Hei,
Jeg har et eldre hus med delvis torpargrunn der svill, bjelkelag og gulvbjelker litt lokalt er rammet av vann og insektsskader... Heldigvis er det begrenset, og jeg har støpt en søyle for å avveksle bjelken, slik at den bare trenger å være ca. en meter lang, og de bjelkene som er dårlige kan da på sin side avveksles over den nye bjelken, så de bare trenger å være ca. 1,5 meter lange.
Men selv om jeg ikke trenger så mye trevirke, er problemet mitt at treverket er i "tomme" dimensjoner:
Er det OK å lime og spikre sammen to 45 x 220 for å oppnå en 90 x 220 bjelke istedenfor 75 x 225?
Det samme med bjelkene, er det OK å lime&spikre to 45 x 170 for å få en 90 x 170 istedenfor 75 x 175?
I begge tilfeller ovenfor har jeg tenkt å bruke C24 bjelker.
Eller er det bedre å kjøpe en 90 x 225 limtredrager og bruke både som bjelke og skjære den ned til 90 x 175 for bjelkene? Skaden er, så vidt jeg hittil har sett, så begrenset at en fire (eller kanskje seks) meters drager fra Bauhaus kunne være nok til både bjelke og gulvbjelker, så pengene blir ikke avgjørende.
Fordelen med å bruke doble standardbjelker er at det blir litt enklere å skjøte mot eksisterende bjelke/bjelker, da jeg kan la den ene bjelken lage en overlapping på noen meter og spikre og lime den mot eksisterende bjelke.
Eller er det rett og slett mulig å få tak i tre-toms (75 mm) trevirke et sted nå for tiden?
Jeg har et eldre hus med delvis torpargrunn der svill, bjelkelag og gulvbjelker litt lokalt er rammet av vann og insektsskader... Heldigvis er det begrenset, og jeg har støpt en søyle for å avveksle bjelken, slik at den bare trenger å være ca. en meter lang, og de bjelkene som er dårlige kan da på sin side avveksles over den nye bjelken, så de bare trenger å være ca. 1,5 meter lange.
Men selv om jeg ikke trenger så mye trevirke, er problemet mitt at treverket er i "tomme" dimensjoner:
- Bjelke "tre-tomme-ni" (den måler altså 75 x 225 mm).
- Gulvbjelker er "tre-tomme-sju" (de måler altså 75 x 175 mm)
Er det OK å lime og spikre sammen to 45 x 220 for å oppnå en 90 x 220 bjelke istedenfor 75 x 225?
Det samme med bjelkene, er det OK å lime&spikre to 45 x 170 for å få en 90 x 170 istedenfor 75 x 175?
I begge tilfeller ovenfor har jeg tenkt å bruke C24 bjelker.
Eller er det bedre å kjøpe en 90 x 225 limtredrager og bruke både som bjelke og skjære den ned til 90 x 175 for bjelkene? Skaden er, så vidt jeg hittil har sett, så begrenset at en fire (eller kanskje seks) meters drager fra Bauhaus kunne være nok til både bjelke og gulvbjelker, så pengene blir ikke avgjørende.
Fordelen med å bruke doble standardbjelker er at det blir litt enklere å skjøte mot eksisterende bjelke/bjelker, da jeg kan la den ene bjelken lage en overlapping på noen meter og spikre og lime den mot eksisterende bjelke.
Eller er det rett og slett mulig å få tak i tre-toms (75 mm) trevirke et sted nå for tiden?
Tomme mått kan man få tak i om man har et lokalt sagbruk i nærheten. Men jeg har sett det før at man kan bestille hjem det på XL bygg før i alle fall. Spørsmålet er dog om det blir så mye billigere enn å kjøpe en større bjelke som du kapper selv. Å lime sammen er en dårligere bærende konstruksjon enn en hel. Som svill der det finnes bærende mur hele veien under fungerer vel, men jeg ville aldri gjort så der det finnes punktlaster uten støtte under.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om du først og fremst er ute etter å erstatte de tømrede bjelkene med trevirke med samme stivhet, kan du bruke limtre. 3x9 tommer erstatter du med 66x225 og 3x7 tommer med 56x180.
Av å dømme ut fra navnet ditt bor du i Göteborg. Holgers i Borås selger grovskåret virke, de kan nok skaffe dimensjonene dine.
