23.150 lest ·
22 svar
23k lest
22 svar
Feste bygningsbeslag i Lecamur utendørs
Hei,
Vi har en mur i pusset leca. På muren må vi sette et gjerde. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med en smart løsning for hvordan man best fester gjerdestolpenes bygge beslag i leca? Finnes det en rask, smart og smidig løsning?
Jeg vurderer å bruke trykkimpregnert stolpe 70x70 som monteres i et bygge beslag.
Neste problem er at deler av muren ikke er vater, men faller ganske kraftig nedover på grunn av høydeforskjeller. Hvordan gjør man slik at gjerdestolpen blir rett... finnes det noe tiltbar beslag, eller bøyer man til beslaget slik at det blir loddrett?
Takk for alle tips!
Vi har en mur i pusset leca. På muren må vi sette et gjerde. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med en smart løsning for hvordan man best fester gjerdestolpenes bygge beslag i leca? Finnes det en rask, smart og smidig løsning?
Jeg vurderer å bruke trykkimpregnert stolpe 70x70 som monteres i et bygge beslag.
Neste problem er at deler av muren ikke er vater, men faller ganske kraftig nedover på grunn av høydeforskjeller. Hvordan gjør man slik at gjerdestolpen blir rett... finnes det noe tiltbar beslag, eller bøyer man til beslaget slik at det blir loddrett?
Takk for alle tips!
Hei,
Takk for at du tar deg tid. Her kommer litt mer detaljer om hva jeg vil gjøre:
1. Jeg vil montere en TT-formstøtte i Lecamuren (se vedlagt bilde). På beste måte. Fungerer hullsteinplugg og fransk treskrue for å feste dette?
2. Vel på plass så skal jeg montere gjerdepostene i festet. Gjerdet skal være ca. 90 cm høyt og stolpene i trykkimpregnert trevirke 70x70. Fungerer fransktreskrue for å feste stolpene i festene?
3. På enkelte steder er det høydeforskjeller, og der heller muren. Da vurderer jeg å bøye/tilte solpfestet slik at det blir loddrett?
Takk på forhånd!
Hilsen Christian
Takk for at du tar deg tid. Her kommer litt mer detaljer om hva jeg vil gjøre:
1. Jeg vil montere en TT-formstøtte i Lecamuren (se vedlagt bilde). På beste måte. Fungerer hullsteinplugg og fransk treskrue for å feste dette?
2. Vel på plass så skal jeg montere gjerdepostene i festet. Gjerdet skal være ca. 90 cm høyt og stolpene i trykkimpregnert trevirke 70x70. Fungerer fransktreskrue for å feste stolpene i festene?
3. På enkelte steder er det høydeforskjeller, og der heller muren. Da vurderer jeg å bøye/tilte solpfestet slik at det blir loddrett?
Takk på forhånd!
Hilsen Christian
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Er ingen ekspert på dette. Men jeg har forstått at proffene ofte bruker såkalte "kemankare" hvis det skal feste skikkelig godt. Det er altså en masse, omtrent som plastic padding.
Går du til litt proffsigere byggmarkeder så finnes det litt ulike varianter (jeg ville nok spurt etter hvilken variant som passer, for det virker å være en egen vitenskap).
Jeg har brukt det selv en gang når et radiatorfeste raste inne i vår kjeller. Det var håpløst å få festet det i betonghullstein som den veggen bestod av. Med kemankare så gikk det å henge tilbake den 50 kg tunge radiatoren etter en kort stund.
Som sagt det ligner plastic padding, men virker dels mye mer holdbart, herder raskere, og kommer med et (dyrt) system som blander det korrekt samtidig som man skyter det inn i hullet.
Går du til litt proffsigere byggmarkeder så finnes det litt ulike varianter (jeg ville nok spurt etter hvilken variant som passer, for det virker å være en egen vitenskap).
Jeg har brukt det selv en gang når et radiatorfeste raste inne i vår kjeller. Det var håpløst å få festet det i betonghullstein som den veggen bestod av. Med kemankare så gikk det å henge tilbake den 50 kg tunge radiatoren etter en kort stund.
Som sagt det ligner plastic padding, men virker dels mye mer holdbart, herder raskere, og kommer med et (dyrt) system som blander det korrekt samtidig som man skyter det inn i hullet.
Jeg brukte kjemankre for å feste stolpesko i min lecamur. Det jeg brukte var Sikavarianten i vanlig limtube (sånn som man setter i et pistolgrep). Mener å huske at den kostet ca 300 kr. Det finnes også glassampuller som man putter ned i hullene og knuser. De koster kanskje en femtilapp.
