Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
Nå har jeg drete i det blå skapet!!!
Oppdaget i går at jeg har fått et fundamentalt hjerneslipp når jeg bygde veggene i høst. Jeg har laget åpningene for 20-9 dører, når det skulle vært 21-9.
Nå er det osb, gips, et utall lag med sparkel og maling på veggene.
Til overmål har jeg trukket vp-rør over døråpningene.
Noen som har en idé og tips om den beste måten å løse dette problemet på?
Når jeg har roet meg ned, og kommet meg opp fra den mentale dumpa kan dette være noe for blooper-tråden. ;D
//Mats
Oppdaget i går at jeg har fått et fundamentalt hjerneslipp når jeg bygde veggene i høst. Jeg har laget åpningene for 20-9 dører, når det skulle vært 21-9.
Nå er det osb, gips, et utall lag med sparkel og maling på veggene.
Til overmål har jeg trukket vp-rør over døråpningene.
Noen som har en idé og tips om den beste måten å løse dette problemet på?
Når jeg har roet meg ned, og kommet meg opp fra den mentale dumpa kan dette være noe for blooper-tråden. ;D
//Mats
Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
Jeg har ikke kjøpt dørene ennå. Gjør det i morgen.
Nå er det slik at min bedre halvdel ikke kan tenke seg 20-dører.
Jeg vurderer å bruke tigersag for å sage opp veggen. Hvis jeg har skikkelig flaks, klarer jeg vp-rørene. Ellers får jeg skjøte med slange.
Nå som jeg har kommet ned på jorden, har hjernen så smått begynt å fungere. Og ikke bare produsere bannord.
Med tanke på hva jeg har levd på siste uke. Blir det nok ikke så lett å lufte det blå skapet.
//Mats
Nå er det slik at min bedre halvdel ikke kan tenke seg 20-dører.
Jeg vurderer å bruke tigersag for å sage opp veggen. Hvis jeg har skikkelig flaks, klarer jeg vp-rørene. Ellers får jeg skjøte med slange.
Nå som jeg har kommet ned på jorden, har hjernen så smått begynt å fungere. Og ikke bare produsere bannord.
Med tanke på hva jeg har levd på siste uke. Blir det nok ikke så lett å lufte det blå skapet.
//Mats
Ja, det er jo ikke mye å velge mellom hvis det skal være 21-dører.. Fram med tigeren.
Men du kan jo senke gulvet ellers, kan vel være stilig med en liten vollgrav mellom rommene - så kan du fylle vann der og ha stilige fisker

Men du kan jo senke gulvet ellers, kan vel være stilig med en liten vollgrav mellom rommene - så kan du fylle vann der og ha stilige fisker
Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
Det der med vollgrav høres gøy ut. Gutten ville nok blitt begeistret.
Det er ikke noe problem med vann til vollgraven, det løser gulvvarmerørene når jeg har kommet gjennom gulvet.
//Mats
Det er ikke noe problem med vann til vollgraven, det løser gulvvarmerørene når jeg har kommet gjennom gulvet.
//Mats
Tigeren er morsom men noen ganger litt i det groveste laget 
Hadde nok selv saget av OSB og Gips på den ene siden av veggen rett opp fra karmen og slått/saget bort platen over døren, så kommer du enkelt til for å flytte regel og VP-rør.
Så er det bare å gjenopprette denne siden og korte platene på baksiden (nye skruer havner jo under fôring så de trenger ikke sparkles eller males)
Hadde nok selv saget av OSB og Gips på den ene siden av veggen rett opp fra karmen og slått/saget bort platen over døren, så kommer du enkelt til for å flytte regel og VP-rør.
Så er det bare å gjenopprette denne siden og korte platene på baksiden (nye skruer havner jo under fôring så de trenger ikke sparkles eller males)
Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
Det er jeg sikker på at vi skal klare å ordne.....MathiasS skrev:
Det tviler jeg ikke på ;D ;D
Elof,
Hvordan hadde du tenkt å sage.
Jeg vurderer tigeren rett opp til RIKTIG høyde. Så bore med sentrumsbor, og sage horisontalt. Skrue opp en ny list. På den måten slipper jeg å montere nye plater.
Elrørene kan jeg skjøte med slange og trekke nye tråder om det trengs.
Unnskyld at jeg blander meg inn men hva betyr 20-9 og 21-9? Og hvorfor kan hun ikke akseptere 20-9?
:-?
:-?
Min tanke var å sage av platene på den ene siden av veggen, rett opp fra karmen sitt stående stykker...kan man si at du sager bort den platen som sitter akkurat over døren. Du må gjenopprette den ene siden av veggen over døren, men på den andre siden får du full kontroll på hva som sitter inne i veggen. Å sage i vp-rør er ikke det morsomste som finnesTimmervikarn skrev:
Bare en tanke
20 er modulmålet på høyden, normalt blir det faktiske karmytterålet 1985mmThomasLindgren skrev:
9 er modulmålet på bredden, karmym 885mm
21 er standardhøyden, 20 blir det litt pygme-mål over (men jeg lurer på om det virkelig synes....
Jeg tror at MattiasP er løsningen på sporet: dette med modulmål, mål på dørblad osv er jo litt forvirrende, så det er sikkert en framkommelig vei å sta ha meg på at dette faktisk ER 21-dører. Genialt faktisk.