Hei
Skal feste kjøkkenøy i betonggulv. Er helt lost når det kommer til skruer og plugger til dette formålet. Ikea mener at man skal bruke en skrue med "kuleformet" hode. Kjøkkenøya skal festes med 4 skruer i gulvet. Mine tanker er:
- Hvor lange og grove skruer skal man bruke?
- Er skruene de samme som man bruker til tre, med forskjellen at man setter i en plugg i hullet først?

Har prøvd å lete på byggevarehusenes sider etter spesifikke skruer som skal brukes sammen med plugger, men finner ikke helt det jeg søker etter.

Mvh
Björn

Er det rent betonggulv eller er det noe oppå, f.eks. parkett?

Skruen skal ikke være selvborende når man bruker plugg.

Demmpa Demmpa skrev:
Er det rent betonggulv eller er det noe oppå, for eksempel parkett?

Skruen skal ikke være selvborende når man bruker plugg.
Det er ren betong, eller det er klinker som jeg skal først bore opp et lite hull i og deretter er det betong.

Hva har du i kjøkkenøya? Jeg har en halvstor med ovn, platetopp og en eikeplate, den er ikke festet i gulvet. Den veier utrolig mye og ville ikke røre på seg om en elefant lente seg mot den, beina ville nok brekke før det.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Ja det er samme skruer som til tre.

Kjøp denne eller lignende. Så kjøper du en skrue som er 6mm og ca 45mm + tykkelsen på det du skal feste. Bor 8mm hull 50-60mm dypt, litt avhengig av skrulengden. Skruen skal gå gjennom pluggen.

[lenke]
Ville de pluggene sammen med 6x50 mm sponplateskrue funke sammen? Beslaget som skal festes er på maks 2-3 mm tykt. Deretter kommer det en flisplate og litt fiksering så det etterlater ca 40 mm igjen av skruen i betongen. Er det for lite for å gi god innfesting slik at kjøkkenøya ikke tipper?

https://www.bauhaus.se/spanskiveskr...61321&indexName=nordic_production_sv_products

Gulvvarme i betongplaten?

I InsidersUnited skrev:
Hva har du i kjøkkenøya? Jeg har en halvstor med ovn, platetopp og en eikeskive, den er ikke festet til gulvet. Den veier utrolig mye og ville ikke flytte seg om en elefant lente seg mot den, beina ville nok brekke før.
Det er bare skuffer, men benkeplaten er ganske tung, ca. 50 kg, og vil ha en overheng på opp mot 20 cm på to sider, så jeg tenker at jeg ikke vil at den skal velte når ungene henger på den.

• Liker
InsidersUnited
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Gulvvarme i betongplaten?
Jepp, leid et varmekamera for å unngå slyngene. Freste spor for el til kjøkkenøya tidligere og da var varmekameraet gull verdt!

• Liker
KMNelhas
  • Laddar…
R Relik skrev:
Ja, leid et varmekamera for å unngå slangene. Fresede spor for strøm til kjøkkenøya tidligere, og da var varmekameraet gull verdt!
Stilig! Da har du kontroll. 💪

R Relik skrev:
Er bare bokser, men benkeplaten er ganske tung, typ 50 kg, og vil ha en utstikk på oppover 20 cm på to sider så tenker jeg at jeg ikke vil at den velter når ungene henger på den.
Er utspringet på motsatte sider eller danner de et hjørne?
Hvor dypt er skapet/skuffene der utspringet er?
Er det to skap med ryggen mot hverandre?

Skisse av kjøkkenøya, dels skapene, dels utspringet?

R Relik skrev:
Det er ren betong, eller det er klinker som jeg skal først bore opp et lite hull i og deretter er det betong.
Velg da den som er 65mm i stedet og tilpass skruen etter den. En 8x65 har en utdragsverdi på 230kg (x7 inkl. sikkerhetsfaktor) så det kommer til å stå veldig stødig.

Demmpa Demmpa skrev:
Er overhenget på motstående sider eller danner de et hjørne?
Hvor dypt er skapet/skapene der overhenget er?
Er det to skap med ryggene mot hverandre?

Skisse på kjøkkenøya, dels skapene, dels overhenget?
De danner et hjørne. Legger ved bilde som illustrerer.

• Planløsning av et hjørne med fire rektangulære seksjoner, blå sirkel rundt midtpunktet, rød markering ved hjørnene, og målestokk i millimeter.
Nicro Nicro skrev:
Velg da den som er 65mm i stedet og tilpass skruen etter den. En 8x65 har en utdragsverdi på 230kg (x7 med sikkerhetsfaktor) så det vil stå veldig stødig.
Jeg har virkelig vanskelig for å finne passende kombinasjoner av plugg og skrue,
men ville det funket med:
Treskrue 5.0x60 mm
Universalplugg 6 x 35 mm

Og hvis jeg da setter et par ekstra vinkeljern i "sargen" som skal holde fast kjøkkenøya?

Det er altså fire skap som sitter sammen, to 800x600 respektive to 800x400 ved siden av hverandre, så den totale gulvflaten skapene opptar er 1600x1000 med en benkeplate på ca 50 kg.

Er den ene kortsiden mot en vegg?

Det trenger ikke skrus fast i gulvet, den vil ikke velte selv om fem voksne skulle stå ytterst på utstikket på langsiden.

• Liker
Relik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.