- Jeg bor i et tomannsbolig bygd -82.
- Jeg skal senke taket og sette inn spotter og høyttalere.
- En bra takhøyttaler bygger 10 cm i dybde/høyde.
- Betongelementene som skiller etasje 1 og 2 i tomannsboligen er 25 cm høye. Betongen er av den lettere typen, som man enkelt kan slå inn en spiker i, men det sitter jo minst et lag armeringsjern også.
- For å senke taket så lite som mulig tenkte jeg å pigge ut for høyttalermagneten og spolen. Det dreier seg om en diameter på ca 15 cm, 6 cm dypt. Kanskje man borer til man støter på armeringen?
- Totalt blir det seks slike hull på husets underetasje (en etasje som i seg selv er ca 60 m²).

Mitt spørsmål er: Forringes betongtakets bæreevne av disse hullene?

Jeg antar at det ikke er noen fare, men jeg tenkte å høre etter om det er noen som faktisk vet...!?

• Diagram av takinstallation: Snitt av betongtak med sänkt innertak, visar placering av 10 cm djup högtalare.
Betongtaket uttaler jeg meg ikke om, men høyttaleren kan du ikke bygge inn slik. Den trenger luft omkring seg for å prestere som tenkt.

Mainstream skrev:
Betongtaket uttaler jeg meg ikke om men høyttaleren kan du ikke bygge inn sånn der. Den trenger luft omkring seg for å prestere som tenkt.
Den har jo mengder av luft i resten av undertaket...?

Ellers får man vel pigge ut en sylinder som er like stor som elementet. :)

Er du sikker på at det er et plass-støpt betongdekke og ikke spennarmert betongelement i taket?

Hvis du vet hvilken produsent bjelkelaget kommer fra, går det eventuelt an å finne ut hvordan armeringen ligger. Å skjære ut 5 cm dypt på undersiden kan være langt fra trivielt hvis du treffer på armering, da underkantsarmeringen skal ta opp strekkrefter på undersiden i bjelkelaget. Unngår du det, burde det være gjennomførbart.

Tack för svaren! :)

Ingenjören skrev:
Är du säker på att det är ett platsgjutet betongbjälklag och inte spännarmerade betongelement i taket?
Jag har tyvärr ingen aning, för jag vet inte vad du menar... :rolleyes: Det är hitforslade betongelement, så de är inte gjutna på plats, om det hjälper?

myrstack skrev:
Om du vet från vilken tillverkare bjälklaget kommer från går det eventuellt att leta upp hur armeringen ligger. Att jacka ur 5cm djupt i underkant kan vara långt från trivialt om du träffar på armering då underkantsarmeringen ska ta upp dragkrafter på undersidan i bjälklaget. Undviker du det borde det vara genomförbart.
Min tanke är att jag stoppar när jag stöter på armeringen.

Ju mer jag tänker på det så borde all betong under den nedre armeringen (för det borde väl sitta två armeringsjärn i ett 25 cm tjockt element?) enbart vara kosmetisk. Den borde inte skapa någon bärförmåga alls, right?

Hvis du kan spikre i bjelkelaget er det kanskje et lettbetongbjelkelag. Hvis høyttalerne er plassert nær bærende vegger burde ikke hulltakingen være problematisk. Angående armering: den burde være dypere enn 5cm.

andreascarlsson skrev:
Jo mer jeg tenker på det så burde all betong under den nedre armeringen (for det burde vel sitte to armeringsjern i et 25 cm tykt element?) kun være kosmetisk. Den burde ikke skape noen bæreevne i det hele tatt, right?
Kosmetisk er vel å ta i. Betongen/Lettbetongen rundt nedre armeringen i et bjelkelag skal feste i armeringen og fordele de dragspenningene som blir til denne. Å fjerne betongen en kort bit kan vel ut ifra det ha mindre betydning, men samtidig ved bjelkelag skal man være forsiktig.

Villa vista skrev:
Om du kan spikre i bjelkelaget er det kanskje et lettbetongbjelkelag. Om høyttalerne er plassert nær bærende vegger burde ikke hulltakingen være problematisk. Ang armering: den burde være dypere enn 5cm.
Ved et 25 cm tykt bjelkelag er det nok mer sannsynlig at armeringen går grunnere enn 5 cm i underkant enn dypere inne i betongen. Sannsynligvis både av økonomiske grunner da tynnere armering kan brukes men også for å tillate hulltaking i midten.

Sant ang armaturen. Men det er bare å ta et prøvehull. Hulltaking skjer normalt i ytterkant på prefabbjellag. Og ikke i midten.

Skulle tro at det dukker opp armeringsjern omtrent 2-3 cm inn i dekkeelement. Jo lenger ned jernet ligger desto tynnere kan elementet gjøres. Og tynnere element sparer materiale og transportkostnader. Naturligvis finnes det et minste dekkende mål som må oppfylles. Men for å kunne si hva det er trengs nok dessverre produksjonstegning eller beregning fra den produsenten som har laget elementet. Nå sitter elementet innendørs, noe som gjør at dekkekravet er relativt lite.
Så 6 centimeter vil ikke gå å pigge/bore bort uten å skade armeringen, muligens kan man kanskje få plass mellom jernene, men uten tegning eller beregning så vet man ikke med sikkerhet hvor tett jernene er plassert og hvor.

Er det et bjellagselement av lettbetong så kan det være armert med forspent pianotråd og slike skal man være forsiktig med da de er lettere å skade enn en vanlig armeringsstang. Å sjekke om det er betong eller lettbetong er lett hvis man slår bort en flis i en kant. Er enig med forrige skribenter at dekklaget uansett materiale nok bare er ca 20mm.

andreascarlsson skrev:
Den har jo mengder av luft i resten av undertaket...?

Ellers får man vel bila ut en sylinder som er like stor som elementet. :)
Det holder ikke dessverre. Skal den prestere som tenkt så trenger du mer plass til den. En sylinder i samme størrelse er OK, dybden bør være minst cirka 10 cm bak magneten. Kan du ikke oppfylle dette så kan du like gjerne velge noen mindre og billigere elementer siden det uansett vil låte trist.

Takk igjen for alle svar!

Kommer til å bore i helgen for å se hva som skjer. Kommer tilbake med noen form for bildedokumentasjon!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.