Jeg har en konstruksjon som bærer opp en hel overetasje. To langsgående 195x45 som er spikret sammen på 4 stk. gamle stående bjelker.
Jeg vil nå øke styrken og gjøre det hele sikrere. Hvilket av alternativene er best:
1. To franske skruer 12x120 inn fra hver side (jeg gjorde en test. Se bilde)
2. Sette en grov vognbolt gjennom hele konstruksjonen
3. Hakk inn den ene 195x45 i den stående bjelken og feste med treskruer eller vognbolt

Formålet er som sagt å sørge for å forbedre sikkerheten slik at overetasjen holdes oppe så sikkert som mulig og tåler belastning.

Noen tanker?

• Trebjelke festet med skruve på en stående, gammel stolpe. Mulig løsning for å forbedre sikkerheten i en bærende konstruksjon for overetasje.
  • Byggkonstruksjon med trebjelker og stående bjelke, del av et prosjekt for å øke bæreevnen på en overetasje, med fokus på sikkerhet og stabilitet.
  • Treverkstruktur med sammenføyning av bjelker og isolasjon i vegg. Synlig skrue delvis satt inn i treet, viser mulig testmontering.
  • En kraftig fransk skrue 12x120 ligger på en bølgepapp som del av en test for å forbedre bæringen av en konstruksjon under en overetasje.
  • Eske med 25 stk 12x120 mm treskruer fra Arvid Nilsson, vist med skisser av skruer og etiketter med produktinformasjon.
  • Trehjørne med metallbeslag og to bolter som fester en konstruksjon av 195x45 plank til en loddrett bjelke for ekstra støtte.
Mats-S
Bilde 3 og 6, en stående ekstra "stolpe" under balken, festet i originalstolpen, er det sterkeste alternativet. Fest med rikelig med bygglim type pl 200 mot originalstolpen samt et antall skruer så det blir tett når limet tørker.

Mats-S Mats-S skrev:
Bilde 3 og 6, en stående ekstra "stolpe" under bjelken, festet i originalstolpen, er det sterkeste alternativet. Fest med rikelig med bygglim typ pl 200 mot originalstolpen samt et antall skruer så det blir tett når limet tørker.
Takk Mats 👍
Det er 4 stående gamle bjelker som jeg skal feste langsbærende/195-ene på.

Holder det med stående ekstra stolper på to av dem? Dvs. De som kommer være innebygget lengst inne i veggen i hver sin ende av rommet. Ønsker helst å unngå stolpene i de midterste stående bjelkene, for de vil være synlige i rommet

Se bilder

• Bygget bilde viser stående gamle bjelker festet til horisontale bærende trebjelker med isolering mellom.
  • Gammel trebjelke som støtter nyere treverk og hvit ledning lagt på toppen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.