Jeg bytter benkeplater på kjøkkenet og skal erstatte eksisterende fliser. Jeg har innsett at rivingen av flisene på kjøkkenet allerede nå ødelegger gipsen så mye at jeg like gjerne kan gjøre som alle foreslår i forskjellige innlegg og sage bort gipsen med flisene på. (Det som fortsatt er igjen på veggen, ca. 1/3)
Spørsmålet er da, hvor skal jeg ta snittene. Helt opp mot overskapene øverst og helt ned mot underskap-stammene nederst? Eller skal man la det være litt igjen for å unngå en gipsskjøt ved eller under benkeplatenivå? Samme mot sidene, skal jeg ta snittet helt ut mot høyskapene i begge retninger?
Den øverste raden med fliser gikk lett å fjerne, så jeg har litt å gå på oppover. Derimot har rad 2 og 3 ødelagt ganske mye av gipsen.
Tar jeg snittene mot skapene helt ut til kanten, blir det jo enkelt å måle til en ny plate, men hvordan tetter man da skjøtene mellom ny og gammel gips? Hvis de i det hele tatt spiller noen rolle? Går jo ikke å sparkle en sånn passform. Veggen har en 90° vinkel. Langsiden er dobbelgips, kortsiden enkelgips.
Takk for litt raske meninger så jeg kommer videre.
Spørsmålet er da, hvor skal jeg ta snittene. Helt opp mot overskapene øverst og helt ned mot underskap-stammene nederst? Eller skal man la det være litt igjen for å unngå en gipsskjøt ved eller under benkeplatenivå? Samme mot sidene, skal jeg ta snittet helt ut mot høyskapene i begge retninger?
Den øverste raden med fliser gikk lett å fjerne, så jeg har litt å gå på oppover. Derimot har rad 2 og 3 ødelagt ganske mye av gipsen.
Tar jeg snittene mot skapene helt ut til kanten, blir det jo enkelt å måle til en ny plate, men hvordan tetter man da skjøtene mellom ny og gammel gips? Hvis de i det hele tatt spiller noen rolle? Går jo ikke å sparkle en sånn passform. Veggen har en 90° vinkel. Langsiden er dobbelgips, kortsiden enkelgips.
Takk for litt raske meninger så jeg kommer videre.
Hvis du skal flislegge igjen så trengs vel ingen gipskjøt sparkles? De fikser man vel med flislimet.
Flislimet vil muligens ikke dekke hvis jeg tar snittet akkurat mot overskap (oppover), benkeplate (nedover) samt høyskap (venstre). Da havner den nye fugene akkurat i utkanten av der jeg skal sette nye fliser. Så jeg burde forsøke å få snittene bak de nye flisene slik at flislimet "tetter" igjen fugene som blir. Skal fikse bilder.I Interista88 skrev:
Sett nye fliser hele veien opp så er jo problemene løst
Jeg vil fjerne alt gammelt gips der fliser sitter/har sittet og erstatte med en ny plate. Spørsmålet er hvor jeg skal fjerne det gamle gipset. Tett mot benkeplate, overskap og høyskap, eller bør jeg la det være noen centimeter igjen slik at alle skjøtene havner under flislimet? Skal legge nye fliser etterpå og montere nye benkeplater som er 15mm høyere enn de som sitter nå. Det er jo lettere å bruke en Fein og ha støtte mot skap og benkeplate, men jeg vet ikke om det er smart å ha skjøten der, siden limet til de nye flisene ikke vil dekke der, og jeg vil sannsynligvis ikke komme til å sparkle ordentlig der heller.
Klikk her for å svare