Det høres ut som en utmerket idé å spiklime to vanlige bjelker. Det hadde jeg gjort.R RobbanGBG skrev:Hei,
Jeg har et eldre hus med delvis torpargrunn der syll, bærende bjelke og gulvbjelker litt lokalt er rammet av vann og insektsskader... Heldigvis er det begrenset og jeg har støpt en søyle å veksle av den bærende bjelken på så den trenger bare å være ca en meter lang og de bjelkene som er dårlige kan da i sin tur veksles av over den nye bærende bjelken så de trenger bare å være ca 1,5 meter lange.
Men selv om jeg ikke trenger så mye treverk, er problemet mitt at treverket er i "tommer" dimensjoner:
Hva erstatter jeg disse med i dagens moderne samfunn?
- Den bærende bjelken "tre-tom-ni" (den måler altså 75 x 225 mm).
- Gulvbjelker er "tre-tom-syv" (de måler altså 75 x 175 mm)
Er det OK å lime og spikre sammen to 45 x 220 for å oppnå en 90x220 bærende bjelke i stedet for 75 x 225?
Samme sak med bjelkene, er det OK å lime&spikre to 45 x 170 for å få en 90 x 170 i stedet for 75 x 175?
I begge de ovennevnte tilfellene har jeg tenkt å bruke C24 bjelker.
Eller er det bedre å kjøpe en 90 x 225 limtrebalk og bruke både som bærende bjelke og så sage ned den til 90 x 175 for bjelker? Skaden er så vidt jeg hittil har sett så begrenset at en fire (eller kanskje seks) meters bjelke fra Bauhaus kunne være nok til både bærende bjelke og gulvbjelker så pengene blir ikke avgjørende.
Fordelen med å bruke doble standardbjelker er at det blir litt enklere å skjøte mot eksisterende bærende bjelke/bjelker da jeg kan la den ene bjelken lage et overlapp på noen meter og spikre og lime den mot eksisterende bjelke.
Eller er det rent av mulig å få tak i tre tommers (75mm) treverk noen steder selv nå for tiden?
Jeg antar at det ikke er noen spesiell presisjon, men at målene kan variere noe.
Hmm. det var interessant. Jeg er verken konstruktør eller snekker så jeg har ikke oversikten over om eller hvor mye limtre er sterkere/stivere enn vanlig tre, derav min tanke om alltid å bygge i grovere dimensjon enn original, det er uansett så lite materiale at kostnaden ikke blir avgjørende og det er plass i bredden. Men hvis det er slik at jeg kan bruke "standard" dimensjoner som er lettere å få tak i, ville det vært bra tidsmessig.J justusandersson skrev:
- 66x225 limtre har det samme bæreevne/stivhet som 3x9 tommer (75x225) trebjelke?
- 56x180 limtre er litt for "høyt" så jeg måtte ha jacka ur 5mm ved opplegg, kan det virkelig erstatte 75x175 trebjelke?
Du har rett, i bredden er det fritt så å si. Bærebjelken har bare luft på sidene, og hullet i muren der den skal inn er ca 12 cm bredt så det er plass. Mellom gulvbjelkene ligger bare isolasjon (sagflis i dag...) så bredden kan variere også der.A andersmc skrev:
Det er bare i høyden det må være omtrent riktig, men for bærebjelken kan jeg justere støttene litt oppover, og jeg må nok bruke byggekiler, antar jeg, for å få det tett så... Dessuten har jeg allerede passende C24 lekter hjemme, så det er derfor jeg veksler litt fram og tilbake.
Så imidlertid at Beijer hadde fire meter lange 90x225 limtre inne her i nærheten for 890kr, så det får kanskje bli en sånn likevel.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
De limtrebjelkene jeg foreslo har samme kapasitet som dine opprinnelige tomsagde. Jeg har da antatt at dine gamle bjelker har en styrke som tilsvarer klasse C24. 5 mm uttak ved opplagene har ingen betydning.
Bra å vite at jeg kan redusere dimensjonen på de lange gulvreglene hvis insektene har spist mer på dem enn jeg hittil har settJ justusandersson skrev:
Har imidlertid sett rundt i løpet av dagen på hvor jeg kan få tak på virke og det endte på Beijers, de hadde 90x225 limtre på lager og 10% på alt på lager så jeg slo til på en sånn. Det blir i alle fall ikke underdimensjonert
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det blir garantert veldig bra!
Klikk her for å svare