6.193 lest ·
9 svar
6k lest
9 svar
Feste av bjelkelag til terrassetak i pusset fasade
Hei,
Vi skal bygge et terrassetak og jeg lurer på hvordan man bør gjøre innfesting av bærbjelken i fasaden for å ikke risikere å ødelegge pussen. Jeg tenker dels på risiko for sprekkdannelse ved selve innfestingen (altså når man strammer til skruene) og dels eventuelle fremtidige problemer (f.eks. fukt) med å ha tre festet direkte mot pussen. Vår pusser sa at det er bra å ha f.eks. metall mellom puss og tre, men har ikke funnet noen bra beslag/balksko som minimerer antallet hull i pussen. Har også vurdert å ha annet materiale (plastlist etc.) mellom tre og puss.
Noen som vet hvordan man skal gjøre for å unngå problemer med pussfasaden?
Takk for raske svar, tenkte å begynne i helgen..
Vi skal bygge et terrassetak og jeg lurer på hvordan man bør gjøre innfesting av bærbjelken i fasaden for å ikke risikere å ødelegge pussen. Jeg tenker dels på risiko for sprekkdannelse ved selve innfestingen (altså når man strammer til skruene) og dels eventuelle fremtidige problemer (f.eks. fukt) med å ha tre festet direkte mot pussen. Vår pusser sa at det er bra å ha f.eks. metall mellom puss og tre, men har ikke funnet noen bra beslag/balksko som minimerer antallet hull i pussen. Har også vurdert å ha annet materiale (plastlist etc.) mellom tre og puss.
Noen som vet hvordan man skal gjøre for å unngå problemer med pussfasaden?
Takk for raske svar, tenkte å begynne i helgen..
Det er et gammelt hus (1938) av trekonstruksjon så det sitter tre bak pussen (ganske kraftig har jeg for meg, 3-4 cm tykt), deretter litt vass og hønsenetting imellom. Er ikke så bekymret for å få det til å sitte fast, mer bekymret over hva som vil skje med pussen som vi for øvrig gjorde om i høst.
Ah ok, da forstår jeg din bekymring, føles som pussen er ganske sensitiv på en slik fasade. Har dessverre ingen erfaring med puss på trekonstruksjon så jeg kan ikke svare på ditt spørsmål om sprekker. På baksiden av bjelken hadde jeg stiftet fast syllpapp som fuktsikring.
Her hadde du litt mer info enn i din andre tråd i samme emne!
Med den veggkonstruksjonen skulle du kunne bruke avstandsrør som forhindrer at pussen knuses.
Med den veggkonstruksjonen skulle du kunne bruke avstandsrør som forhindrer at pussen knuses.
Avstandsrørene settes inn gjennom pussen for å hindre denne fra å knuses. Tilpass diameteren slik at den stemmer overens med en tilgjengelig hullsag på markedet. Du freser så med hullsagen ut puss i den grad at rørstumper kan trykkes inn i pussen. Rørene holder deretter beslagene eller tre-detaljene dine ut fra pussen slik at du kan stramme til skikkelig med skruer uten å knuse pussen. Materialet til rørene kan være galvanisert stål, aluminium, rustfritt eller plast.
OK, takk. Fikk tak i en fyr på Beijer som anbefalte omtrent samme løsning, men om vi fikk problemer med bæreevne kunne man sannsynligvis kjøre med bare papp bak bæringen ifølge ham (altså uten distanser i så fall).
Et annet spørsmål; må man virkelig bruke trykkimpregnert trevirke til takkonstruksjonen? kan forstå om man skal ha det til stolpene men ikke helt at det skulle være nødvendig til takstoler osv som sitter rett under plastplatene (takbelegget).. Vi vil male hvitt og skulle gjerne unngå å vente 2-3 år med malingen.
Vet noen hva som gjelder?
Et annet spørsmål; må man virkelig bruke trykkimpregnert trevirke til takkonstruksjonen? kan forstå om man skal ha det til stolpene men ikke helt at det skulle være nødvendig til takstoler osv som sitter rett under plastplatene (takbelegget).. Vi vil male hvitt og skulle gjerne unngå å vente 2-3 år med malingen.
Vet noen hva som gjelder?
Nei, jeg hadde brukt vanlig virke til dette og malt alle sider før oppsetting (oljet, grunnet og strøket første gang) for deretter å gjøre siste strøk når alt er oppsatt. Farge og syllpapp på baksiden gir en fullgod beskyttelse. Hvis det er kanalplast du skal sette opp, må i tillegg treverket i de fleste tilfeller være malt dersom det ligger mot plasten, ellers kan den bli misfarget.
Klikk her for å svare