9.891 lest ·
22 svar
10k lest
22 svar
Feste trapp ute - for når kanten...
Er nybegynner med dette med å bygge.
Skal bygge ny trapp fra verandaen. Tre kjøpte vange, 5 trinn med normal trinnhøyde, cc cirka 44.
Verandaen er av gammel betong. Det er en reparasjon ytterst mot der jeg tenkte at vangene skulle sitte. Jeg har vært litt usikker på hvor fornuftig det er å bore der da det jo er nær kanten. Har nå lest at 8 mm bor bør ha minst 8 cm fra kanten. Da fungerer ikke dette i det hele tatt. Dette er mer 3,5. Sprekken som kan skimtes tror jeg er pussen bare, men vet ikke. Jeg boret med borhammer.
Har jeg misforstått eller er det bare å tenke nytt? Hva kan man gjøre? Feste loddrette spiler lenger ned i muren som trappen så er festet i?
Skal bygge ny trapp fra verandaen. Tre kjøpte vange, 5 trinn med normal trinnhøyde, cc cirka 44.
Verandaen er av gammel betong. Det er en reparasjon ytterst mot der jeg tenkte at vangene skulle sitte. Jeg har vært litt usikker på hvor fornuftig det er å bore der da det jo er nær kanten. Har nå lest at 8 mm bor bør ha minst 8 cm fra kanten. Da fungerer ikke dette i det hele tatt. Dette er mer 3,5. Sprekken som kan skimtes tror jeg er pussen bare, men vet ikke. Jeg boret med borhammer.
Har jeg misforstått eller er det bare å tenke nytt? Hva kan man gjøre? Feste loddrette spiler lenger ned i muren som trappen så er festet i?
Jeg vurderer å kjøpe trykkimpregnert 45x145, kappe i ca 70 cm biter og feste lenger ned på muren med papp bak, fransk skrue eller ekspander eller muligens fasadeplugg. Så feste trappen i dette. Det er hvis det holder bare, jeg kan ikke sånt her så bra...S Sigward skrev:Er nybegynner på dette med å bygge.
Skal bygge ny trapp fra verandaen. Tre kjøpte vangstykker, 5 trinn med normal trinnhøyde, cc cirka 44.
Verandaen er av gammel betong. Det er en reparasjon ytterst mot der jeg tenkte at vangstykkene skulle sitte. Jeg har vært litt betenkt over hvor fornuftig det er å bore der da det jo er nær kanten. Har nå lest at 8 mm bor bør ha minst 8 cm fra kanten. Da fungerer ikke dette i det hele tatt. Dette er mer 3,5. Sprekken som kan skimtes tror jeg er pussen bare, men vet ikke. Jeg boret med borhammer.
Har jeg misforstått eller er det bare å tenke om? Hva kan man gjøre? Feste loddrette lekter lenger ned i muren som trappen så er festet i?
Ok tenker du at det kan funke med borehullene som sitter ca 35 mm fra øvre kant da eller mener du i 45x145 regelen?J jonaserik skrev:
På bilde har du en vinkel som sitter i vangebeslaget og har 2 hull i seg mot betongen, sett 2 ekspansjonsbolter i hullene og trekk til du kjenner at de sitter fast, men ikke for hardt. En ekspansjonsbolt strammer godt i et hull. Det er 3 stk vangebeslag, det blir ikke mange kiloer trykk på boltene og jeg kan nok si at det holder godt med 6 mm ekspansjonsbolt, nå ser det ut som du har borret så ta 8 mm eller 10 mm så er du bergsikker.
Jeg tror ikke det kommer til å fungere med de eksisterende hullene, men det kan nok andre bedre. Jeg ville i hvert fall ikke ha tatt sjansen.
Jeg ville gått for en kraftigere dimensjon, f.eks. 45x220. Da kan du sette boltene 10-12 cm ned. Skru fast vangebitene bakfra i den langsgående (45x220). Bruk lange skruer for utendørsbruk. Deretter borer du 4 hull med en trebor. Så reiser du opp konstruksjonen og borer med en betongbor for boltene. Du kan bruke papp bak. Det skader ikke.
