Jeg skal gjøre en tilbygging med saltak mot gavlen på et hus med tegelfasade. Tilbyggingen skal ha åpent opp til mønet, så det blir en limtredrager i stedet for takstoler. I ytterkant hviler drageren på en stolpe, men hvordan fester jeg den mot huset? Jeg kan ikke ha stolpe her pga en døråpning.

Hei!

Jeg har tenkt å gjøre nøyaktig det samme. Hvordan løste du det?

Min spontane løsning ville være å forsiktig fjerne noen steiner rundt der mønebjelken skal inn og montere bjelken mot bakliggende reisverk på en passende måte. Deretter mure steinene tilbake.

Jeg hogde bort ganske mye teglstein. Dels en vertikal renne rett opp til mønet, dels en 30 cm høy åpning over vinduet som skulle fjernes. Vinduets åpning vekslet jeg av med en limtrebjelke som hviler på teglsteinen på begge sider av vinduet (som nå er en døråpning). På bjelken, opp mot mønet, satte jeg to sammenlimte 145x45-stendere som også ble spikret i treveggen bak teglsteinen. Deretter la jeg på mønebjelken og festet den til stenderne med spikerplater. Det eneste som ble litt krevende var å unngå at teglsteinen rett over avvekslingsbjelken løsnet før jeg fikk på plass bjelken. Jeg løste det midlertidig ved å skru vinkeljern under den nederste teglsteinsraden så snart jeg hadde fjernet steinene. Når bjelken vel var på plass, bærer den opp teglsteinen. Jeg vurderte først å sette avvekslingsbjelken på to stolper, men mente det ville være nok å legge den på teglsteinen.

Skal se om jeg har noen bilder som viser hvordan det ble.
/Tomas

Slik ble det! Dessverre ser man ikke selve tilkoblingen så godt på disse bildene, men våre forutsetninger var en solid plattform (22 mm råspont i to lag med stående tre-toms bjelker mellom!) under teglet som det gikk kjempebra å feste både bjelker og limtredrager i med fire-toms spiker.
Lykke til!

• Arbeider på stilas ved mursteinsvegg, installerer materialer over et vindu.
  • Reisverket til en ny tilbyggskonstruksjon i tre, festet til et eksisterende hus, viser stående stendere og åser under en klarblå himmel.
  • Bygge med trepersoner til stede, to på taket og en på bakken. Halvfärdig struktur med bjelker og takdekke under montering ved murhus.
  • Nytt påbygg på et hus med hvit panel, store vinduer og skråtak, omkranset av natur og stilas på venstre siden.
ser bra ut... nå burde dere benytte sjansen til å male vindskiene på huset, når dere uansett er oppe i høyden............

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.