Her kommer en første tråd fra meg men sannsynligvis ikke den siste da vi nylig har kjøpt vårt første hus. Overtakelse får vi dessverre ikke før slutten av juli.
Vi vurderer litt å bygge et uterom til neste sesong og i forbindelse med det erstatte tre stykker vinduer med skyvedører eller en større glassparti med slagdør. Jeg er usikker på om veggen med vinduene er bærende da det ligger en "bärlina" drøyt en meter utenfor dagens vindusparti ifølge tegningen. Samtidig ser det ut til at det sitter stolper på 70x105 mellom hvert vindu, noe som føles solid.
Er det noen som kan utlese om veggen er bærende eller ikke? Takk!
Mobiltelefonbilder av fragment av knudrete papirstegninger er ikke optimalt når man skal svare på spørsmålet ditt. Antagelig ligger det en bjelke over stolpene som finnes mellom vinduene. Skal man gjøre som du vil, må man erstatte det som finnes i dag med en kraftigere bjelke (foreslått av limtre) og nye stolper som bjelken hviler på.
Nei, det høres rimelig ut... Det var hva jeg klarte å fotografere da vi skrev kontrakt . Jeg må rett og slett roe meg til overtakelsen og skanne tegningene. Det ligger selvsagt noe på vinduspostene, og da er det kanskje bærende sammen med "Bärlina 45x220" som ligger 1400mm ut fra vindusveggen. Jeg kommer tilbake med ferskere tegninger om litt over en måned!
Så er det absolutt ikke hele verden om jeg må forsterke enten over det nye vinduspartiet eller bærebjelken ytterst, planen er ikke at skyvedørene skal være bredere enn dagens vinduer, så det er plass på begge sider for å ha søyler.
Takk for at du tok en titt!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.