Skal gjøre en tilbygging på 6x4,5m til huset som skal stå på murt krypkjeller. Men jeg vurderer om jeg kan slippe å dobbelt-mure mot den eksisterende krypkjelleren og i stedet feste gulvbjelkelaget med bjelkesko direkte på den eksisterende krypkjelleren. Er dette godkjent i henhold til kunstens alle regler?

Japp så gjør man alltid :)

Forresten, skal du ikke feste bjelkeskoene i eksist. Bjelkelaget? Eller mente du muren?

Takk for raskt svar.

Tilbygget skal ha gulvet senket et trinn ca 15 cm, noe som gjør at jeg i så fall må feste med bjelkesko i muren. Er det ok?

Jaha ok. Nei du kan ikke sette bjelkeskoene direkte i muren, da må du forankre en regel i muren først og deretter bjelkeskoene. Hva slags materiale er det i muren. Om det er leca er det vanskelig å få godt feste. Men om du gjør så burde du kunne sette støtte på bef. Sulen med stolper opp mot det nye bjelkelaget, for sulen stikker vel ut ty 10 cm muren? Funker ikke det er det nok dessverre å mure som gjelder.

Det eksisterende huset er bygget på slutten av 50-tallet, jeg tror at blokkene er en eller annen form for lettbetong men ikke leca. Men det høres ut for meg som at mure opp er det beste alternativet. Et oppfølgingsspørsmål som jeg også har er om jeg skal forankre den nye krypkjelleren i den eksisterende med armering (innboret)?

Har du noe underlag å mure på inntil muren eller må du støpe en ny såle der? Nja jeg tror ikke det er nødvendig å forankre muren i muren. Men feste det nye bjelkelaget i den eksisterende muren hadde jeg nok gjort med passende innfesting.

Jeg må antagelig støpe ny såle i så fall om det skal mures. Ok, du hadde altså forankret en regel i muren og festet bjelkelaget i den? Spørsmålet er bare hva støttene skal bestå av. Jeg antar at det skal være så lite tre i krypkjelleren som mulig.

Lange bjelkesko som henger ned fra eksisterende dekke?

Ja, det hadde jeg gjort så man kan rette opp reglene om de er skjeve. Støtter av tre trenger du nok ikke ha om du murer. Men det føles som man vil forankre det nye i det gamle på en eller annen måte.

Interessant, ja det kanskje ville vært et godt alternativ, men finnes det så lange balksko?

Det har jeg ikke sett at det finnes.

Balksko for masonittbjelke finnes i 500 mm.

Ok takk for infoen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.