Det ser merkelig ut. Synes også det ser ut som det har brent, men det er det vel neppe.
Det er ikke slik at de store "sotflagorna" på undersiden er overvintrende sommerfugler? Jeg har massevis i takene på mine økonomibygg.

Uansett, med svart rundt takfoten og luftehullet, så føles det rimelig å mistenke mange års lekkasje av varm fuktig luft nedenfra. Kanskje er tetningen mellom yttervegg og vindsbjelkelag fraværende?

Er det et 1&1/2-plans eller 2-plans hus?
Hvilken type ventilasjon har det?

Skrap litt med en kniv og se hvor ille det er. Spontant ville jeg startet med å fikse ventilasjonen for boenheten og på den måten redusere fuktbelastningen på loftet.

Hvordan ville du gjort det da Fredrik?

KnockOnWood skrev:
...Og da hadde jeg gjort vinden uisolert...
Ser at jeg skrev feil.
Skulle være

Og da hadde jeg gjort vinden uventilert...

Sorry :o

Locke skrev:
Hvordan ville du gjort det da Fredrik?
Mekanisk ventilasjon i bodelen slik at man får et undertrykk der.

oceanis skrev:
Mekanisk ventilasjon i boenheten slik at man får et undertrykk der.
Og dra ned alt godteri som sitter på loftet ned i boenheten;) ?

stake skrev:
Og dra ned alt godteri som sitter på loftet ned i boenheten ;) ?
Svaret henviser til hvordan man reduserer fuktbelastningen på loftet!

Men en sanering først skader ikke.....

Om det nå er Fredriks mening at man bør løse problemet med undertrykk i bodelen, hvordan foreslår du at man sanerer det der da Oceanis?

Saken er at selv om man har en lufttrykkforskjell over vindsbjælklaget så hindrer ikke det fukttransport pga. damptrykkforskjell.

Det er det vanskelige med fukttransport - vann kan til og med bevege seg i motsatt retning samtidig.

Som det ser ut nå så kommer vi til å kjøpe huset med vissheten om at taket må gjøres om og med kostnaden for det med i beregningen.

Så planen akkurat nå er å innhente tilbud på å løse dette fra noen forskjellige håndverkere, og eventuelt snakke med en ekspert på hva som er den beste løsningen for akkurat denne loftet.

Spontant (og uten å sjekke om dette er den beste løsningen) kan det bli slik:

1) Rive av eksisterende takstein, takpapp, lekter, bord, takrenner og nedløpsrør.
2) Suge ut all sagflis.
3) Sette dampsperre i bjelkelag.
4) Etterisolere bjelkelag.
5) Sette ny panel, åpne opp takkiste, sette muggstoppere i mønet og forbedre ventilasjonen i gavlene.
6) Ny lekter, nye takstein, nytt blikkenslagerarbeid inkl. renner og rør.
7) Sette fuktstyrte vifter, type pax, i badene.

Det jeg er litt bekymret for er at det trolig ikke finnes noen dampsperre i veggene i et hus bygget på 60-tallet, og at jeg har lest at man ikke bør sette dampsperre i taket hvis det ikke finnes i veggene. Men det får vel en "ekspert" uttale seg om...

Høres det rimelig ut?

Locke skrev:
Om det nå er Fredriks mening at man bør løse problemet med undertrykk i bodelen, hvordan foreslår du at man sanerer det der da Oceanis?

Saken er den at selv om man har en lufttrykksforskjell over loftsbjelkelaget hindrer ikke det fukttransport på grunn av damptrykksforskjell.

Det er det vanskelige med fukttransport - vann kan til og med bevege seg i motsatt retning samtidig.
Sanering er ikke min spesialitet men sanering av svartmugg i seg selv finnes det mange som utfører og etterbehandling med Boracol pleier ha tilsiktet effekt.

Med hensyn til at det var størst påvirkning rundt takluken kan man nok anta at et undertrykk i bodelen ville endre forholdet av luftlekkasjen opp på loftet. Man kunne jo komplettert med en tetning eller bedre luke.

Sist redigert:
Om nå vinden ser slik ut, hvordan ser det da ut i veggene? Kan den fuktige luften presses opp på loftet, kan den like gjerne presses ut i veggene, selv om varm fuktig luft normalt stiger oppover.

Som kjøper ville jeg nok forsøkt å rive bort litt listverk og panelbord på noen steder for å inspisere også dette området. Eller som kjøper er feil ord. Jeg ville holdt meg unna dette huset da det i prinsippet også krever bytte av takstoler siden disse også har vekst av mugg.

Bytte takstoler? Det kan vel ikke være normalt å gjøre med mindre de er angrepet så hardt at styrken er svekket betydelig?

Det jeg siktet på er naturligvis å skape undertrykk i bodelen for på den måten å redusere lekkasjen av fuktig inneluft for deretter å utbedre vinden. Å lykkes med å fjerne lekkasjen helt går nok ikke. Men ved at ventilasjonen gir kontinuerlig luftutveksling (ingen pax eller andre leker som går av og til) synker den relative fuktigheten i inneluften. Lavere RF i inneluften gir mindre absolutt fuktighet i lekkasje til vinden. Hvis man bare fikser vinden uten å utbedre årsaken, vil man snart være der igjen med vekst. Fredrik

samuel99 skrev:
Spontant (og uten å sjekke om dette er beste løsningen) så kan det bli slik:

1) Rive av eksisterende stein, papp, lekter, sutak, takrenner og nedløpsrør.
2) Suge ut all sagflis.
3) Sette dampsperre i bjelkelag.
4) Etterisolere bjelkelag.
5) Sette ny sutak, åpne opp takfot, sette muggstoppere i møne og forbedre ventilasjonen i gavlene.
6) Nye lekter, nye stein, nytt blikkarbeid inkl. renner og rør.
7) Sette fuktstyrte vifter type pax på badene.

Høres det rimelig ut?
Ja, det høres rimelig ut.

Så kan man jo vurdere en mer avansert ventilasjonsløsning, som også sparer litt energi. Skal man legge rør på loftet så er det jo veldig passende å gjøre dette når taket uansett er borte. Det blir så mye enklere rent praktisk.

Pass også på å se at veggene er tette (opp mot loftet). Det ville jo være trist å legge dampsperre i himlingen og så lekker det via veggene. Normalt skal det ikke gjøre det, men det kan jo være dårlig vindtetting under. F.eks. kun panel uten heldekkende plate/plater/papp, og/eller hopkrøpet sagflisisolering. (Burde ikke være sagflis i veggene på 60-tallshus, men man vet jo aldri...)

Enda mer langsøkt er om huset har trepanel, og dårlig tette vinduer, slik at inneluft lekker ut rundt vinduene og følger panelens luftespalte opp til takfoten og på den måten kommer inn på loftet. Eller fantes det ingen takfotsventilasjon? Ja, da faller jo dette.

Jeg glemte nok å skrive det tidligere, men det er fasadeteiner på huset...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.