Hei,

Tanken er å montere 2 stk skyvedørspartier i ytterveggen for å åpne opp utsikten.
Den ene delen blir 3,7 m i lengde og den andre delen blir 3,2 m, deretter kommer en terrassedør ved siden av på 0,9 m, så jeg tenker at den skal regnes med. Skyvedørene er tenkt å være 2,3 m høye.
Mellom terrassedøren og skyvedøren vil det være ekstra støtte, dels for å kunne koble uterommet mot vegg samt å kunne feste karm for terrassedør og skyvedør.
Jeg vil ha så liten byggehøyde oppover på bjelke som mulig og kom til å tenke på stålbjelke i stedet for limtre.
Hva for dimensjon kan tenkes nødvendig?

Øvrig info;
Takstolene ser ut til å være av fagverkstype, og jeg tror snølastsonen er 3 (Dalarna).
I dag er stuen åpen langs hele husets kortside og har et spenn på ca 9 m. På loftet ligger det 2 forsterkninger forankret i takstolenes underdel for å holde opp dette.
Legger ved et bilde av planløsningen hvordan det ser ut i dag.
De røde rektangulære rutene er der skyvedørene vil bli montert.
De blå strekene viser hvor avlastningen for stuen ligger på loftet.

Mvh

. Plantegning viser dagens layout av et hus med markeringer for hvor nye skyvedører (rød) og forsterkninger på loftet (blå) vil installeres.

Påminner mye om det vi har gjort her hjemme. Det partiet som sitter vinkelrett mot bjelkelag åpnet vi opp og satte vi inn en skyveparti på ca 3m (utgår fra at de ligger vinkelrett mot hvordan du har fremstilt opplag).

For å holde nede byggemål ble stålbjelke 100x100 lagt over parti. Som deretter hvilte på stående sammenlagte stendere 3x45x145 på begge sider. Det ga mindre mål over enn gjort tilsvarende i tre.
Dimensjonering her var et enkelt overslag men jeg mistenker at det snarere er litt over dim enn under. Gir deg et inntrykk i hvert fall.

Edit så at du har angitt takstolenes retning nå.
Den største utfordringen du har mistenker jeg er den som sitter under opplag siden all lasten lander på ny parti/forsterkning. Der bør nok en sakkyndig foreslå en dimensjon. Her er det sikkert andre dim enn 100x100 som gjelder om du ikke kan lande ned lasten på en stående søyle mellom parti/dør men der har du knekkelengde å ta hensyn til og hvordan du fordeler nedover mot etasje under.

Sist redigert:
  • Liker
Faith
  • Laddar…
Takk for svar!
Jeg har kontaktet en snekker som skal se på jobben, men det føles som man vil ha litt kjøtt på beinet før så man er med på notene.
Har prøvd å se rundt på nettet og funnet lathundar for limtre og det virker som det bygger mer i høyden enn forventet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.