Kan man erstatte en limtredrager 90x270 med to skrulimte limtrebjelker 45x220 eller mister man for mye bæreevne?
Det vil være den fremre bjelken til et entrétak, sannsynligvis med betongtakstein men det er ikke umulig at det blir platetak, 4m spennvidde hvilende på to 90x90 limtresøyler. Ca 1,7m ut fra husveggen, ca 17 graders helling.
Lurer kun på dette fordi det vil være mye lettere å håndtere.
Jeg lurer også på hva forskjellen er på GL28h og GL30h når det kommer til stolper, har ikke klart å forstå selv om jeg leser og leser..
Det vil være den fremre bjelken til et entrétak, sannsynligvis med betongtakstein men det er ikke umulig at det blir platetak, 4m spennvidde hvilende på to 90x90 limtresøyler. Ca 1,7m ut fra husveggen, ca 17 graders helling.
Lurer kun på dette fordi det vil være mye lettere å håndtere.
Jeg lurer også på hva forskjellen er på GL28h og GL30h når det kommer til stolper, har ikke klart å forstå selv om jeg leser og leser..
For å sammenligne to bjelkers bøyningsmotstandsmoment kan man regne BxHxHxH.J JErikss skrev:
Da får du frem en verdi for en bjelke som du kan sammenligne med dimensjonene til en annen bjelke.
Jeg tenker det jeg skrev, har hørt om skruvlimmade reglar i stedet for en grovere dimensjon men jeg vet ikke hvor mye man taper på det. Blir det stor forskjell har du jo besvart hovedspørsmålet mitt og om det stemmer vil jeg jo ikke gjøre så. 👍K Kane skrev:
Dette er ikke mitt felt kan jeg si, men jeg har fått for meg at to separate blir mer stabile enn en i tilsvarende størrelse. Kanskje stemmer det ikke i det hele tatt, men derav mine spørsmål.T Taxture skrev:
Limtrebjelkene er allerede limt, så eventuelle fordeler med å lime vanlig treverk er allerede oppnådd og overgått. Det er en av grunnene til at man bruker limtre.
I ditt tilfelle mister du mye i styrke, men om det er tilstrekkelig får du eller noen annen regne på.
I ditt tilfelle mister du mye i styrke, men om det er tilstrekkelig får du eller noen annen regne på.
Klikk her for å svare