Har et spørsmål angående hvorvidt den innringede veggen er bærende eller ikke, ligger i en BRF, huset er bygget i 1936.
Vet at forumet bombarderes med denne typen spørsmål, men dessverre har jeg veldig vanskelig for å tolke tegningen selv. Har forsøkt å lese meg opp på hvilke dokumenter som kan tenkes å måtte til og forsøkt å finne frem disse, si gjerne ifra dersom annet trengs.
På plantegningen har jeg markert veggene jeg lurer på.
Oftest ikke så dyrt å bare få en uttalelse.
Sjekk med foreningen. Det er kanskje allerede utredet for en annen leilighet.
Kreves det ingen befaring så blir det jo billigere. Men ellers pleier man å faktureres rundt 10000-15 000 kr (med moms inkludert) for en befaring og en protokoll her i Stockholm. Jeg vet ikke hvor mange slike regninger jeg har betalt for BRFens regning og de ligger alltid i det sjiktet. Men finner man noen som jobber løpende bånd mot konsument så kan det nok ligge lavere, konsumenter pleier å holde hardere i lommeboka. Før annonserte disse i typ lokalavisen og pleide å være en gubbe med egen firma på stedet.
Kreves ingen befaring så blir det jo billigere. Men ellers pleier man å faktureres rundt 10 000-15 000 kr (med moms inkludert) for en befaring og en protokoll her i Stockholm. Jeg vet ikke hvor mange slike regninger jeg har betalt for BRFens regning og de ligger alltid i det området. Men finner man noen som jobber samlebånd mot konsument så kan det sikkert ligge lavere, konsumenter pleier å holde hardere i lommeboken. Før annonserte disse i type lokalavisen og pleide å være en mann med eget firma på stedet.
Mener du at det er styret som har engasjert? Tenker at de kanskje legger på mer når det er et styre som kan betale.
Når jeg som privatperson engasjerte et firma så betalte jeg 3000 kr totalt. Dette var vel 2016/17 i Stockholm. Men visse andre firmaer ville ha 10k.
Mener du at det er styret som har engasjert? Tenker at de kanskje priser høyere når det er et styre som kan betale.
Når jeg som privatperson engasjerte et firma betalte jeg 3000 kr totalt. Dette var vel 2016/17 i Stockholm. Men noen andre firma ville ha 10k.
Da har vi samme bilde. 3 000 kr må være et vanskelig å slå kupp!
Jeg oppfattet det grønne som din leilighet?
De blå ser ut til å være bærende.
Det røde er det du vil ta bort. De er ikke med på tegningen over husets bærende deler, så det skal ikke være noe problem. Men du må sjekke ventilasjonen, kjøkkenet skal jo ha avtrekk, men har tidligere ligget der du har et lite soverom i dag.
Da har vi samme bilde. 3 000 kr må være et vanskeligslått funn!
Skal man være ærlig så gjorde jeg mye av jobben for ham. Jeg tok frem tegninger, og underlag, boret hull i veggen. Han så på veggen, så på tegningene og forklarte hvordan det var bygd, deretter kunne jeg rive veggen. Føles som at det raskt blir billigere om det er en ikke-bærende vegg og det raskt går å avgjøre.
Skal man være ærlig så gjorde jeg mye av jobben for ham. Jeg laget tegninger, og underlag, boret hull i veggen. Han så på veggen, så på tegningene og forklarte hvordan det var bygget, deretter kunne jeg rive veggen. Kjennes som at det raskt blir billigere om det er en ikke bærende vegg og det raskt går an å avgjøre.
Haha, ja det finnes alltid en forklaring til hva som først virker å være gratis lunsjer... En annen klassiker er at folk pleier å glemme å fortelle at de har trukket fra ROT fra beløpet som de oppgir her på BH. For så vidt det som de betalte, men ikke hva som firmaet tok betalt. Eller moms...
Men mine foreslåtte 15 000 kr er nok overdrevent pessimistiske. Men jeg la på litt til mine vanlige "rundt 10 000 kr" siden vi har hatt hyperinflasjon i Stockholm i byggebransjen de siste årene. Men det gjelder kanskje ikke konstruktørene.
Haha, ja det finnes alltid en forklaring til hva som først virker som gratis lunsjer... En annen klassiker er at folk pleier å glemme å fortelle at de har trukket fra ROT fra beløpet som de nevner her på BH. For så vidt det som de betalte, men ikke hva firmaet tok betalt. Eller moms...
Men mine foreslåtte 15 000 kr er nok overdrevne pessimistiske. Men jeg la på litt til mine vanlige "rundt 10 000 kr" siden vi har hatt hyperinflasjon i Stockholm i byggemarkedet de siste årene. Men det gjelder kanskje ikke konstruktørene.
Enig.
Som tillegg kan jeg si at det vanskeligste er å finne noen. Små firmaer vil oftest ikke ta jobben, spesielt ikke mot privatpersoner, og store firmaer bryr seg ikke om deg. Ganske merkelig, jeg synes det ville vært en super business for en bygningsingeniør å bruke 1 dag per oppdrag og tjene 5-10k per dag uten å måtte investere en krone i maskiner eller lignende.
Hei! @Claes Sörmland, @Staffan-N, @Viktor.J Takk for mange kloke svar, helt enig i at man skal være forsiktig med råd fra fremmede på nettet!
Her var min tanke å gjøre litt foranalyse før jeg gjør et større prosjekt av det. Om det raskt går å avgjøre typ "Den veggen går absolutt ikke å ta ned", så kan jeg veie inn kostnad for å f.eks. sette opp en bjelke der isteden i kalkylen
@Anna_H Stemmer, grønt er leiligheten, rødt bort. Hvilken av tegningene er det du ser at denne ikke er bærende?