Hei!
Jeg bor i et Sävsjö modulhus fra 1990.
Og holder på å renovere vaskerommet.

og når jeg hadde revet gips ser jeg at det jeg tror er en bærende vegg.
Kanskje det ikke er det?

I de papirene jeg har står det at bærende vegger skal være 45x70 cc40 med rupanel og gips. Altså 118mm tykk vegg..
Og øvrige innervegger er 45x45 stendere med rupanel og gips. Altså 93mm tykke.

Dette er "hjertevegg", altså den veggen som går midt i huset...
Men jeg har målt litt og alle veggene er 93mm tykke..

Huset er 1.5 plan..
Vaskerom under renovering med trevegger, synlige rør, isolasjon i taket og en varmtvannsbereder montert på veggen. Taket i en vaskerom med trepanel, isolasjon og rør, med synlige trebjelker. En del av en hvit varmtvannsbereder kan sees nederst i bildet.

Er det et to-etasjes hus? Det ser ut som et tak i første etasje som huser installasjonene og stiver av modulen under transport. Imidlertid er den bærende konstruksjonen til gulvet i andre etasje over, og er en del av en annen modul. De kan bevise det. Den totale tykkelsen på taket i slike hus kan være så mye som 50-60 cm

Det går ikke å si ut fra de der bildene. Har du ingen tegning? Hva er det vi ser på bildet, takstolene? Er det et mellomgulv? Plasseringen på skjøten/spikerplaten til venstre på det andre bildet får en til å mistenke at veggen ikke er bærende, men at det er selvbærende takstoler. Hadde veggen vært bærende hadde man rimeligvis lagt skjøten rett over den?

F Finndjävel skrev:
Det går ikke an å si ut ifra de der bildene. Har du ingen tegning? Hva er det vi ser på bildet, takstolene? Er det et mellomgulv? Plasseringen på skjøten/spikerplaten til venstre på det andre bildet får en til å mistenke at veggen ikke er bærende men at det er selvbærende takstoler. Hadde veggen vært bærende hadde man rimeligvis lagt skjøten rett over den?

F Finndjävel skrev:
Det går ikke an å si ut ifra de der bildene. Har du ingen tegning? Hva er det vi ser på bildet, takstolene? Er det et mellomgulv? Plasseringen på skjøten/spikerplaten til venstre på det andre bildet får en til å mistenke at veggen ikke er bærende men at det er selvbærende takstoler. Hadde veggen vært bærende hadde man rimeligvis lagt skjøten rett over den?
sorry for dårlig info.
Dette er typ den infoen jeg har i huspapirer.
Rommet er det som heter KLV og veggen er den som er mot stuen.
Det er overtasje over.
Med skråtak. Altså 1.5 etasjes

synes det er rart at det står målene på bærende innervegger og målene på ikke.
Men jeg har ingen bærende hva jeg kan måle meg fram til.

så står det jo i byggesøknaden at ytterveggen er bærende?

• Byggdokument side viser spesifikasjoner for innvendige vegger og etasjeskiller. Inkluderer materialtyper, dimensjoner og isolasjonsdetaljer.
  • Byggdokument med spesifikasjoner for ytter- og innervegger, inkludert materialer som panel, luftspalte, og gips samt isolasjonsverdier.
  • Byggplan over et hus i 1,5 etasjer med detaljerte mål på rom og bærende vegger, inkludert en skisse av loftet med skråtak.
  • Plantegning av et 1,5-etasjes hus med snitt fra stue, kjøkken, soverom og bad. Viser romplasseringer og mål, samt hvilke vegger som er bærende.
Av det man ser på tegningen ville jeg ikke fjerne den veggen uten å avlaste med en bjelke.

F Finndjävel skrev:
Av hva man ser på tegningen så ville jeg ikke fjernet den veggen uten å avlaste med en bjelke.
nei det har jeg ikke tenkt å gjøre.
Siste bildet der fyrstikken peker der satte forrige eier en bjelke når de åpnet.
Jeg har dog bygd vegg igjen. Men bjelken er fortsatt der..

jeg blir bare forvirret av at det står at bærende vegger er 45x70 og så finner jeg ingen sånn vegg?:crysmile:

Har nå åpnet veggen som er til høyre for denne.
Den har jeg regnet med ikke er bærende da innertaket ble satt på plass før denne..

Ble åpnet opp for at strømmen som er utenfor skal felles inn pent når elektrikeren kommer og bytter sentralen.

Men det er faktisk cc60.. men de er liggende.
Og de er ikke 45x45 lekter men 45x34..
Veggåpning med trepaneler, elektriske kabler og sikringsskap. Verktøy og materialer ligger på gulvet, klar for elektrikerens arbeid.

