Hei!

Holder på å skisse på en terrassetrapp og leser i visse anbefalinger at trinnene bør/skal? ha et fall på ca 1-2° for avrenning (antar for å unngå isdannelse).

Kommer til å bruke 45mm bjelker til trinnene.

Men hvilken vei? Innover ved åpen trapp, utover (lett sklitur) eller sidelengs? Eller vil man merke det og trappen blir ubehagelig?
 
Siterer www.byggbeskrivningar.se.

"Utvendige trapper bør ha mindre helling enn innvendige trapper.
Stigningsvinkelen bør være mellom 17° og 30°. Steghøyden kan variere mellom minst 140 og maksimalt 200. Stegdypet i trapper bør være minst 250, men trapper med normal helling har cirka 300 dype trinn. Steghøyde og stegdyp kan man beregne med hjelp av formelen 2 x steghøyden + stegdypet =
600 – 650. Eksempel: steghøyde = 150, stegdypet blir: 600 – (2 x 150) = 300.

For å unngå at vann samles på opptrinnene (og is om vinteren) kan man ha et svakt fall på cirka 1:50 (cirka 1,2°)"

"På opptrinnene"? de ligger jo under inntrinnene. De kanskje mener mot opptrinnene eller på inntrinnene?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.