Hei!

Tenkte å rive veggen mellom kjøkken og stue i nykjøpt leilighet.
Har hatt problemer med å få tak i arkitekt /ingeniør som kan gi input, selv mot betaling...

Borettslagsleilighet bygget ca. 1958, i 4. av 8. etasje, 57 kvm, toroms.

Veggen er 10 cm tykk, nesten 2 meter lang. Borer lett gjennom hele veggen med drill, porøs som et sandslott, høres hul ut når man banker. Antar at det er lettbetong tvers igjennom(?) I teknisk beskrivelse tror jeg det står at bærende innervegger er 20 cm tykke, så jeg føler det burde være trygt... men det er jo ikke bare jeg som rammes hvis jeg gjør en feil.

Har vært i kontakt med borettslagsstyret som dessverre ikke har noe å bidra med. Helt opp til meg å finne ut om veggen er bærende eller ikke og sørge for at hulltaking/riving skjer på en sikker måte.

VELDIG takknemlig for hjelp med å vurdere hvorvidt veggen er bærende eller ikke, alternativt få tips om hvor jeg kan henvende meg for å få en vurdering uten å ruinere meg.

Nedenfor er tegning og teknisk beskrivelse som jeg har fått fra bygningsetaten i Täby kommune.

Tegning (jeg har ringet inn leiligheten samt veggen som jeg tenkte å rive):
Plantegning av en leilighet, hvor en vegg mellom kjøkken og stue er markert for riving. Leiligheten ligger i en blokk fra 1958.

Teknisk beskrivelse:
Ritning og teknisk beskrivelse over leilighet og byggningsstruktur fra Täby kommune, viser detaljer for mulig veggendriving i oppussingsprosjekt.

Mvh!

Sist redigert:
Ta kontakt med en bygningsingeniør, som kan gjøre beregninger på veggens bærende kapasitet. Jeg vil tro at den er bærende! Ellers er det mange meter mellom veggene som ikke har noe støtte.

Og jeg skulle gisse tvert om :)

Jeg tror at veggene mellom kjøkken og stue og mellom soverom og stue er ikke bærende.
Dvs det som i beskrivelsen kalles
"Innerväggar, övriga, 7 cm plattor", hvilke altså ikke regnes til
"Innerväggar, bärande, 20 cm btg II K 200".
Mål veggtykkelsen så vet du!

Men jeg er enig med thomas33, hvorfor ikke rådføre deg med en kunnig som kan bekrefte dette på stedet?

PS
Velkommen til Bygga Hus-forumet NordBo!

Det er jo fantastisk. Det virker ikke som noen kan la være å rive en vegg og bygge om hele kjøkkenet i sin nye leilighet. Den nye folkesporten :)

(Ja, jeg har bygd om og renovert kjøkken to ganger også, men ikke før etter 8 år)

Sist redigert:
  • Liker
fahlis
  • Laddar…
For å kunne avgjøre om veggen er bærende ut fra tegninger, trengs også de konstruksjonstegningene som nevnes i teksten. De burde finnes på kommunen.

Det høres ikke ut som om den skulle være bærende, fordi det er svakt med en 10 cm bærende vegg av lettbetong i et 8-etasjes hus.

Takk for alle raske svar hittil (og velkomsten).

Å åpne opp mellom kjøkken og stue er jeg neppe alene om.

Skal prøve å fikse flere tegninger etter jobben.

Fått drøyt 80 tegninger fra byplankontoret. Har konvertert og sortert bort de som ikke er konstruksjonstegninger. Finnes det noen som forstår disse? (se originalinnlegget for detaljer om leiligheten min og hvilken vegg jeg vil rive).

Tekniske Opplysninger:
Sort-hvitt bilde av tekniske bygningsdokumenter fra Täby Køpings Byggnadsnæmd datert 1957, med detaljer om materialer og konstruksjonsprosedyrer.

Tegning K-9: hus E, teknisk tegning, dekke kjeller
Teknisk tegning av etasjeplan med detaljerte mål og konstruksjonselementer, inkludert trapp og bjelkelag, markert med referanser.

