Hva er enkleste måten å få inn VP-rør i en eksisterende vegg (yttervegg).
Er det bare å lage to spor i gipsplaten, ta bort platen man har skåret ut, legge inn rør og nye bokser og deretter sette tilbake platen på en bra måte? Fulgt av sparkel og maling av veggen man har revet opp.

Dette er for data, så CAT6-kablene kommer fra etasjen over, der gulvet allerede er revet opp, og vil ha en boks nær gulvet.

Er det en trevegg? Jeg har riktignok bare enebolig, men jeg gjorde slik at jeg boret hull på loftet, rett ned i veggen og trykket ned et VP-rør. Boret deretter hull i gipsen og satte inn en ROT-boks. Du kan kanskje gjøre det samme hvis gulvet er åpent i etasjen over?

• Liker
Pin og 1 annen
  • Laddar…
H
Skjær ut en remse på ca 20-30cm mellom stenderne inn med rør og bokser, deretter skru bord 120 - 150 mm bak gipsen som er igjen så det blir noe å feste remsen i, holder steinhardt, så sparkel og mal.

Det finnes slang med forhåndstrukket Cat6 som gjør jobben smidigere. Slang er så mye smidigere at jeg lurer på om jeg noen gang kommer til å bruke VP-rør igjen

N NoOne2k skrev:
Er det en trevegg? Jeg har riktignok bare enplanshus, men jeg gjorde det slik at jeg boret hull på loftet, rett ned i veggen og presset ned et VP-rør. Boret så hull i gipsen og satte inn en ROT-boks. Kanskje du kan gjøre det samme hvis gulvet er åpent i overetasjen?
Yttervegg, så isolasjon i veien. Går trolig dessuten et par tverrgående bjelker hvis det er likt som rommet ved siden av.

H Hjulbent skrev:
Skjær ut en remse på ca 20-30 cm mellom bjelkene inn med rør og bokser, så skru brett 120 - 150 mm bak gipsen som er igjen så det blir noe å feste remsen i, holder stenhardt, så sparkle og male
Omtrent slik jeg tenkte, så antar at det er bekreftet.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det finnes slang med fortrukket Cat6 som gjør jobben smidigere. Slang er så mye smidigere så jeg lurer på om jeg noensinne kommer til å bruke VP rør igjen
Jo, det kunne jeg bruke, men det løser ikke problemet med å få dem inn i veggen (eller?). Dessuten har jeg tilfeldigvis både løs kabel og rør (også tom slang) som jeg nok vil bruke.

N Nizztos skrev:
Yttervegg så isolasjon i veien. Går trolig dessuten et par tverrgående regler hvis det er likt som
Med diffspärr?

Det er ikke spesielt vanskelig å finne skruene med sterk magnet, slå i en skrutrekker og skru dem ut. Så kan du sette dem tilbake hvis du vil. Om du uansett har tenkt å gjøre om overflaten.

T Tosse skrev:
Med diffstopp?

Det er ikke spesielt vanskelig å søke opp skruene med sterk magnet, slå i en skrutrekker og skru dem ut. Så kan du sette dem tilbake om du vil. Om du uansett har tenkt å gjøre om overflaten.
Dessverre spikret. Tipset med magnet tar jeg dog med meg for jeg har ingen fungerende regelfinner og trikset med magneter gjør jo at jeg kan finne ut hvor de går.

Er det et alternativ å trekke rør og sette boksene i en av innerveggene i rommet i stedet?

Jeg har brukt to forskjellige løsninger (foruten alle løsninger med hel eller delvis gjenbruk av gamle rør):
- boret inn i veggen nedenfra (kjelleren) med flere borerforlengere, passerte tre tverrdragere. Så skyver man inn røret i hullet. Koppbor der røret passerte i veggen og senildosa. Har brukt den metoden en gang på en innervegg.
- tok løs panelet på ytterveggen og la rørene under den samme. Boret så rett inn der boksen skulle sitte. Koppbor på innsiden og senildosa. Har brukt denne modellen flere ganger.

• Liker
Pin
  • Laddar…
Først, takk for alle ideene. Selv om noen ikke fungerer for meg, kan jo andre forhåpentligvis ha nytte av dem.

P Pin skrev:
Er det et alternativ å trekke rør og sette boksene i en av innerveggene i rommet istedenfor?
Den inneveggen som ville være aktuell er murt, så det føles vanskelig. Den andre inneveggen var tidligere yttervegg og er i planker oppå en mur.

pacman42 pacman42 skrev:
Jeg har brukt to ulike løsninger (bortsett fra alle løsninger med hel eller delvis gjenbruk av gamle rør):
- boret inn i veggen nedenfra (kjelleren) med flere borforlengere, passerte tre tverrbjelker. Så skjøt man inn røret i hullet. Bokseborr der røret passerte i veggen og senilboks. Har brukt den metoden en gang på en innevegg.
- tok løs panelet på ytterveggen og la rørene under det samme. Boret så rett inn der boksen skulle sitte. Bokseborr på innsiden og senilboks. Har brukt denne modellen flere ganger.
Tror ikke dette fungerer gjennom steinullen? Føles som man trenger forlengere av god kvalitet også, og det vet jeg ikke hvor man finner til rimelig pris. De jeg har brukt før, hadde ikke fungert å forlenge et bor til to meter uten å vinglete seg fra hverandre.

Å gå inn fra utsiden blir vanskelig da rommet er i kjelleren :)

• Liker
frazor og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.