Å kjøpe et hus som har 18% i bunnsvillen som er byttet i 2004?

• Totalt antall stemmer
    17
  • Avstemningen er stengt .
Hei!

Vi har vunnet bud på et hus og skrevet kontrakt med såkalt besiktningsklausul. Anticimex utførte inspeksjonen og fant muggukt i soverommet under lista. Videre utredning var nødvendig, noe vi også har betalt for...

Da saget han opp veggen og kom til svillen med fuktighet på 18%. Firmaet som i 2004 byttet svillen har lagt en gipsplate i stedet for noe som het "asfalt...noe", når inspeksjonsmannen kjente med fingeren på denne gipsplaten som altså vender mot teglsteinen, kjente han tydelig at gipsen var fuktig på utsiden mot teglsteinen altså....Fuktmåleren viset 22-23% når han sjekket fra innsiden...

Muggukten kom imidlertid ikke derfra. Fra bakken kom det opp en ganske stor mengde fuktig luft fra sprekken som var mellom veggen og platen som er støpt i rommet...

Vi har ikke mottatt inspeksjonsprotokollen, men vi føler at vi burde trekke oss...

Hva har vi for alternativer? Vi har aldri eid et hus...Våre kunnskaper er begrensede...

Noen med lignende erfaring eller situasjon?

Tilleggsinformasjon, jeg har selv i egenskap av kommende eier...ringt og snakket med BRC-platcon som byttet svillene. Den jeg snakket med sa høyt og tydelig at man ikke skal flytte inn i et slikt hus...og at teglene må byttes mente han. Hva koster det å bytte teglpanelet på en gavelside?

Takk på forhånd!
T

Det kan sikkert gå an å fikse, til store kostnader. Akkurat det med at man skulle bytte teglfasade har jeg ikke hørt om.

Men problemet med et mugghus er at man aldri kan vite hvor mye som må utbedres. Her har man tydeligvis allerede gjort en hel del som ikke fungerer. Riktignok høres det ut som om det i tillegg er gjort feil.

Jeg ville trukket meg ut.

• Liker
tiborric
  • Laddar…
Hva kan jeg stille for krav? Jeg mener rimelige krav på tiltak.

En ting til, besiktigelsesmannen (Anticimex) mente at jeg burde hydrofobere fasaden for å redusere fukten inn. Det kan indirekte peke på at fasaden er gammel og slipper altfor mye vann gjennom.

Sist redigert:
Jeg ville ha trukket meg ut! Har vært på mange byggeplasser der problemer med mugg og fukt har vært problemet som skulle utbedres, i nesten alle tilfeller har problemet vært større enn man trodde fra starten. Det går an å utbedre til store kostnader men har en tendens til å komme tilbake, og siden det allerede har blitt slik bare noen år etter at de har byttet svill, ville jeg ha trukket meg ut!

• Liker
hempularen og 1 annen
  • Laddar…
Spørsmålet er om vi kan finne et hus her på Vallås i Halmstad som ikke kommer til å ha noen form for "fuktskade" eller et hus som er feilfritt... Vi vil alltid finne noe. Alle disse husene her er bygget på 70-tallet... ingen nye hus er oppført siden da... Og vi vil bo her... Hadde vi ikke gjort en videre undersøkelse ville vi "aldri" fått vite at svillen hadde litt for mye fukt i seg...

tiborric skrev:
Hva slags krav kan jeg stille? Jeg mener rimelige krav på tiltak.

En ting til, takstmannen (Anticimex) syntes jeg burde hydrofobere fasaden for å redusere fuktigheten inn. Det kan indirekte tyde på at fasaden er gammel og slipper for mye vann gjennom.
Nå håper jeg at din besiktigelsesklausul er åpen, dvs. at du kan trekke deg ut uten å måtte begrunne at feilen er sånn eller slik?

Men OM man velger å fortsette kjøpet når feil oppdages i besiktigelsen. Da finnes det en god vei og en dårlig.

Den dårlige er at man ber selger om at feilene skal være utbedret før overtakelsen.

Den gode metoden er at man forhandler frem et prisavslag som dekker kostnadene for å utbedre selv.

Aller best i et tilfelle som dette er å trekke seg ut.

Feilen med den første metoden, er at da er det stor risiko for at selger utbedrer på enklest mulig måte, eller til og med ikke utbedrer i det hele tatt. Da står man der ved overtakelsesdagen, man er bundet av kontrakten. I den situasjonen kan man eventuelt saksøke selger for kontraktsbrudd, fordi utbedringen ikke er OK (men man må trolig fullføre handelen til tross for selgers kontraktsbrudd). Og etter 3 - 5 års prosesstid får man kanskje erstatning som dekker prosesskostnadene.

Det er så utrolig mye enklere å bare takke nei, i kraft av besiktigelsesklausulen.

• Liker
tiborric
  • Laddar…
Var du glad for at du fikk vite om mugglproblematikken på forhånd!
Om du vurderer å gå videre med kjøpet, anbefaler jeg sterkt at du nøye setter deg inn i hvilke kostnader og inngrep i huset som trengs for å mugg- og fuktsanere, samt hvilke helsemessige konsekvenser det kan bli for dere hvis dere ikke får løst problemet.

• Liker
tiborric
  • Laddar…
Kjøp IKKE!
//Erfaren befaringsekspert med et 100-talls overtakelsesinspeksjoner som referanse.
Det finnes flere hus.

• Liker
carra og 1 annen
  • Laddar…
Men hallo! 18% fukt er jo veldig tørt eller?

• Liker
TeHa
  • Laddar…
mlkjhr skrev:
Men hallo! 18% fukt er jo veldig tørt eller?
Over 15% fukt i syllen begynner mugg å vokse og ca 18 % tilsvarer 75 % rf luftfuktighet. 18 % er ikke lite og det var jo dessuten 22-23 i gipset.

Finnes sikkerligen flere hus å velge mellom med bedre utgangspunkt enn mugglukt og fuktproblemer, kan aldri tenke meg at alle har det samme problemet!

seniorkonsult skrev:
Kjøp IKKE!
//Erfaren inspektør med et 100-talls overtakelsesinspeksjoner som referanse.
Det finnes flere hus.
Beklager, skrev feil, det skal være 1000-talls!

Alle 70-tallshus har ikke fuktskader og mugg. Derimot har mange byggetabber som kan gi opphav til lukt, kledde kjellere med tette overflatesjikt, fasader uten luftspalte osv. Disse feilene er oftest ganske enkle (selv om de kan bli dyre) å overse og få et inntrykk av hvordan man løser eller beregner kostnaden av. Synes huset dere ser på viser skader som ikke kan overses. Jeg ville ha ventet til et 70-tallshus med de "gamle vanlige" feilene dukker opp.

Du skrev at BCR-Platcon byttet syllene og la inn en gipsplate i 2004. Firmaet hevder at de er eksperter på nettopp syllbytte og ifølge deres hjemmeside gir de 20 års garanti. Er ikke dette da en garantisak mot dette firmaet?

Å legge en gipsplate under svillen er en helt meningsløs handling. Som personen ovenfor skriver burde BCR rimeligvis ha en garanti for nåværende eiere, men denne forpliktelsen forsvinner dersom dere skulle kjøpe huset.

Dere har jo tre eller muligens fire alternativer:

Enten forsøker dere å få nåværende eier til å presse på for at BCR skal utbedre sitt dårlige arbeid. Dette blir sikkert vanskelig å få gjennom samt at det kommer til å ta tid.

Dere blir enige om at det skal utbedres av nåværende eier før kjøp. Problemet med dette er at dere ikke har noen kontroll på hvordan arbeidet utføres og at risikoen for slurv må vurderes som stor.

Dere krever en prisreduksjon som dekker deres kostnader. Problemet med dette er at det er veldig vanskelig å anslå denne kostnaden, da det kan være problemer på langt flere steder.

Dere trekker dere ut. Det enkleste og i dette tilfellet, etter min mening, beste alternativet. Skal man kjøpe sitt første hus og har begrenset kunnskap så bør man gjøre det enklere for seg enn å kjøpe det første og beste. Det er meget mulig at det er flere hus som har de samme forutsetningene for fuktproblemer som dette, men mange hus fra 70-tallet har byttet ut sviller og fungerer enda i dag.

Om entreprenøren har lagt en gipsplate under svillen, kan det virkelig være slik? Hvis det er en vanlig gipsplate så er det helt i strid med alle kjente fysiske kunnskaper. I dette tilfellet må besiktigelsesmannen ha påpekt og forkastet løsningen. Gipsplaten tar opp fukt og beholder den, og hvis det er en vanlig gipsplate så mugner den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.