Skal rive en bærende kjellervegg og har fått i oppgave at den skal kunne erstattes med 2 stk HEA 100 bjelker ved siden av hverandre. Bjelkelaget (tre 45x220 bjelker) er avvekslet oppå den bærende veggen som er 20 cm tykk. Veggen som skal bort er 3,9 meter lang - se vedlagt tegning - veggen som skal bort er markert med rødt. Virker det som det stemmer at det fungerer med 2 stk HEA 100? Takk for all input jeg kan få!
Spontant, uten å ha regnet på det, så tror jeg at doble HEA100 vil bøye ned en del på en såpass lang strekning som 3,9m.
Nå vet jeg jo ikke hvilke laster det handler om, er det "bare" et mellomdekke så kan det kanskje fungere siden spennvidden er begrenset til 5m. Men en del svikt kan det sikkert bli i gulvet.
Dette kan kun noen som har regnet på det svare på, og belastningen er ikke kjent. Valget av dimensjoner 2stk HEA 100 kan være avhengig av at det ikke skal være for iøynefallende og passe godt med øvrig fast byggverk samt innfestingsmuligheter uten å spise opp unødvendig mye av åpningen. Det er mulig at det går an å øke i størrelse og bruke en HEB i stedet, men da reduseres fri høyde i åpningen. Hvorfor tviler du på svaret du har fått? Personen som har gitt deg svaret, har vel regnet på det? Det går å bruke 2stk HEB 100 i stedet som da bygger 4mm mer (HEB er 100 mens HEA er 96) og øker holdfastheten, men svaret du har fått må vel komme fra en som har regnet på det. Det går også å bruke HEM 100 (den er dog ikke 100 men 120x106), og den er mer holdbar og 1stk HEM 100 er mer holdbar enn 2stk HEA eller 2stk HEB.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.