Tegning K-2: hus C men refereres I tegning K-9 for detaljer dekke, kjeller
Teknisk tegning som viser en etasjeskisse av hus E med detaljer for første etasje, inkludert bjelkelag og fundament.

Tegning K-10: hus E, dekke etasje 1)
Teknisk tegning av en bygning med detaljer om bjælkelag og seksjoner fra kjeller til første etasje, inkludert trappoppgang og mål.

Tegning K-3: hus C, refereres I tegning K-10 for detaljer dekke, etasje 1
Teknisk tegning av bygning med detaljerte mål for etasjeplan og bjelkelag, inkludert trapperom og veggkonstruksjoner.

kommer flere tegninger I kompletterende innlegg snart.

Her kommer flere konstruksjonstegninger. Kan dog ikke finne tegningen 20-10 som refereres til på flere andre tegninger og teknisk beskrivelse. Håper at det kan tenkes gå likevel.

Så noen som ut fra dette materialet kan vurdere om jeg risikerer å rasere hele bygningen om jeg plukker ned veggen mellom stuen og kjøkkenet? (se originalinnlegget)

K-12: hus E, Bjelkelag over etasje 2
Konstruksjonstegning av etasjeskillere i et bygg, viser hus E med detaljer om bærende strukturer og armering for etasjene 4-7.

K-13: hus E, Stamme og Veggarmering etasje 4-7
Bygningstegning for hus E med detaljerte konstruksjonsdetaljer som viser planlegging av bærende vegger og bjälklag over våning 2.

K-14: hus E: konstruksjonstegning.
Bygningstegning som viser konstruksjonsdetaljer for et hus, inkludert bjelkelag og veggforsterkning for flere etasjer.

K-7: hus C, kompletterer tegning K-14 (hus E)
Konstruksjonstegning av hus E, viser bjælkelag og veggarmering over ulike etasjer, inkludert detaljer om bærestruktur og dimensjoner.

larsbj skrev:
For å kunne avgjøre om veggen er bærende ut fra tegninger trengs også de konstruksjonstegningene som nevnes i teksten.
De burde finnes hos kommunen.

Så høres det ikke ut som om den skulle være bærende, for det er svakt med 10cm bærende vegg av lettbetong i en 8-etasjes bygning

Jeg har Langat opp tegninger som jeg har fått fra kommunen (se separat innlegg). Tror du de er til noen nytte?

Veggen det gjelder er 7 cm Siporexplate med volumutgave 0,6 kg/dm3.

Dokument viser spesifikasjoner for en 7 cm Siporex vegg med volumvekt 0,6 kg/dm³, angitt under 'skiljeveggar, øvrige'.

Om den er bærende så skal jeg spise hatten min :)

Er det noen naboer, under eller over deg, som har fjernet denne veggen?
I så fall, bør du kunne fjerne også din vegg.

Av denne tegningen fremgår det at vertikale bærende deler er:
trappehus,
leilighetsskillevegger,
yttervegger
og en søyle mellom stue og kjøkken.

Plantegning som viser vertikale bærende deler, inkludert trapphus, leilighetsskiljevegg, yttervegger og søyle mellom stue og kjøkken.

Ut ifra de k-tegningene er veggen ikke bærende.

KnockOnWood skrev:
Veggen i spørsmålet er 7 cm Siporexplate med volumsvekt 0,6 kg/dm3.

[bilde]

Om den er bærende så skal jeg spise hatten min :)
Av din hatt-kommentar å dømme, så trengs det ikke bilmaskin for å felle denne motstanderen(?)

...Bør holde med sandspade eller veldig grovt sandpapir, alternativt karatespark av middels karakter. :D

Slegge og åndedrettsvern.

Kanskje en tigersag ville være riktig verktøy.

Men du har vel lest mine, og thomas33's forbehold:
Rådfør deg med en kyndig som kan bekrefte dette på stedet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.