Sitter som støpt!

Sitter som støpt!

Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Det var den sikavarianten jeg brukte også (som jeg syntes var dyr men bra). Det er jo ikke en vanlig limtube selv om det ser ut som det. Pipen inneholder en slags labyrint der de 2 komponentene (begge kommer isolert ut av samme hull i tuben) blandes.
Glassampullene trodde jeg man måtte ha en spesiell apparat for, men det var kanskje bare for å få en nøyaktig knusing av glasset?
Glassampullene trodde jeg man måtte ha en spesiell apparat for, men det var kanskje bare for å få en nøyaktig knusing av glasset?
Hva jeg fikk forklart for meg var at det bare skulle være å knekke dem. Det er jo ikke noe problem når man har et bygge beslag å mose med. Det skal nok røres rundt en del også da det er to ampuller i glassampullen. Som du sier så er det en to-komponentsprodukt.
/fredrik
/fredrik
Ja, svigerfar kunne slippe og den sto igjen!
Baksiden som er murt høyere sitter skrudd med spesiell skrue og plugg som jeg kjøpte på beijers for formålet. Den var også svindyr kan jeg si, husker ikke hvor mye den kostet, men det var flere hundrelapper for det lille lageret. Det ble ikke like stabilt som kjemianker.
Om det er en høy mur ville jeg definitivt bruke kjemianker og stolpesko, tenk om noen lener seg mot gjerdet og det gir etter? Leca er jo ganske porøst så det kan kanskje være problem å få noe annet til å feste. Kjemianker i lecavegg blir meget stivt, det er som om stolpeskoene skulle være inngjuttet i muren.
Det er også relativt lite arbeid, bore hull, sprøyte i kjemianker, trykke ned beslagene og sørge for at kjemiankeret fyller ut.
Jeg skal ha ned flere beslag i platen og muren, kommer definitivt til å kjøpe en patron til!
/fredrik
Baksiden som er murt høyere sitter skrudd med spesiell skrue og plugg som jeg kjøpte på beijers for formålet. Den var også svindyr kan jeg si, husker ikke hvor mye den kostet, men det var flere hundrelapper for det lille lageret. Det ble ikke like stabilt som kjemianker.
Om det er en høy mur ville jeg definitivt bruke kjemianker og stolpesko, tenk om noen lener seg mot gjerdet og det gir etter? Leca er jo ganske porøst så det kan kanskje være problem å få noe annet til å feste. Kjemianker i lecavegg blir meget stivt, det er som om stolpeskoene skulle være inngjuttet i muren.
Det er også relativt lite arbeid, bore hull, sprøyte i kjemianker, trykke ned beslagene og sørge for at kjemiankeret fyller ut.
Jeg skal ha ned flere beslag i platen og muren, kommer definitivt til å kjøpe en patron til!
/fredrik
Japp, se ovaståene tillegg.Funkybase skrev:
Jeg brukte 25 mm, det var det jeg hadde, hadde kanskje funket med noe mindre. Tillegges bør at jeg hadde stolpesko for grovere stolper (95x95)Funkybase skrev:
Det optimale skulle vel være å bore så dypt at man kan stille dem i bunnen, men det er nok vanskelig å bore med så stor presisjon. Tror jeg satte en teipbit på boret så jeg kunne se hvor dypt jeg skulle bore og boret noen halv centimeter dypere. Det blir veldig mye støv i hullet, så helst skulle man ha hatt trykkluft. Det hadde ikke jeg. Massan ville ikke feste i vått tilstand mot veggene i hullet på grunn av støvet, men det ser ikke ut til å ha hatt noen innvirkning på resultatet. Jeg la et par lister mellom muren og undersiden på stolpeskoen for å fikse stolpeskoen i høyderetning.Funkybase skrev:
Avhenger av varmen. Det går relativt raskt. Rundt et døgn med nåværende temperaturer vil jeg huske (men jeg kan ta feil) Man kunne bruke den (sikas) ved ganske lave temperaturer så lenge man sørget for at kjemiankeret var varmt når man brukte det.Funkybase skrev:
Om det ikke er altfor mye helning på muren ville jeg satset på å bore rett ned i stedet for å prøve å knekke pinnene.
/fredrik
Pleier ikke være gøy å bore opp hull til større dimensjon i steinmateriale, synes det bare pleier å hugge og sette seg fast. Men det hjelper jo at man har riktig verktøy, kunne låne en fet atlas-copco fra farsans firma, men på den andre siden er leca ganske sprøtt.
/fredrik
/fredrik