Jeg har et gammelt hus med 7" stående tømmer som er pusset utenpå (ca 20-30mm?). Jeg skal nå bygge en balkong for tilgang til en terrasse (to plan), hvor jeg skal feste en trykkimpregnert 170x45 mot veggen.
Til saken hører at i nær fremtid skal huset også pusses om, så da begynner jeg å vurdere hva som er beste måte å feste denne bærelisten. Utenpå pussen, eller fjerne pussen og skru den fast, for deretter å pusse "inn" bærelisten som en slags værbeskyttelse? Tenkte å legge tak/vindpapp mellom tømmer/puss og bærelisten for å unngå fuktvandring.
Noen som har noen ideer om hvordan man bør tenke? Pussen ser ut til å værbeskytte det underliggende tømmeret veldig bra, men det blir så klart annerledes om man har treverket eksponert utenfor pussen. Hadde jeg ikke pusse om, hadde jeg nok bare satt det utenpå pussen og skrudd inn i tømmeret, men jeg vet ikke om jeg vanskeliggjør oppussingen markant på dette stadiet. Man kan vel så klart avstive og løsne balkongen i fremtiden ved pussing, men bevegelsesmarginen vil jo være litt begrenset av stolpene som holder utkanten av balkongen på plass.
Noen innspill?