Hei! Jeg skal til å montere bærebjelke for terrassetak i rundet mexiteg. Har sett på flere videoer og googlet rundt etter ulike løsninger. Den beste løsningen jeg har kommet frem til er å måle frem hvor bjelkene er, deretter kappe/hogge ut en tegelstein, feste distanse mot bjelken og deretter skru bærebjelken i denne, men hva skal man ha som distanse? Har noen gjort noe lignende før? Takk for alle svar og innspill. Mvh.
Hei!J49l skrev:
Hei! Jeg skal montere bærelist for terrassetak i rundet mexitegel. Har sett på flere videoer og googlet rundt etter forskjellige løsninger. Den beste løsningen jeg har kommet frem til er å måle hvor lektene er, så kappe/hogge ut en teglstein, feste distanse mot lekten og deretter skru bærelisten i denne, men hva skal man bruke som distanse? Har noen gjort noe lignende før? Takk for alle svar og innspill. Mvh.
Hvordan gikk det med deg, står overfor samme utfordring selv. Skal jeg sette bærelisten i fugene på teglet eller sette plinter langs med veggen…
Jeg funderte over hvor mye last som egentlig skulle fordeles over hvert festepunkt. Da jeg skulle ha bjelkelag på den ene siden og stolper på den andre siden, endte det med at jeg målte ut lektene i stenderverket på ytterveggen, boret ca. 8mm hull gjennom fugen, og deretter dro skruer som var målt etter bjelkelag + mexitegel + luftspalte + lekt (har for meg det var 6x280mm treskruer). Og dro den gjennom bjelkelaget inn i ytterveggens stenderverk. Har nå klart en vinter helt uten bekymringer. (Bygde inngangsparti med plasttak).Falken123 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Ikke helt med på planen i TS første innlegg. Men mer generelt, det er en dårlig idé å feste bjelkelag i tegl som jo vanligvis bare er nettopp en fasade, finnes ingen bære evne her. Mye bedre/enklere å sette i søyler, slik at terrassen blir helt frikoblet fra huset.
Ja, dette er helt klart å foretrekke. For mitt bygg var dette dessverre ikke en mulighet, men kom også frem til at jeg skulle ha gjort så om jeg kunne.H Harald Blåtumme skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Fästa bärlina i hus eller inte?
Altan & Uteplats -
Feste bæring på murpuss eller innenfor murpuss?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Feste bjelke/bærebjelke på veggen for pergola?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fästa bärlina till altan i fasaden
Grund & Markarbeten -
Kan man fästa bärlina till trädäck direkt på krypgrunden
Utbyggnad och tillbyggnad