Hei! Skal feste utvidelsens gulvbjelkelag mot eksisterende hus. Utvidelsen er murt rektangulært med eksisterende husvegg som den fjerde siden. Dimensjon på bjelkene 195x45. Tenkte å skru fast ytterligere en 195x45 i det eksisterende huset, som jeg deretter fester bjelkelaget i ved hjelp av bjelkesko. Hvilken dimensjon og lengde bør man ta på skruen som jeg fester regelen med? Og med hvilken avstand bør skruene sitte?
Expanderskrue, er det bare det som gjelder eller finnes det andre gode alternativer?Torbjörn Lindholm skrev:
Hei! Skal feste utbyggingens gulvbjelkelag mot eksisterende hus. Utbyggingen er murt rektangulært med eksisterende husvegg som den fjerde siden. Dimensjon på bjelkene 195x45. Tenkte å skru fast ytterligere en 195x45 i eksisterende hus og som jeg deretter setter bjelkelaget i med hjelp av bjelkesko. Hvilken dimensjon og lengde bør man ta på skruen som jeg fester regelen med? Og med hvilken avstand bør skruen sitte?
Altså innfestingen mot den eksisterende husgrunnen. Det er et teglhus med kjeller bygd -62. Så dels innfesting mot den støpte grunnen men også innfesting mot teglsteinen høyere opp når det så blir dags å starte taket.C corre skrev:
Du bør ikke feste i murstein siden den som regel er et skallbeskyttelse og ikke sitter fast i husstammen på noen vettig måte. Skal murveggen være igjen i utvidelsen som innervegg med den utsikten? Ellers pleier man å ta ned veggen og da finnes husstammen i den eksisterende for å montere i.
På husgrunn kan du bruke spikerplugg, de er enkle å montere og holder godt. Monter dem i to nivåer (øvre og nedre), og forskyv hullene med 150 mm i forhold til hverandre. Dybden bør være 2/3 inn i husgrunn, eller minst 150 mm hvis den er tykkere.
På husgrunn kan du bruke spikerplugg, de er enkle å montere og holder godt. Monter dem i to nivåer (øvre og nedre), og forskyv hullene med 150 mm i forhold til hverandre. Dybden bør være 2/3 inn i husgrunn, eller minst 150 mm hvis den er tykkere.
Takk for svar!C corre skrev:Du bør ikke feste i tegl siden den som regel er et skallbeskyttelse og ikke sitter fast i husstammen på noen fornuftig måte. Skal teglveggen være igjen i utbyggingen som innervegg med den utsikten? Ellers pleier man å ta ned veggen og da finnes husstammen på eksisterende å montere i.
På husgrunnen kan du bruke spikerplugg, de er enkle å montere og holder bra.
Monter dem i to nivåer (øvre og nedre), og forskyv hullene med 150mm i forhold til hverandre.
Dybden bør være 2/3 inn i husgrunnen, eller minst 150mm om den er tykkere.
Og spikerplugg, er det samme som fasadeplugg, type Fischer fasadeplugg universal på bauhaus?
8mm er tilstrekkelig dersom det er så tett som jeg skrev.
Et annet alternativ er gjengetapp og kjemianker, tror det er billigere totalt sett.
Da kan du godt ha noen færre. Kanskje en rad med cc300 på gjengetappen.
Hvor lang er reglen, hvor mange skjøter?
Et annet alternativ er gjengetapp og kjemianker, tror det er billigere totalt sett.
Da kan du godt ha noen færre. Kanskje en rad med cc300 på gjengetappen.
Hvor lang er reglen, hvor mange skjøter?
Takk for svar! Samlet lengde blir rundt 9,5 m så minst en skjøt, men fundamentet for tilbyggingen inkluderer en gammel og en ny mur så midt i deles disse av den opprinnelige muren, så via den blir det jo viss avlastning.C corre skrev:
Klikk her for å svare
