Hei,
Skal sette inn et vindu på kjøkkenet og blir ikke klok på om ytterveggen er bærende eller ikke. Vinduet er 18x6
Trenger ikke byggetillatelse for vinduet men må gjøre byggemelding hvis veggen er bærende.
Det hadde vært flott om noen kan avgjøre hvordan det ligger til så jeg vet om jeg kan begynne å bygge eller gjøre byggemelding.

Plantegning av en husfasade med markert plassering for nytt vindu, fasade vendt mot sørvest. Arkitekttegning som viser en bygnings tverrsnitt med et skråtak, etasjeskiller og høyder på 2,50 m og 2,17 m. Byggeplan med detaljer om bjelkelag og takkonstruksjon, inkludert materialer som tre og betong. Tabellen beskriver konstruksjonsmetoder og isolasjon. Loftrom med trekanthjørne, synlige trebjelker og isolasjonsmateriale langs gulvet. En elektrisk ledning er synlig. Loft med trebjelker og isolasjon. Viser en skrå vegg og et trebjelkeverk, relevant for vurdering av bærevegg for installasjon av vindu. Vindu installert i yttervegg på loft, omgitt av trepanel og isolasjonsmateriale på gulvet. Rund ventilasjon over vinduet. Bygningstegning som viser detaljer om ytter- og innvendige vegger, inkludert materialer og dimensjoner som kan hjelpe med å avgjøre om veggen er bærende.

Den veggen er ikke bærende

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Takk! Akkurat det svaret jeg helst vil ha!

Hva er det som avgjør at den ikke er bærende?
Takstolen i gavlen som ses på bildene ser jo annerledes ut sammenlignet med de øvrige som ses på tegningen. Er den likevel frittbærende og hviler kun på langsidene? Ser den annerledes ut fordi den bærer mindre del av taket og for å feste fasaden i den?

Det er nok bare fordi vinduet er der. I midten ser det ut som det er en stolpe. La den være der, men det er ikke der du har tegnet inn vinduet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.