2.603 lest ·
27 svar
3k lest
27 svar
Feste kjøkkenøy i betonggulv - skruer og plugger
Hei
Skal feste kjøkkenøy i betonggulv. Er helt lost når det kommer til skruer og plugger til dette formålet. Ikea mener at man skal bruke en skrue med "kuleformet" hode. Kjøkkenøya skal festes med 4 skruer i gulvet. Mine tanker er:
- Hvor lange og grove skruer skal man bruke?
- Er skruene de samme som man bruker til tre, med forskjellen at man setter i en plugg i hullet først?
Har prøvd å lete på byggevarehusenes sider etter spesifikke skruer som skal brukes sammen med plugger, men finner ikke helt det jeg søker etter.
Mvh
Björn
Skal feste kjøkkenøy i betonggulv. Er helt lost når det kommer til skruer og plugger til dette formålet. Ikea mener at man skal bruke en skrue med "kuleformet" hode. Kjøkkenøya skal festes med 4 skruer i gulvet. Mine tanker er:
- Hvor lange og grove skruer skal man bruke?
- Er skruene de samme som man bruker til tre, med forskjellen at man setter i en plugg i hullet først?
Har prøvd å lete på byggevarehusenes sider etter spesifikke skruer som skal brukes sammen med plugger, men finner ikke helt det jeg søker etter.
Mvh
Björn
Ja det er de samme skruene som til tre.
Kjøp denne eller lignende. Så kjøper du en skrue som er 6mm og ca 45mm + tykkelsen på det du skal feste. Bor 8mm hull 50-60mm dypt, litt avhengig av skruelengden. Skruen skal gå gjennom pluggen.
https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-8x40mm-p246717
Kjøp denne eller lignende. Så kjøper du en skrue som er 6mm og ca 45mm + tykkelsen på det du skal feste. Bor 8mm hull 50-60mm dypt, litt avhengig av skruelengden. Skruen skal gå gjennom pluggen.
https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-8x40mm-p246717
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 innlegg
Hva har du i kjøkkenøya? Jeg har en halvstor med ovn, platetopp og en eikeplate, den er ikke festet i gulvet. Den veier utrolig mye og ville ikke røre på seg om en elefant lente seg mot den, beina ville nok brekke før det.
Ville de pluggene sammen med 6x50 mm sponplateskrue funke sammen? Beslaget som skal festes er på maks 2-3 mm tykt. Deretter kommer det en flisplate og litt fiksering så det etterlater ca 40 mm igjen av skruen i betongen. Er det for lite for å gi god innfesting slik at kjøkkenøya ikke tipper?Nicro skrev:
https://www.bauhaus.se/spanskiveskr...61321&indexName=nordic_production_sv_products
Det er bare skuffer, men benkeplaten er ganske tung, ca. 50 kg, og vil ha en overheng på opp mot 20 cm på to sider, så jeg tenker at jeg ikke vil at den skal velte når ungene henger på den.I InsidersUnited skrev:
Er utspringet på motsatte sider eller danner de et hjørne?R Relik skrev:
Hvor dypt er skapet/skuffene der utspringet er?
Er det to skap med ryggen mot hverandre?
Skisse av kjøkkenøya, dels skapene, dels utspringet?
Jeg har virkelig vanskelig for å finne passende kombinasjoner av plugg og skrue,Nicro skrev:
men ville det funket med:
Treskrue 5.0x60 mm
Universalplugg 6 x 35 mm
Og hvis jeg da setter et par ekstra vinkeljern i "sargen" som skal holde fast kjøkkenøya?
Det er altså fire skap som sitter sammen, to 800x600 respektive to 800x400 ved siden av hverandre, så den totale gulvflaten skapene opptar er 1600x1000 med en benkeplate på ca 50 kg.
Er den ene kortsiden mot en vegg?
Det trenger ikke skrus fast i gulvet, den vil ikke velte selv om fem voksne skulle stå ytterst på utstikket på langsiden.
Er den ene kortsiden mot en vegg?
Det trenger ikke skrus fast i gulvet, den vil ikke velte selv om fem voksne skulle stå ytterst på utstikket på langsiden.