MrJay
Vår plate ble støpt for en tid siden av et byggefirma, dessverre ble sluttresultatet "sånn passe" med 1cm forskjeller enkelte steder noe som innebærer ekstra kostnad i form av flytsparkling når vi har fått huset helt tett. Uansett, våre yttervegger består av celleplastblokker fra Jackon (Thermomur 350) og nå skal disse opp. For den uinnvidde er det blokker man stabler oppå hverandre, akkurat som Lego, de er hule og fylles med betong og sluttresultatet er betongvegger med veldig god isolering.

Ettersom platen er ujevn foreslo snekkeren at vi legger QuickFix distansebrikker i forskjellige tykkelser under blokkene og på den måten får en rett linje rundt (kontrolleres med marklaser). Da man får en luftspalte mellom platen og blokkenes underside på grunn av distansebrikkene, er forslaget å sprøyte inn byggskum i rommet mellom blokkenes nedre del og platen, på den måten tetter vi hullet så betongen ikke renner ut ved støping samt unngår kuldebro. Selvfølgelig må man være ekstra forsiktig da vi bare vil ha byggskum under celleplasten på begge sider og ikke i midten der betongen skal være.

Tenker man riktig her eller finnes det bedre løsninger? Jeg vil selvfølgelig at det blir så bra som mulig og velger ikke løsninger utifra prislapp. Vi har allerede gått over med betongsliper på de verste stedene rundt omkring, det er mange kvadrat med mye armering som stikker opp og vanskelig å få helt plant.

Som byggskum mot betongen tenkte jeg å kjøpe inn PURPRO byggskum fra Relekta, er det det beste for oss?

Jackon-Thermomur-350-Eivind-Olsen.jpg
(bilde fra Jackon)

Sist redigert:
A
Spontan tanke er jo å feste blokkene i platen med mørtel for å kunne veie dem inn. Men det blir kanskje kuldebroer da?

MrJay
A Emil_K skrev:
Spontan tanke er jo å feste blokkene i platen med mørtel for å kunne veie dem inn. Men det blir kanskje kuldebroer da?
Tanken har slått oss men jeg tror det skaper kuldebro da både veggene og kantelementene er isolerte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.