Jeg har et nybygd hus med kjeller og dermed tilbakefylt materiale innen 1-1,5m nærmest huset. Er nå i ferd med å bygge terrasse rundt huset og har hørt forskjellige meninger om innfesting av bjelkelag i platen/hvelvet/kjellerveggen. Jeg har dessverre ikke alternativet å legge belegningsstein/grus/stein nær huset da jeg må grave meg ned ca 3m til uberørt mark. Jeg har utenfra og inn:
-noen centimeter puss
-10 cm celleplast
-15cm betong
På det ”verste” stedet har jeg et innerhjørne hvor det diagonalt er drøye 3m til nærmeste sted for en søyle og langs veggen 2,7m til nærmeste søylerad som står på fast grunn. Planen er å feste opp en bjelkelag 45x145 med gjengestang og slaganker som får gå inn drøye 5cm (hylsens lengde) i betongen mot veggen og deretter sette bjelkesko og 45x170 bjelker (med lektebindere) som deretter 34x145 terrassebord skal legges på.
Hadde tenkt å bruke rustfri a2 gjengestang m12 eller m14 og feste bjelkelag med på c-c 60-70cm og stramme ganske/passelig hardt for å få friksjon mot pussen til å holde i bjelkelaget men ikke deformere celleplast/puss. Snekkerne gjorde tilsvarende da de festet opp vår veranda og de ser ut til å synes at det er en bra løsning.
Tror dere det kommer til å holde? Dere som har gjort lignende, synspunkter eller tips? Bør man sette doble gjengestenger i høyden, eller er det overkill?