Jeg ville gått for en kraftigere dimensjon, f.eks. 45x220. Da kan du sette boltene 10-12 cm ned. Skru fast vangebitene bakfra i den langsgående (45x220). Bruk lange skruer for utendørsbruk. Deretter borer du 4 hull med en trebor. Så reiser du opp konstruksjonen og borer med en betongbor for boltene. Du kan bruke papp bak. Det skader ikke.
Ja to hull per vangstykke. Problemet er at de føles nær hverandre og nær kant. Jeg har fire vinkler og tenkte 6 ekspander totalt. Har reparert denne gamle betongen en gang allerede og tror ikke det er helt etter boken. Tør nok ikke gå høyere enn 8 mm som jeg har boret med nå.J jonaserik skrev:På bild har du en vinkel som sitter i vagnstykket og har 2 hull i seg mot betongen, sett 2 ekspander i hullene og dra så du kjenner at de spenner fast ikke for hardt, en ekspander spenner bra i et hull. Det er 3 st vagnstykket, det blir ikke mange kilo trykk på boltene og kan nok si at det rekker bra med 6 mm ekspander, nå virker det som du har boret så ta 8 mm eller 10 mm så er du bergsikker
Høres stabilt ut. Kan nok bli den løsningen. Kan vel ikke skade med eksisterende vinkler i 45x220? Mest estetisk kanskje.D Derbyboy skrev:Jeg tror ikke det kommer til å fungere med de eksisterende hullene, men der kan nok andre bedre. Jeg hadde i hvert fall ikke tatt sjansen.
Jeg ville ha tatt en kraftigere dimensjon, for eksempel 45x220. Da kan du sette boltene 10-12 cm ned. Skru fast vanger bakfra i den langsgående (45x220). Bruk lange skruer for utendørs bruk. Deretter borer du 4 hull med en trebor. Så reiser du opp konstruksjonen og borer med en betongbor for boltene. Du kan ha papp bak. Det skader ikke.
Nå er jeg ikke ekspert, men har bygget en lignende en gang og gjorde samme ev. feil som jeg tror du gjør. Skal du ikke begynne med øverste trinnet på trappen ett trinn nedenfor nivået på terrassen? Nå vil man havne med et trinn der noen lett kan trå utenfor ved en feil, og det vil ev. se merkelig ut. Kanskje forskjellige måter eller skoler det der? Kapper du av øverste vinkelen forsvinner jo også problemet.
Ja, men kanskje, jeg har fått for meg at det er vanligere slik, men jeg kanskje tar feil. Veldig uerfaren som sagt vurderte den varianten, men tenkte det ville se litt rart ut.J Jocke Best skrev:Nå er jeg ikke ekspert, men har bygget en lignende en gang og gjorde samme mulige feilen som jeg tror du gjør. Skal du ikke begynne med det øverste trinnet på trappen ett steg nedenfor terrasseplanet? Nå vil man havne med et trinn der noen lett kan tråkke utenfor ved et uhell, og det vil kanskje se merkelig ut. Kanskje forskjellige måter eller skoler der? Sager du av den øverste vinkelen, forsvinner jo også problemet.
Æh hva faen Sigward så uerfaren synes jeg ikke du virker. Du har i det minste kjøpt byggvinkler og tre vagnstycken og du tenker å bruke et vater.
Det går vel an å gjøre det på begge måtene.
Drar du ned vagnstycken et hakk vil du ha betong som bakgrunn bak det første trinnet.
Har du, som nå, vil du ha en liten "platå" øverst i vater med terrassen.
Lukk øynene og tenk på hva som blir penest.....
Det går vel an å gjøre det på begge måtene.
Drar du ned vagnstycken et hakk vil du ha betong som bakgrunn bak det første trinnet.
Har du, som nå, vil du ha en liten "platå" øverst i vater med terrassen.
Lukk øynene og tenk på hva som blir penest.....