Er det enkel eller dobbeltgips, den første nesten umulig å feste en ekspander i så den sitter fast, med dobbelt så pleier det å gå. Skaff såkalt butterfly, og lange skruer, finnes uten krok med, men husker ikke navnet nå og brukes ofte i EL-yrket, andre kanskje vet. Den skal strammes med måte så den bare napper litt lett. Viker ut seg på baksiden og spenner fast, kan bli noen stykker avhengig av hva som skal festes.

• Butterfly-spenne med krok og gjengestang for å feste i gipsvegger. Brukes ofte i EL-yrket for å sikre tyngre gjenstander.
J jonaserik skrev:
Er det enkel eller dobbelt gips, den første er nesten umulig å feste en ekspander i så den sitter fast, med dobbelt så pleier det å gå. Skaff s.k butterfly, og lange skruer, finnes uten krok også, men husker ikke navnet nå og brukes ofte i EL-yrket, andre vet kanskje. Den skal strammes med måte så den bare klyper litt lett. Bretter seg ut på baksiden og spenner fast, kan bli noen stykker avhengig av hva som skal festes
takk! Skal høre meg for med jernhandelen!

Violina Violina skrev:
Ellers finnes det jo spesielle i stål for akkurat enkelgips..

[lenke]
så på slike, men skal igjennom 45 regel. Går det da?

J jenbod91 skrev:
kikket på slike, men skal gjennom 45 regel. Går det da?
Du fester expanderen i veggen først, så borer du et hull gjennom regelen der skruen skal gå gjennom, så fester du regelen på veggen.

Violina Violina skrev:
Du drar fast expandera i veggen først, så borer du et hull gjennom reglen der skruen skal gå gjennom, så drar du fast reglen på veggen.
jo, men skal ikke skruen være såpass lang at den går gjennom slutten på expanderen? Med reglen blir det +45. +expanders lengde.

J jenbod91 skrev:
jo, men skal ikke skruen være så pass lang at den går igjennom slutten på expanderen? Med regelen blir det +45. +expanderens lengde.
Ja?

Finnes vel lange m6-er?

Den typen fungerer, men for å få det bra må den festes med en såkalt molletang som fester og strammer den riktig sammen. Ulempen med denne er at den i prinsippet er umulig å fjerne hvis det skulle være nødvendig. Det jeg sa om butterfly finnes også i en plastvariant som brukes mye på EL-siden, men har ikke noe E-nummer for den nå. Da må man kjøpe lengre skrue, man borer først i regelen og markerer hullene i platen, deretter settes skrue og feste i regelen og tres inn i hullet. Den skal gå så langt inn at den folder inn vingene og trekkes til med skruen til man merker at det blir litt motstand.

Nei, det er nok å stramme skruen "i bunnen" slik at den strammer pluggen, men man må passe på så man ikke strammer for hardt (om man bruker skrutrekker med moment)

Toggler Toggler festemekanisme med metallstang og plastforankring.

Nå fant jeg den, den heter DOUMAX Skruvplugg fra Schneider Electric, modell DUO-MAX PLUGG TSP 10/75, vist med artikkelnummer 1509014.
Fungerer bra til gips

• Liker
jenbod91
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den sorten fungerer, men for å få det bra så må den dras fast med en såkalt mollytang som fester og spenner den sammen på riktig måte, ulempe med slik at den er i prinsippet umulig å fjerne om det skulle være nødvendig. Det jeg sa om butterfly finnes også i en plastvariant som brukes mye på EL-siden men har ikke noe E-nummer for den nå, da trengs det å kjøpe lengre skrue, man borer først i reglen og merker hullene i platen, deretter settes skrue og feste i reglen og tres inn i hullet, den skal gå så langt inn at den folder inn vingene og dras med skruen til man kjenner at det blir litt motstand.
hei,
Takk! Jeg skal sjekke på sånne i dag.

J jonaserik skrev:
mollytang som fester og strammer sammen den på riktig måte, ulempe med slik at den er i prinsippet umulig å fjerne hvis det skulle være nødvendig.
det er enkelt å fjerne en molly, man vrir bort brickan med f.eks. en morakniv

J jenbod91 skrev:
jo, men skal ikke skruen være så pass lang at den går gjennom slutten på expanderen? Med reglen blir det +45. +expanderens lengde.
om man ikke vil ordne lengre skrue så kan man f.eks bore et ca 15-20mm hull i reglen ca 30 mm inn, da trenger man bare en molly som klarer å gripe 15mm tre.

J jenbod91 skrev:
Hei,

Akkurat nå holder jeg på å bygge en vegg. Jeg har en list 45x70 som skal festes i en gipsvegg.
Jeg har testet nå 2 ulike gipsplugger og ekspander. Ulike lengder på skruene, men ingenting fungerer. Man kan liksom bare dra ut listen med letthet. Altså, pluggene har ikke ekspandert, og dessuten "snurrer" skruen bare når man skrur inn til maks.
Hva gjør jeg feil?
Andre tips på å få opp listen på gipsveggen?
Bruk Molly i stedet. Da kan du ekspandere fast pluggen først, og skru fast listen i neste steg.

• Liker
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.