En bekjent har en terrasse som er bygget med 45x220. Ytterst er en bærerynde med denne dimensjonen, som de deretter har festet alle åsene i ved hjelp av bjelkesko. Det er bare to bærerynder, og terrassens bredde er cirka 5 meter. Det er altså en bærerynde innerst mot husveggen, og en ytre som beskrevet ovenfor.

Problemet her er at terrassen har begynt å svikte cirka 10-15 cm der det er som verst, da stolpenes avstand er cirka 3,5-4 meter fra hverandre. Den som bygde har ikke vært så nøye med beregningene, kan man konstatere.

Det er en fin terrasse ellers, så vi vil helst unngå å rive alt sammen. Det er dessuten bygget som en carport, der man kan parkere bilene under terrassen (sokkeletasje). Den muligheten vil vi gjerne beholde.

Tanken går da mot å kunne erstatte eller forsterke den ytre 45x220 med en stålbjelke et stykke inn, typisk 2 dm innenfor på andre siden av stolpene. Er dette gjennomførbart? Hvilken dimensjon trengs i så fall? Vil helst ikke miste noen "takhøyde" i carporten, men innser at vi må fire litt på dette ønsket på en eller annen måte.

P.s, Det virker å holde seg i nivå ellers, det er bare ytre bærerynden som er for spinkel, virker det som.

Minste HEA bjelke, HEA 100, har større bøyningsstivhet enn en 45x220 trestender. Spørsmålet er dog hva behovet er. Jeg skulle ønske en tydeligere redegjørelse for hvordan det ser ut. Konstruksjonen virker ikke helt optimal.

J justusandersson skrev:
Minste HEA-bjelke, HEA 100, har større bøyningsstivhet enn en 45x220 trebjelke. Spørsmålet er dog hva behovet er. Jeg skulle ønske en tydeligere redegjørelse for hvordan det ser ut. Konstruksjonen virker ikke helt optimal.
Takk for svar. Helt enig med deg, konstruksjonen er langt fra optimal. Dette prøver vi å rette opp på beste/enkleste måte, uten å måtte gjøre om alt da bygget bare er noen få år gammelt.

Dessverre har jeg ikke et bra bilde, så jeg vedlegger en enkel skisse av omtrentlig konstruksjon.

Rød = nåværende 45x220 som svikter.
Grønn = min tanke med forsterkende bjelke

En skisse viser en konstruksjon med bjelker, hvor en rød bjelke erstattes av en grønn for styrking. En person står ved siden av konstruksjonen. En enkel skiss av en konstruksjon med røde bjelker (45x220) som svikter og en foreslått grønn forsterkende bjelke, med bærende søyler under.

Siden ingen av sperrene svikter nevneverdig burde det holde slik?

Kan jeg felle inn bjelken i 45x220-sperrene for å unngå å miste takhøyde, som allerede er ganske begrenset? Antar at risikoen for sprekker i sperrene øker da.

Jeg ville vært mer komfortabel med å først få regne på bjelken med de faktiske lastene. Brukes det som en terrasse? Hva er åsenes c/c avstand og stolpenes innbyrdes avstand?

Generelt sett er det vanskelig å kombinere stål og tre. Å felle inn en stålbjelke i åsenes ender føles som et grensetilfelle for hva som er mulig. Jeg tror at en bedre og billigere løsning kan være å bytte ut bjelken mot en limtrebjelke.

Jeg skulle relativt enkelt kunne leg
J justusandersson skrev:
Jeg ville være mer komfortabel med å først regne på bæringen med de faktiske lastene. Blir det brukt som en terrasse? Hva er avstanden mellom åsene c/c og avstanden mellom stolpene?

Generelt er det utfordrende å kombinere stål og treverk. Å integrere en stålbjelke i endene av åsene føles som et grensetilfelle for hva som er mulig. Jeg tror en bedre og billigere løsning kan være å bytte ut bæringen med en limtrebjelke.
Ja, det brukes kun som terrasse. Åsene er regulert med 60cc, og stolpene står med litt varierende bredde, totalt er det fem stolper på den siden. To "rom" står med en avstand på 3,6m, den neste med cirka 4,5m mellomrom, og den siste med 4m mellomrom. Det er de to sistnevnte som virker mest hengende, men jeg er redd for at de mindre rommene også snart vil begynne å henge.

Jeg vurderte også limtre, men trodde det ville kreve mye mer plass nedover for å få tilstrekkelig stivhet, sammenlignet med en stålbjelke. Hva er en rimelig dimensjon på limtre å bruke i så fall?

B
Fungerer det ikke med 45 graders støtter fra pelarene opp til bjelken? Det vil styrke den masse. F.eks. 1m fra stolpen.

4,5 meter er altfor stor spennvidde for 45x220 som bjelke. En overslagsberegning på hele dekket peker på at den ytre bjelken bør byttes ut enten mot en stålbjelke, HEA 160, eller en limtrebjelke 190x270. Siden åsene er festet med bjelkosko, kan en limtrebjelke tillates å bygges i høyden i stedet. Limtreløsningen er enklere og billigere.
Hvis åsene er 5 meter lange, må selve dekket være veldig svaiende å gå på. Jeg synes ikke at det er en løsning som er akseptabel, men det må til en form for forsterkning. Hvordan man kan gjøre det avhenger av hvilke øvrige restriksjoner som finnes.

