840 lest ·
2 svar
840 lest
2 svar
Feste bærende bjelker, fransk treskrue/vognbolt
Jeg har en konstruksjon som bærer opp en hel overetasje. To langsgående 195x45 som er spikret sammen på 4 stk. gamle stående bjelker.
Jeg vil nå øke styrken og gjøre det hele sikrere. Hvilket av alternativene er best:
1. To franske skruer 12x120 inn fra hver side (jeg gjorde en test. Se bilde)
2. Sette en grov vognbolt gjennom hele konstruksjonen
3. Hakk inn den ene 195x45 i den stående bjelken og feste med treskruer eller vognbolt
Formålet er som sagt å sørge for å forbedre sikkerheten slik at overetasjen holdes oppe så sikkert som mulig og tåler belastning.
Noen tanker?
Jeg vil nå øke styrken og gjøre det hele sikrere. Hvilket av alternativene er best:
1. To franske skruer 12x120 inn fra hver side (jeg gjorde en test. Se bilde)
2. Sette en grov vognbolt gjennom hele konstruksjonen
3. Hakk inn den ene 195x45 i den stående bjelken og feste med treskruer eller vognbolt
Formålet er som sagt å sørge for å forbedre sikkerheten slik at overetasjen holdes oppe så sikkert som mulig og tåler belastning.
Noen tanker?
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 326 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.326 innlegg
Bilde 3 og 6, en stående ekstra "stolpe" under balken, festet i originalstolpen, er det sterkeste alternativet. Fest med rikelig med bygglim type pl 200 mot originalstolpen samt et antall skruer så det blir tett når limet tørker.
Takk Mats 👍Mats-S skrev:
Det er 4 stående gamle bjelker som jeg skal feste langsbærende/195-ene på.
Holder det med stående ekstra stolper på to av dem? Dvs. De som kommer være innebygget lengst inne i veggen i hver sin ende av rommet. Ønsker helst å unngå stolpene i de midterste stående bjelkene, for de vil være synlige i rommet
Se bilder
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bärande väggar / balkar i ovankant?
Bostadsrätt -
Fästa balkar i 45 grader?
Altan & Uteplats -
Hvordan feste brede limtrebjelker i støpt søyle?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Inreda vind - flytta bärande balkar/stöd
Tak & Vind -
Feste loft i bærende limtrebjelke?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi