3.980 lest ·
7 svar
4k lest
7 svar
Erstatter sagflis med glassull i mellomgulv mellom KV/BV. Plastfolie eller ikke?
Har tidligere hatt sagflis på asfaltluktende vindsperre i et etasjeskiller mellom kjeller og første etasje, som jeg har fjernet. Alt lå på et bjelkelag/blindbunn (hvorfor vet jeg ikke, siden det jo er kjeller/underetasje under huset).
Det har sett ut som følgende, ovenfra og ned:
Første etasje
-----------------
Plastgulv
Masonitt spikret på plankegulvet
28mm spontet plankegulv
Sagflis
Noen slags svart vindsperrelignende som luktet sterkt, typ asfalt
22-28 mm bord som bjelkelag/blindbunn
ca. 45 mm luft
Spredt
Gips
-----------------
Kjeller/Underetasje
Tenkte nå å fylle igjen på to forskjellige måter i de forskjellige rommene.
I kjøkkenet:
Første etasje
-----------------
Plastgulv
22mm gulvsponplate
95mm glassull
11 mm OSB som bjelkelag/blindbunn
45mm glassull
Spredt
Gips
-----------------
Kjeller/Underetasje
Dvs. ingen dampsperre/fuktsperre/diffusjonssperre, og erstatter dessuten 45mm luft med 45mm glassull som vist i listen ovenfor.
I øvrige rom tenkte jeg følgende:
Første etasje
-----------------
22 massivt tregulv
Sagflis (fyller opp med det gamle som var der før)
Vindsduk for å holde sagflisen på plass og ikke la den trenge gjennom lagene
45mm glassull
Spredt
Gips
-----------------
Kjeller/Underetasje
Dvs. ingen dampsperre/fuktsperre/diffusjonssperre, og erstatter dessuten 45mm luft med 45mm glassull som vist i listen ovenfor.
Er dette en god eller dårlig idé?
Kjelleren/underetasjen brukes som en vanlig etasje og er dermed også oppvarmet om vinteren.
Blir svarene forskjellige på om planene mine er gode eller dårlige, dersom man skulle la kjelleren/underetasjen være uoppvarmet også vinterstid?
Vanskelig å vite hva som er korrekt på gamle 20-tallshus. Og jo, jeg vet at celluloseisolasjon hadde vært det beste, men jeg har verken tid eller råd til å jakte på det akkurat nå. Vil bare få igjen bjelkelaget snarest mulig. Men selvfølgelig, hvis metodene mine er ødeleggende for huskonstruksjonen så må jeg jo tenke om.
Det har sett ut som følgende, ovenfra og ned:
Første etasje
-----------------
Plastgulv
Masonitt spikret på plankegulvet
28mm spontet plankegulv
Sagflis
Noen slags svart vindsperrelignende som luktet sterkt, typ asfalt
22-28 mm bord som bjelkelag/blindbunn
ca. 45 mm luft
Spredt
Gips
-----------------
Kjeller/Underetasje
Tenkte nå å fylle igjen på to forskjellige måter i de forskjellige rommene.
I kjøkkenet:
Første etasje
-----------------
Plastgulv
22mm gulvsponplate
95mm glassull
45mm glassull
Spredt
Gips
-----------------
Kjeller/Underetasje
I øvrige rom tenkte jeg følgende:
Første etasje
-----------------
22 massivt tregulv
Sagflis (fyller opp med det gamle som var der før)
Vindsduk for å holde sagflisen på plass og ikke la den trenge gjennom lagene
45mm glassull
Spredt
Gips
-----------------
Kjeller/Underetasje
Er dette en god eller dårlig idé?
Kjelleren/underetasjen brukes som en vanlig etasje og er dermed også oppvarmet om vinteren.
Blir svarene forskjellige på om planene mine er gode eller dårlige, dersom man skulle la kjelleren/underetasjen være uoppvarmet også vinterstid?
Vanskelig å vite hva som er korrekt på gamle 20-tallshus. Og jo, jeg vet at celluloseisolasjon hadde vært det beste, men jeg har verken tid eller råd til å jakte på det akkurat nå. Vil bare få igjen bjelkelaget snarest mulig. Men selvfølgelig, hvis metodene mine er ødeleggende for huskonstruksjonen så må jeg jo tenke om.
Det burde ikke være vanskeligere å få tak i celluloseisolasjon enn glassull, og det er bedre å beholde den samme typen materiale som allerede finnes i huset. Har det fungert i snart 100 år er det vel dumt å ta sjanser? 😊
Vi har bare fylt på med sagflis i gulvene våre, og bare det gjorde en stor forskjell.
Vi har bare fylt på med sagflis i gulvene våre, og bare det gjorde en stor forskjell.
Det kommer jo selvfølgelig an på hvor man bor, og her finnes det ingen steder som har cellulosisolasjon hjemme (bestillingsvare). Jeg vil dessuten ha det i plater.Sophie skrev:Det burde ikke være vanskeligere å få tak i cellulosisolasjon enn glassull, og det er bedre å beholde samme type materiale som allerede finnes i huset. Har det fungert i snart 100 år er det vel dumt å ta sjansen? 😊
Vi har bare fylt på med sagflis i våre gulv og bare å gjøre det gjorde stor forskjell.
Så er det naturligvis også prisen som stopper. Det er jo så vanvittig mye dyrere.
Nå har jeg jo for så vidt cellulosisolasjon hjemme som man skal ha maskin til å fordele og sprøyte ut, men jeg har ingen maskin til det.
Mineralull er jo så utrolig praktisk når man kjøper i plater, og det er også billig.
Men, igjen. Om mitt forslag er dårlig for huset så får jeg jo gjøre annerledes.
Har du løsull hjemme kan man med visse rake ut den og trenger da ingen maskin.
Det finnes alternativer i plateform men det er sant at de ofte er mye dyrere. Kutterspån eller sagflis er døraimot ikke så dyrt. 😊
Det finnes alternativer i plateform men det er sant at de ofte er mye dyrere. Kutterspån eller sagflis er døraimot ikke så dyrt. 😊
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Svar A: Ingen plastfolie trengs mellom de forskjellige etasjene.
Svar B: Type isolasjon spiller ingen rolle. For lydisolasjon gjelder nok at tyngre = bedre.
Svar B: Type isolasjon spiller ingen rolle. For lydisolasjon gjelder nok at tyngre = bedre.
Den "løsullen" jeg har hjemme er hardt komprimert i baller. Kjøpte det av en annen som fikk over en masse baller etter en renovering. Han sa at man må ha en maskin til den som har en kniv som snurrer og som hakker opp det, typ. Jeg spurte om man kunne fordele for hånd, men han sa at han hadde prøvd og at det ikke gikk. Må gjøres med maskin dessverre.Sophie skrev:
Ja, høvelspon/sagflis hadde jo vært ganske billig. Jeg kunne levere tilbake en del av isolasjonen og gå for sagflis i stedet for 95 isolasjonen, den som kommer til å ligge oppå bjelkelaget. Og så la 45-glassullen ligge igjen under bjelkelaget.
Årsaken til at jeg har beholdt bjelkelaget, eller t.o.m erstattet med OSB for enkelhetens skyld, er for å på den måten få to "kamre", som burde dempe lyden ytterligere litt. Pluss, at OSB'n i seg selv er tyngre og demper bedre enn bare mineralull.
Bra! Men da kan jeg jo gå for hvilket som helst, altså la 95-glassull være igjen som planlagt på kjøkkenet, under plastgulvet. Så kan jeg helle tilbake sagflisen i øvrige rom der jeg skal ha massiv 2-stavsparkett, så hjelper jo sagflisen til med å buffre fuktighet så slipper parkettbordene å krympe/svelle så vanvittig voldsomt. Sagflisen burde jo jevne ut krymping/svelling litt så den mekanismen går litt tregere. Og under flisen kommer da OSB til å ligge, og under den en 45-glassullplate direkte mot belastningen/gipset i kjelleretasjen.KnockOnWood skrev:
KnockOnWood, kjenner du til hvordan det skal være over bad med dusj samt badstue? Altså i de tilfellene det finnes bad med dusj samt badstue i kjelleren. Hvordan kan man gjøre det med bjelkelaget over? Plast eller ikke, mineralull eller ikke?
Jeg vet ikke hvordan det ser ut i den delen av bjelkelaget ennå, for jeg har ikke åpnet opp det. Men hvis det ikke er plast der allerede direkte over gipsen/glesene, så blir det jo selvfølgelig vanskelig, for det går ikke å få plasten dit ovenfra uten å fjerne hele himlingen i kjelleren.
Jeg vet ikke hvordan det ser ut i den delen av bjelkelaget ennå, for jeg har ikke åpnet opp det. Men hvis det ikke er plast der allerede direkte over gipsen/glesene, så blir det jo selvfølgelig vanskelig, for det går ikke å få plasten dit ovenfra uten å fjerne hele himlingen i kjelleren.
Klikk her for å svare