• Liker
SSSS
  • Laddar…
B Boan skrev:
Fungerer det ikke med 45 graders støtter fra pelarene opp til bjelken? Det ville forsterke den masse. F.eks. 1m fra stolpen.
Jo, det fungerer sikkert. Men da mister vi muligheten til å parkere flere biler, gressklipper og annet der. I alle fall på en smidig måte.

J justusandersson skrev:
4,5 meter er altfor stor spennvidde for 45x220 som bærelinje. En grovberegning på hele dekket peker på at den ytre bærelinjen bør byttes ut enten med en stålbjelke, HEA 160, eller en limtrebjelke 190x270. Siden bjelkene er festet med bjelkesko kan jo en limtrebjelke tillates å bygge på høyden i stedet. Limtreløsningen er enklere og billigere.
Hvis bjelkene er 5 meter lange må selve dekket være veldig ustødig å gå på. Jeg synes ikke at det er en løsning som er godtagbar, uten det må til en eller annen form for forsterkning. Hvordan man kan gjøre det, avhenger av hvilke andre restriksjoner som finnes.
Ja, jeg skjønner ikke hvorfor de har bygget det så svakt fra starten. Antar at det har med manglende kompetanse å gjøre.

Holder det med en 190x270 i snøsonen 5+? I så fall bygger den jo bare 50 mm mer enn nåværende 220. Det er helt akseptabelt, til og med bedre enn min opprinnelige idé.

Jeg synes at dekket føles ganske stabilt å gå på likevel, men det er selvfølgelig rom for forbedring. Jeg har dog opplevd verre, men bra er det ikke.

Hva tror du om å bytte ut den ytre bærelinjen med en 190x270, samt legge inn en 190x270-bærelinje i sentrum av bjelkene også (se vedlagt bilde)? Det er helt klart gjennomførbart, men gir en del ekstra arbeidstimer.

P.s. Jeg vet ikke om det er relevant til spørsmålet, men bjelkene er kortlagt (krysskolver) på to steder.

3D-modell av et byggprosjekt, viser bjelker og søyler med noen bjelker markert i grønt. En person er avbildet på venstre side.

Krysskolvning minsker svikten noe men gjør ingenting med nedbøyningen. En ekstra bjelke på midten blir en kolossal forbedring. Før jeg regner for mye på det, hva mener du med snøsonen 5? Ligger det i fjellet?

J justusandersson skrev:
Krysskolvning minskar svikten noe men gjør ingenting med nedbøyningen. En ekstra bjelke på midten vil gi en kolossal forbedring. Før jeg regner for mye på det, hva mener du med snøsone 5? Ligger det i fjellene?
Det ligger på grensen til fjellene, noen mil fra Åre. Men snøsone 4 er kanskje mer korrekt når jeg tenker etter.

Å felle inn en bjelke i midten i henhold til tegningen innebærer veldig mye arbeid, selv om det er det rette å gjøre... Støtte opp hele verandaen og deretter kappe alle bjelkene... Finnes det en smartere måte å gjøre det på, som ikke ødelegger takhøyden så mye som å legge en bjelke under bjelkene?

Det ble som sagt over en meter snø der i år, men terrassen ble måket når det var 85 cm snø, for vi innså at den holdt på å gi opp.

Må bare benytte anledningen til å takke for all din hjelp, det er helt topp å få gode beregninger i stedet for gjetninger og tolking av googla tabeller på egen hånd. :ok:

Snøsonen 4,5 er nok korrekt. Jeg regnet med en nyttig last på 3,5 kN/kvm, hvilket er normkravet for terrasser. Man regner ikke med samtidig snø så jeg trenger bare øke med 1 kN/kvm. Jeg skal regne litt på det. Med limtre kan man øke tykkelsen istedenfor. Jeg kommer tilbake.

Litt raskt regnet, men med en midtplassert bjelke på 215x270 ville det være tilstrekkelig med 115x270 i kanten. Alternativet til midtbalken er å bytte ut åsene med limtre, eventuelt i kombinasjon med konstruksjonsvirke i den andre retningen. Men det blir mye mer omfattende og dyrere. Det er en ganske vanskelig oppgave å designe denne typen konstruksjon. Det krever en del erfaring og kunnskap.

Jo, jeg kom til den konklusjonen også - at det er for mye å tenke på bare for å improvisere en løsning. :rolleyes:

Men hva som helst blir bedre enn nå, og jeg synes rent rimelig at de forslagene du har kommet med burde gjøre en stor forskjell, med tanke på hvor stødig og bra terrassen likevel er for tiden (bortsett fra at den har begynt å sige da).

Tusen takk for dine svar, de har vært skikkelig lærerike. Jeg skal foreslå den løsningen med limtrebjelkene til min bekjent så får vi sette i gang et sommerprosjekt rett og slett. :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.