På tirsdag hadde jeg en feier som inspiserte skorsteinen og dømte den helt ut. Jeg har 4 kanaler som alle er tette av fuglereir, den har stått ueid i 4 år, før det ble det fyrt i en ovn flittig med bemerkningen at det var mye tjære i skorsteinen.

Huset er fra 1827, så det er jo en skikkelig gammel sak når den nå er bygget.

Feieren mente at vi skulle rive ned så langt vi orker og bygge nytt. "Skorsteinen som den er i dag er helt ubrukelig."

I dag kom to karer fra et firma som driver med skorsteiner, og de sa det stikk motsatte... at det skulle gå an å glidestøpe etc. De syntes ikke engang at jeg skulle plukke ned skorsteinen over mønet fordi det var så fin stein.

Det kan jo legges til at det var feieren selv som anbefalte at jeg skulle konsultere med dette firmaet....

hva gjøre?? Innser jo at firmaet ikke tjener på å dømme ut skorsteinen, men vil ha jobb med å fikse den... så.. feieren føles mer objektiv.

Ja, begge kan ha/har rett.
Hvis det er fuglerede i pipen må dette renses før du kan fyre - der har feieren rett.
Hvis pussen på skorsteinen (på loft og nedover) er defekt/dårlig kan dette utbedres.
Hvis fugene over mønet er dårlige kan disse renses og fugen utbedres.
Og ja, glidestøping kan fungere. I en annen tråd her på forumet har noen nøye beskrevet hvordan man gjør det selv om man har lyst.
Jeg ville nok valgt et rustfritt fleksibelt innsatsrør hvis det var mitt hus, men det er jo opp til hver enkelt.
Uansett tiltak må feieren godkjenne arbeidet før skorsteinen tas i bruk.

jo så er det jo at feieren må godkjenne alt, men det kan jo likevel være så at det er en dårlig skorstein som man har gitt litt kunstig åndedrett på om man sier det slik. Jeg kommer ikke til å betale masse penger for å la noen rørstøpe siden man som du sier kan gjøre det selv. Det er dog et skikkelig styr uansett, så jeg vil jo ikke gjøre noe som deretter likevel må rives ned.

Å sette inn rør dømte både feieren og firmaet ut som det dårlig alternativet (for meg) fordi det ville blitt en så liten røykkanel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.