Har en 1-plansvilla som er bygget i 1991 og vurderer å rive en vegg mellom kjøkken og stue. Hvordan vet jeg om veggen er bærende?
Det er risiko for at den veggen er bærende da den er vinkelrett mot takstol og dessuten den eneste veggen som er det. Takstolene hviler altså med høy sannsynlighet på den. Best er imidlertid å ansette en bygningsingeniør som kan se på det hele.
Et fulingsett som du kan bekrefte at den ER bærende er å sette foshalen i den, om regelen klemmer om sagen og den fastnar kan man tenke seg at den er bærende.
OBS bare fordi sagen ikke fastnar er det ingen bevis på at den ikke er bærende!
Som ovenstående sa, ta kontakt med en bygningsingeniør.
OBS bare fordi sagen ikke fastnar er det ingen bevis på at den ikke er bærende!
Som ovenstående sa, ta kontakt med en bygningsingeniør.
Får kanskje be om unnskyldning for at innlegget mitt ikke var tydeligere skrevet, selvfølgelig er dette en dårlig måte å gjøre det på og ikke noe som anbefales.
Innlegget mitt var mer ment som at om man begynner å sage i en vegg som man har fått bekreftet ikke er bærende og regelen klemmer om sagen bør man stoppe og ta seg en tenker.
Jeg hadde en bekjent som skulle ta ned en vegg som han hadde fått bekreftet av en snekker med mange år i bransjen at den ikke var bærende, og dette skjedde med ham.
Men som jeg også sa, ta kontakt med en bygningsingeniør, de har kontroll på sånne ting.
Innlegget mitt var mer ment som at om man begynner å sage i en vegg som man har fått bekreftet ikke er bærende og regelen klemmer om sagen bør man stoppe og ta seg en tenker.
Jeg hadde en bekjent som skulle ta ned en vegg som han hadde fått bekreftet av en snekker med mange år i bransjen at den ikke var bærende, og dette skjedde med ham.
Men som jeg også sa, ta kontakt med en bygningsingeniør, de har kontroll på sånne ting.
Har du ikke øvrige tegninger på huset. Hvordan ser innertaket ut kan man avgjøre om det er hele plater for man pleier å gjøre taket først og vegger etterpå. Man kan måle tykkelsen er veggen kun overflate + 70mm + overflate ca 96 mm + tapeter så er det trolig ingen bærende vegg. Alternativt så må du prøve å regne på takstolens konstruksjon/dimensjon i forhold til husets bredde. Men om husbredden ligger rundt 7 m så er det meget trolig at veggen er bærende. Men ser man på tegningen nedre høyre SEKSJONER så ser det ikke ut som noen bærende vegg skulle finnes.
Er det slik som du beskriver innertaket så er det mest sannsynlig ikke en bærende vegg. Men for å være helt sikker bør du ta dit en konstruktør som sjekker det. Det kan bli ganske dyrt hvis du river veggen, og det så viser seg å være en bærende vegg...mnyqvist skrev:
Ingen bærende vegger bygges med 70mm stendere, det skal være minst 95mm for å kunne bære den bjelken som da ligger øverst og oftest er 2 stk 45 x 145/170 mm stående på høykant. Og kan du konstatere at taket er bygget før, så kan du nok gå på tegningen som heller ikke viser bærende vegg i snittseksjonene. Dessuten, hva er det for bjelkelag i gulvet, plate på mark har du tegning på den så skal også den være forsterket med en bjelke og har du krypkjeller så har du en løs murt vegg som øverst har en bærende bjelke/bjelke på samme sted som veggene inne. Dette burde fremgå på tegningene om du har hele settet.
Det er flatt på mark. Legger ved de tegningene som jeg har på huset.
Takk for alle svar.
Takk for alle svar.
Pleier man ikke å si at vegger som er parallelle med mønet er bærende?
Jo, som regel er det slik hvis det finnes en overetasje. Bjelkelaget er da ofte skjøtet over hjertevegg. Det finnes bygninger hvor en jernbjelke er innebygd og hvor man da ikke trenger noen vegger som støtte. Er det bare en etasje kan konstruksjonen av takstolene være slik at ingen støtte under trengs. (bærende vegg eller hjertevegg).ricebridge skrev:
Med spennvidden 8,5 m og en fagverksstolpe trengs det normalt ikke bærende innervegger. Hva jeg kan se ut fra tegningene er veggen absolutt ikke bærende.