Hei,

er i gang med å sette opp en 200*80 rammemadrass på veggen som loftseng til barna. Vegger og tak av gips, trelekter i veggene, sengen festes i hodeende og langsiden i veggen, støtteben av limtrestolpe (eller regel) i det åpne hjørnet.

Spørsmålet om monteringen gjelder disse to alternativene:

1. Horisontale lekter på veggen som sengen hviler på. (+støtteben)
2. Feste sengen med skruer direkte i veggen. (+støtteben)

Hvilken metode er best? Fordeler / ulemper?

Kan nevne at lektene jeg har tenkt å skru i ligger på hjørne - 60 - 60 - 60 på langsiden, samt hjørne - 33 - 90 på hodesiden, altså kan jeg ikke nå å skru i 90-lekten uten å sette en mollyplugg.

takknemlig for råd.

hilsener
Andreas

(usikker på om dette er riktig underkategori i forumet, men flytt gjerne på det om det er feil, moderator!)

Tror på alt 1. Reglerne bør nok skrus i veggreglene. Gipsekspandere kan ta mye last og brukes f.eks. for kjøkkenskap men det kan bli en masse hopping og bevegelse i sengen som river i stykker gipsen. Kanskje støttebein (som festes i veggen med ekspander) ned mot gulvet på hovedsiden?

Kan du gjøre en innfesting i en takregel burde du kunne droppe støttebeinet. Rommet blir nok mye luftigere så.

Ok, takk for svaret!

Kanskje lager jeg en variant med regel som går ut til 90-regelen, så kan jeg bygge trinnene fra den. Skal også lete etter takregler, men har en følelse av at det er stålregler modell tynne.

Men rent prinsipielt, blir det sterkere å legge langsiden på en regel enn å skru sengrammen i veggreglene?

Eller enklere uttrykt: Hvorfor tror du at alternativ 1 er bedre?

Fester du sengen i veggreglene kvitter det nok faktisk. Det viktige tror jeg er å ikke stole på at gipsen tåler masse rykk og hopping.

Jeg skulle definitivt gå for alternativ 1. Det føles mer solid og trygt. Vil du være veldig sikker legger du en osb over rammen men under fjærmadrassen.

Vi har gjort en lignende konstruksjon.
Vi har satt opp horisontale lekter på veggen og deretter festet bunnen til lekten med skruvbeslag. På den måten står sengen stødig og man unngår en del hull i veggen. Jeg ville ikke sette opp sengen bare på lekten uten å feste den på en eller annen måte, det kreves ikke så mye før den blir dyttet ut fra veggen og faller ned.
Forkanten er satt på kommoder for å få inn oppbevaring. Funker kjempebra :-)

Selvfølgelig, blir det løsningen med bjelker på veggen så skal jeg absolutt sikre resårbotten med beslag av noe slag.

Jeg begynner dog å tro at det å sette bjelker på veggen er nettopp en følelse av at det blir mer stabilt - rent logisk burde det ikke være noen forskjell. I morgen blir det innkjøp av sengene uansett!

Osb-plate på rammen? Hvilken funksjon skulle den ha mer enn å utgjøre tak for rommet under?

Regel på veggen, alle ganger!

Sengerammen er ikke bygd for å "henge i en langside". Du får belastninger på ukontrollerbare steder, for eksempel strekkrefter i sengerammens konstruksjon (hjørner).

Tenk hvordan alle sengerammer man kjøper ser ut. Madrassene ligger alltid på langs langsidene skrudde tynne "regler".

Slipper du ut rammen litt på langsiden kan du lage en liten "avlastningsflate" av det hele. Smidig for bøker, telefon, vekkerklokke osv.

Regel, regel på veggen der...

Niclas, antar at du mener fjærbunn når du skriver sengebunn?

Ja, det kan jeg godt forestille meg, at langsiden kan få lov til å svikte litt slik som fjærbunn er konstruert, og at det da kan oppstå dragkrefter som du sier. Men la oss anta at man bare skulle feste sengen i de "ordinære" opphengspunktene, altså der beina normalt skrus fast? Ville det bli bedre da?

Eran: Bra idé. Kanskje blir det slik om vi ikke plasserer stigen der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.