F Finndjävel skrev:
Av hva man ser på tegningen så ville jeg ikke fjernet den veggen uten å avlaste med en bjelke.
ville du turt å fjerne råsponten uten å avlaste?
Kun midlertidig for å åpne opp og eventuelt isolere.
Er et vaskerom så tenker litt isolering kanskje ikke er dårlig.

virker å være bygget på samme måte som den andre veggen jeg la bilde på her.

Rammekonstruksjonene du har er ikke selvbærende og trenger mellomstøtte nær husets midtpunkt. Forrige eier har derfor gjort helt rett ved å forsterke ved en åpning, og du bør gjøre det samme.

For å få det riktig dimensjonert bør du engasjere en konstruktør, eller i hvert fall en erfaren snekker. Husk også at endringer i bærende konstruksjon er et meldepliktig tiltak.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Rammekstakstoler som du har er ikke selvbærende uten trenger mellomstøtte nær husets midt. Forrige eier har derfor gjort helt rett som har forsterket ved en åpning, og du bør gjøre det samme.

For å få det rett dimensjonert trenger du å ansette en konstruktør, eller i hvert fall en erfaren snekker. Husk også at endringer i bærende konstruksjon er en meldepliktig handling.
ja det er jeg godt klar over :D
Men jeg synes bare det er merkelig at det står 45x70 på bærende innervegger.
Men de finnes ingen sånne..

spurte også kommunens byggesaksavdeling.
Om jeg åpner veggen og erstatter råsponten med for eksempel plywood.
Så fikk jeg til svar at de ikke trenger å meldes.
Da råsponten er der for å ha noe å skru ting opp i.

men nå ser det jo ikke ut til at det finnes noen vegger som er bærende med de målene som står i papirene..

hva mener du at jeg skal forsterke opp?
Jeg skal jo ikke fjerne veggen.

Sorry, leste slurvete!
Uansett så har veggen en bærende funksjon, selv om den har slankere dimensjoner enn tegningen sier. Det er ikke første og ikke siste gang noe slikt skjer.

Hørte for en tid siden om et byggefirma som ikke hadde montert alle takstoler i henhold til tegningene fordi de ikke syntes det trengtes så mange…

Beklager, leste slurvete!
Uansett så har veggen en bærende funksjon, selv om den har mindre dimensjon enn tegningen sier. Det er ikke første og ikke siste gangen noe slikt skjer.

Hørte for en stund siden om en byggfirma som ikke monterte alle takstoler i henhold til tegningene fordi de ikke syntes det trengtes så mange…
Rammeverkstakstoler som du har er ikke selvbærende og trenger mellomstøtte nær husets midt. Tidligere eier har derfor gjort helt rett som forsterket ved en åpning og du bør gjøre det samme.

For å få det rett dimensjonert trenger du å ansette en konstruktør, eller i det minste en erfaren snekker. Tenk også på at endringer i bærende konstruksjon er en meldingspliktig handling.
ingen fare!

føles som at de fleste vegger er bygget av blokker som er 120 brede og da liggende lekter.. og så er disse skråspikret sammen gjennom råsponten..

jeg kommer ikke til å rive denne veggen. Tanken er i så fall bare å erstatte med plywood for jeg trenger å åpne opp den..

men det er jo ganske stor forskjell på 45x70 cc 40 og 45x45 cc 60..
Som ligger til og med..
De er 120 mellom de stående.

A amoreex skrev:
skulle du våga ta bort råsponten uten å avlaste?
Kun midlertidig for å åpne opp og eventuelt isolere.
Det er en vaskerom så litt isolasjon er kanskje ikke så dumt.

Ser ut til å være bygd på samme måte som den andre veggen jeg la bilde på her.
Ja, det går bra å fjerne den midlertidig. Veggen trengs mest for å støtte bjelkelaget til loftet slik at det ikke blir ustø. Du får sette opp noen midlertidige støtter.

At veggen er slankere enn tegningen skyldes trolig at hustilbyderen bevisst har spart for å øke fortjenesten. Sånn er de.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ja det går bra att ta bort den tilfældig. Væggen behøves mest for å støtte bjelkelaget til vinden så det ikke blir svaiende. Du må legge noen midlertidige støtter.

At veggen er svakere enn tegningen skyldes sannsynligvis at husprodusenten bevisst har spart for å øke fortjenesten. Sånn er de.
ja okei!
Får unngå å hoppe rundt på loftet når jeg har fjernet sponplatene.:crysmile:

ganske sykt egentlig.. man får jo håpe de likevel har gjort en beregning på at det er nok med den tykkelsen.

tror du at det har hatt noen nytte med isolasjon i den veggen?
Den andre siden er nemlig stue.
Og her kommer jo varmepumpen til å stå..
Den gamle har vi jo hørt surre.

Isolasjon i innvendige vegger brukes ikke for termiske, men akustiske grunner

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.