Vi skal feste en takskinne fra Elfa i taket med tre festepunkter. Jeg gjorde feilen av å bore og skru fast skinnen i taket for så å oppdage at skruene bare snurret.

Når jeg kjente i hullene merket jeg at det var ca. 4,5 cm opp til isolasjonen i to av tre hull. I det tredje møtte jeg noe hardt som jeg håper er en bjelke.

Takskinnen skal holde to dører som veier ca. 15 kg hver på plass sammen med en gulvskinne. Dørene henger ikke i skinnen, men den holder dem på plass.

Hvordan skal jeg feste takskinnen der det bare er gips?


Jeg har tenkt å bruke disse skruene:
Montasjeskrue 4,2x65 mm på hvit bakgrunn med pris og lagerbeholdning. Brukes for montering mot tre og stål. Produktdetaljer fra nettbutikk.
Her er skinnen og hullene. Hullene er 5 mm
Takskinne fra Elfa plassert på et lyst tregulv, med tre forborede hull for montering i tak.

Takknemlig for all input!
 

Beste svar

F Faceb00k skrev:
hvordan skal jeg feste takskinnen der det bare er gips?
Bruk molly i passende størrelse
https://bygg.se/mollyplugg/
 
T tergo skrev:
Bruk molly i passe størrelse
[lenke]
Takk for tipset! Det virker jo å være det jeg skal ha.

Gikk opp på loftet og kikket, og når jeg løfter på isolasjonen der så ligger det en form for plate under. Er det et alternativ å prøve å kjøre opp en tilstrekkelig lang skrue i det materialet? Eller er det best å bruke mollyskruv med en gang?
 
om det er en treplate så prøv først med en treskrue
 
T tergo skrev:
Bruk molly i passende størrelse
[lenke]
Tusen takk for hjelpen!

Mollypluggen gjorde jobben.
 
  • Liker
tergo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.