15.022 lest ·
30 svar
15k lest
30 svar
Ekspander til gipsvegg fungerer ikke, hvorfor...?
Er det enkel eller dobbeltgips, den første nesten umulig å feste en ekspander i så den sitter fast, med dobbelt så pleier det å gå. Skaff såkalt butterfly, og lange skruer, finnes uten krok med, men husker ikke navnet nå og brukes ofte i EL-yrket, andre kanskje vet. Den skal strammes med måte så den bare napper litt lett. Viker ut seg på baksiden og spenner fast, kan bli noen stykker avhengig av hva som skal festes.
takk! Skal høre meg for med jernhandelen!J jonaserik skrev:Er det enkel eller dobbelt gips, den første er nesten umulig å feste en ekspander i så den sitter fast, med dobbelt så pleier det å gå. Skaff s.k butterfly, og lange skruer, finnes uten krok også, men husker ikke navnet nå og brukes ofte i EL-yrket, andre vet kanskje. Den skal strammes med måte så den bare klyper litt lett. Bretter seg ut på baksiden og spenner fast, kan bli noen stykker avhengig av hva som skal festes
Ellers finnes det jo spesielle i stål for akkurat enkelgips..
https://sandbergsjarn.se/produkter/...lC1_n9RAioI33Vuz6tdiykESF7xdEviRoC7UYQAvD_BwE
https://sandbergsjarn.se/produkter/...lC1_n9RAioI33Vuz6tdiykESF7xdEviRoC7UYQAvD_BwE
Den typen fungerer, men for å få det bra må den festes med en såkalt molletang som fester og strammer den riktig sammen. Ulempen med denne er at den i prinsippet er umulig å fjerne hvis det skulle være nødvendig. Det jeg sa om butterfly finnes også i en plastvariant som brukes mye på EL-siden, men har ikke noe E-nummer for den nå. Da må man kjøpe lengre skrue, man borer først i regelen og markerer hullene i platen, deretter settes skrue og feste i regelen og tres inn i hullet. Den skal gå så langt inn at den folder inn vingene og trekkes til med skruen til man merker at det blir litt motstand.
hei,J jonaserik skrev:Den sorten fungerer, men for å få det bra så må den dras fast med en såkalt mollytang som fester og spenner den sammen på riktig måte, ulempe med slik at den er i prinsippet umulig å fjerne om det skulle være nødvendig. Det jeg sa om butterfly finnes også i en plastvariant som brukes mye på EL-siden men har ikke noe E-nummer for den nå, da trengs det å kjøpe lengre skrue, man borer først i reglen og merker hullene i platen, deretter settes skrue og feste i reglen og tres inn i hullet, den skal gå så langt inn at den folder inn vingene og dras med skruen til man kjenner at det blir litt motstand.
Takk! Jeg skal sjekke på sånne i dag.
om man ikke vil ordne lengre skrue så kan man f.eks bore et ca 15-20mm hull i reglen ca 30 mm inn, da trenger man bare en molly som klarer å gripe 15mm tre.J jenbod91 skrev:
Bruk Molly i stedet. Da kan du ekspandere fast pluggen først, og skru fast listen i neste steg.J jenbod91 skrev:Hei,
Akkurat nå holder jeg på å bygge en vegg. Jeg har en list 45x70 som skal festes i en gipsvegg.
Jeg har testet nå 2 ulike gipsplugger og ekspander. Ulike lengder på skruene, men ingenting fungerer. Man kan liksom bare dra ut listen med letthet. Altså, pluggene har ikke ekspandert, og dessuten "snurrer" skruen bare når man skrur inn til maks.
Hva gjør jeg feil?
Andre tips på å få opp listen på gipsveggen?



