Hei, første post og ikke noen rutinert hjemmebygger. Jeg har nylig flyttet inn i en ny leilighet og innerveggen mellom stuen og soverommet er ifølge kvartersverten puss og halm. Først påstod han at det var sponplater, enkle eller doble, men etter at jeg boret et prøvehull så kom det bare ut først hvitt pulver og så mørkegrått pulver. Jeg spurte ham igjen og da endret han seg til puss og halm. Innerveggen er ca 8 cm tykk. Jeg har skap- og hyller som jeg vil feste i denne veggen. De veier drøyt 30 kg hver, og har 3-4 festepunkter hver. Innholdet vil også veie litt, sikkert det dobbelte. Det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal gå frem eller om det er dødfødt? Når man banker på veggen høres den hul ut, men da jeg prøveboret virket det ikke som boret nådde noe tomt rom i veggen. I motsetning til en annen puss og halmvegg som jeg har støtt på tidligere, smuler ikke denne veggen opp.
Velkommen til byggahus 
Skulle det ikke kunne være lettbetongvegger som du har?
Skulle det ikke kunne være lettbetongvegger som du har?
Ja du, litt vanskelig å avgjøre uten erfaring. De skal tapetsere om her så jeg skrapte litt på overflaten av en lignende vegg. Vegg nummer to i soverommet som skiller gangen og soverommet. Utenpå lå det et hvitt lag, ca 2-3 mm tykt, under det kommer dette materialet som er veldig mørkt, smuldrer "lett". Den erfaringen jeg har av puss og halm (en vegg) var at det som var selve pussen smuldrer ikke opp i små korn, men litt mer som mørtel, at når det går i stykker så blir det store klumper. Her blir det nesten som et pulver. Skal lett betong virkelig la seg gjøre slik, er det ikke stumt som vanlig betong?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det høres litt risikabelt ut med så tunge hyller (30 + 30 kg x X stykker?) når det er slik usikkerhet om hva veggen er laget av.
Det finnes ingen mulighet for å "bygge om" slik at hyllene står på gulvet?
Jeg tenker meg altså noen slags gavler liknende de som lagerhyller har.
F.eks. bygd av "glespanel" 28x70 mm.
Det finnes ingen mulighet for å "bygge om" slik at hyllene står på gulvet?
Jeg tenker meg altså noen slags gavler liknende de som lagerhyller har.
F.eks. bygd av "glespanel" 28x70 mm.
Takk for deres svar. Jeg setter virkelig pris på forslagene. Dessverre kan jeg ikke bygge noen form for rammeverk til dem. Tanken var at de skulle henge over sofaen med spotlights under. Å ha et rammeverk som forringer innredningen mister poenget med å gjøre det i det hele tatt.
Og du er sikker på at de veier så pass mye som 30kg?
I og for seg så hadde jeg 70mm lettbetonginnevegger i mitt forrige hus og overskapene i kjøkkenet satt bare med to klippspik i hver slått inn litt skrått nedover (80-skapene satt faktisk med tre stk). De satt da igjen til tross for massevis av tallerkener og glass i, så det holder mer enn man kan tro.
I og for seg så hadde jeg 70mm lettbetonginnevegger i mitt forrige hus og overskapene i kjøkkenet satt bare med to klippspik i hver slått inn litt skrått nedover (80-skapene satt faktisk med tre stk). De satt da igjen til tross for massevis av tallerkener og glass i, så det holder mer enn man kan tro.
Jeg gjetter på at de tomme veier 30kg for det er det som står på vekten av kolliet fra ikea og det ble bare litt bølgepapp over, så en dør på det. Veggen føles stabil, men kvartersverten bare lo av meg da jeg sa tretti kilo så jeg vet ikke.
Når ble huset bygget? Jeg bor i et hus fra 1936 hvor innerveggene er laget av slaggstein med puss på begge sider. Når man borer kommer det først grått støv og deretter svart støv.
Lange spikerplugger fungerer som oftest for å feste ting på veggen, men jeg vet ikke om jeg ville våget å henge opp tunge ting på mine innfestninger.
Lange spikerplugger fungerer som oftest for å feste ting på veggen, men jeg vet ikke om jeg ville våget å henge opp tunge ting på mine innfestninger.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Tja, da gjenstår det bare å finne ut hva veggen virkelig tåler å belastes med.
Og hva du skal bruke for festeelement.
Det finnes jo mye å velge mellom; plugg, molly, kjemankre...
"Viceverten" burde kunne gi beskjed synes man.
Men ellers kanskje du kunne høre med noen av naboene over og under hva de har for erfaringer.
Og hva du skal bruke for festeelement.
Det finnes jo mye å velge mellom; plugg, molly, kjemankre...
"Viceverten" burde kunne gi beskjed synes man.
Men ellers kanskje du kunne høre med noen av naboene over og under hva de har for erfaringer.
Klikk her for å svare