Jeg bytter benkeplater på kjøkkenet og skal erstatte eksisterende fliser. Jeg har innsett at rivingen av flisene på kjøkkenet allerede nå ødelegger gipsen så mye at jeg like gjerne kan gjøre som alle foreslår i forskjellige innlegg og sage bort gipsen med flisene på. (Det som fortsatt er igjen på veggen, ca. 1/3)
Spørsmålet er da, hvor skal jeg ta snittene. Helt opp mot overskapene øverst og helt ned mot underskap-stammene nederst? Eller skal man la det være litt igjen for å unngå en gipsskjøt ved eller under benkeplatenivå? Samme mot sidene, skal jeg ta snittet helt ut mot høyskapene i begge retninger?
Den øverste raden med fliser gikk lett å fjerne, så jeg har litt å gå på oppover. Derimot har rad 2 og 3 ødelagt ganske mye av gipsen.
Tar jeg snittene mot skapene helt ut til kanten, blir det jo enkelt å måle til en ny plate, men hvordan tetter man da skjøtene mellom ny og gammel gips? Hvis de i det hele tatt spiller noen rolle? Går jo ikke å sparkle en sånn passform. Veggen har en 90° vinkel. Langsiden er dobbelgips, kortsiden enkelgips.
Takk for litt raske meninger så jeg kommer videre.
 
Hvis du skal flislegge igjen så trengs vel ingen gipskjøt sparkles? De fikser man vel med flislimet.
 
Et bilde sier mer enn tusen ord.
 
I Interista88 skrev:
Om du skal flislegge igjen så trengs vel ingen gipsfuge sparkles? De fikser man vel med flislimet til flisene
Flislimet vil muligens ikke dekke hvis jeg tar snittet akkurat mot overskap (oppover), benkeplate (nedover) samt høyskap (venstre). Da havner den nye fugene akkurat i utkanten av der jeg skal sette nye fliser. Så jeg burde forsøke å få snittene bak de nye flisene slik at flislimet "tetter" igjen fugene som blir. Skal fikse bilder.
 
Her er bilder av spektaklet jeg trenger svar på. Oppe har det sittet en flislist hele veien.
 
  • Kjøkkenbenk med flisrester på veggen og et stikkontaktuttak, området der en keramisk list tidligere var festet.
  • Kjøkken med dobbel vask og manglende fliselister på veggen over benken. Rester av gammel flislim er synlig.
  • Komfyr og trebenk ved siden av gul flislagt vegg. Mørke skap til venstre. Manglende kakellist øverst.
Du skulle satt de nye flisene på de gamle. Da hadde du sluppet å rive.
 
raveper raveper skrev:
Du skulle satt det nye flisene på det gamle. Da hadde du sluppet å rive.
Men nå var det ikke det jeg spurte om. ;-)
 
Hva skal du ha for overflaten på etterpå?
 
Z ZekeVargen skrev:
Men nå var det ikke det jeg spurte om. ;-)
Mer som et tips til andre at det går.
 
Sett nye fliser hele veien opp så er jo problemene løst
 
Jeg vil fjerne alt gammelt gips der fliser sitter/har sittet og erstatte med en ny plate. Spørsmålet er hvor jeg skal fjerne det gamle gipset. Tett mot benkeplate, overskap og høyskap, eller bør jeg la det være noen centimeter igjen slik at alle skjøtene havner under flislimet? Skal legge nye fliser etterpå og montere nye benkeplater som er 15mm høyere enn de som sitter nå. Det er jo lettere å bruke en Fein og ha støtte mot skap og benkeplate, men jeg vet ikke om det er smart å ha skjøten der, siden limet til de nye flisene ikke vil dekke der, og jeg vil sannsynligvis ikke komme til å sparkle ordentlig der heller.
 
Spiller nok ikke så stor rolle om du legger en streng silikon rundt om senere. Det vil nok sitte fast. Kapp du nært både oppe og nede.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.