Jeg holder på med en tilbygging og vurderer hvordan vi skal feste panel på innsiden av ytterveggene. Sannsynligvis blir det finsaget ytterpanelbord 17x120.
Veggene består av stående 45x220 lekter, plast, liggende 45x45. Vi trenger også å ha OSB-plater for å stabilisere veggene da ingen plater finnes på utsiden. (krav fra konstruktør som har regnet på huset)
Hvis vi bare kjører på og fester OSB og så liggende panel, vil man ikke kunne feste panelet i bakliggende lekter. Det føles ikke så stabilt at panelet bare henger i OSB. Så spørsmålet mitt er om dette vil bli bra? Eller må jeg sette kortlinger mellom de liggende 45x45 for å deretter feste panelet i disse?
Fungerer det å skyte fast panelet med spikerpistol? Igjen føles det bedre/stabilere å skru i OSB. Men skruene vil jo vises betydelig mer.
Når jeg satte opp panel sist brukte jeg spikerpistol gjennom bakre del av noten. Blir nok vanskelig å fjerne uten å skade alt, men man ser ingen spikerhoder. Det finnes også såkalte panelclips, men jeg syntes det virket unødvendig..
Når jeg satte panel sist brukte jeg spikerpistol gjennom bakre delen av noten. Blir nok vanskelig å fjerne uten å skade alt, men man ser ingen spikerhoder. Det finnes også såkalte panelclips, men jeg syntes det virket unødvendig..
Det burde jeg jo ha lest meg til.. Vil dere ha mulighet til å ta ned enkelt Eller er det viktigere at oppsettet er 'usynlig'?
Om man spikrer på kryss, dvs en skrått oppover og en skrått nedover burde det vel sitte?
Det burde jeg jo lest meg til.. Vil dere ha mulighet til å ta ned enkelt Eller er det viktigere at oppsettet er 'usynlig'?
Hvis man spikrer korsvis, dvs en skrått oppover og en skrått nedover burde det vel sitte?
Litt tilbakemelding om hvordan vi gjorde det.
Det ble spontet 15 mm innerpanel i stedet for det jeg skrev tidligere. Beholdt 11 mm OSB og kortla ingenting ekstra. Panelet ble spikret med dykkertpistol i fjæren. Det ble tilstrekkelig stabilt, svikter litt om man takler veggen. Det kan vi leve med
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.