veggen?
Hvorfor ikke bygge ferdig alle stendere og vegger før jeg kler dem med gips? Spiller det noen praktisk rolle?

Og den korte veggen som sitter i vinkel mot den lange veggen, kommer til å ha en takregel som sitter i skråtaket, bør man da kjøpe en bredere takregel slik at man kan sage den så det blir så å si 90 grader i forhold til gulvet? Blir kanskje litt tricky øverst på takregelen når man skal feste gipsen ellers? Kanskje det ikke spiller noen rolle, for så vidt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.