Jeg leste en Amerikansk artikkel fra 2010 der det sto at det hadde gått med 86 stk 3/4" plater av plywood. Altså 86 stk 18 mm plater for 13 426 kr, det blir 154 kr/stk.

Jeg sjekket på plywood i dag på Beijer, 516 kr for en plate konstruksjonsplyfa 18 mm.

Er det så store forskjeller?

Dagsprisen på byggevarehus i USA er ca $40 (SEK 250) for 3/4" 120 cm x 240 cm.

Byggmax tar 199 kr for 12 mm plywood, så Beijer kanskje er litt dyre på 18 mm.

Så må man tenke på at momsen er ca 20% høyere i Sverige.

Den amerikanske plywooden er det BB/X kvalitet? Når man ser på Woodwhisperer m.m så virker det som BB/B eller BB/BB kvalitet på alt, og selv han snakker om 30-50 USD per 4'x8'.

Byggmax konstruksjonsfinér er vel X, altså kvist hull, sprekker tillates

RealElwood skrev:
Den amerikanske kryssfiner er det BB/X kvalitet? Når man ser på Woodwhisperer m.m så virker det å være BB/B eller BB/BB kvalitet på alt, og også han snakker om 30-50 USD per 4'x8'.

Byggmax konstruksjonskryssfiner er vel X, altså kvist hull, sprekker tillates
RealElwood - Kunne du være snill å utdype det der? Altså de forskjellige BB/X/B/C/S/CP osv - Takk nemlig for å få litt mer forståelse om hva som oppgis i prislister! :)

Min erfaring med Byggmax 12 mm Bygg Plywood er at den er av skikkelig dårlig kvalitet. Fullt med tørkesprekker og ujevnheter på begge sider. Av det jeg har sett på forskjellige amerikanske byggsider som f.eks. Woodwhisper så har de en helt annen kvalitet på "deres" plywood i USA. Selv Baltic birch (bjørkplywood) virker overkommelig i pris "over there"

De store byggevarehusene er Home Depot, www.homedepot.com, og Lowe's, www.lowes.com, om noen vil se på priser og kvalitet.

Lowe's vil at man oppgir postnummer for prisene på plywood og da må man finne på noe. 07096 f.eks. om man vil handle utenfor New York og har en stor koffert.

slacker skrev:
RealElwood - Skulle du vilja vara bussig att videreutvikle det der? Altså de ulike BB/X/B/C/S/CP osv - Takk for litt mer forståelse om hva som angis i prislister! :)
FURUFINÉR
Overflaten deles inn i kvalitetsklasser:
B Höyeste kvalitetsklasse. Faste kvister maks Ø 10 mm. Godt pusset hel overflate egnet for klarlakk og lasering.
BB Normal kvalitetsklasse. Flere mindre kvister og kvist hull maksØ20mm.
X Kjerneved kan forekomme. Overflate for klarlakk og lasering. Baksidefinér. Kvister, kvist hull, sprekker og fuger tillates.

Bjørkefinér
B Höyeste kvalitet. Tillater perlekvister maks Ø 6 mm. Mildere fargefeil kan forekomme. Overflate for klarlakk og lasering.
S Perlekvister maks Ø 20 mm. Fargefeil kan forekomme. Overflate for klarlakk og lasering.
BB Reparerte finér, kvister maks Ø 25 mm. Fargefeil kan forekomme. Overflate for klarlakk, lasering eller dekkmaling
WG Baksidefinér. Kvister maks Ø 65 mm

Enig i at det er urimelige priser for et land hvis store ressurser nettopp er skog...
Har firma men er ingen storkunde hos tømmerleverandørene, priseksempel ligger på ca. 250kr/m2 + moms
for en 18mm bjørkefinér plate, dvs. ca. 750kr + moms for en plate.

Hei.

Jeg er dansker men bor i Hässleholm - Skåne. Jeg synes også Sverige er enormt dyr med hensyn til Plywood. Derfor kan det, for dere som bor i Skåne, godt lønne seg å kjøre til et sted som heter Ferrywood, som ligger litt utenfor Köpenhamn.

Sjekk prisene her.

www.ferrywood.dk

Skivmateriale heter plader på dansk, og Plywood heter kryssfiner.

En plate 1200x2400x18 plywood koster 225,- dk.kr eller 260 svensk kr. - det er halv pris av Beijer.

Butikken eies av en enkelt mann som driver det hele selv. Han er grei, men er dårlig til å svare på e-poster, så ring heller. I tillegg - ring i forveien, for det er ikke alltid han har alt på lager.

L
RealElwood skrev:
Er den amerikanske kryssfiner BB/X kvalitet? Når man ser på Woodwhisperer osv., virker det som om det er BB/B eller BB/BB kvalitet på alt, og til og med han snakker om 30-50 USD per 4'x8'.

Byggmax konstruksjonskryssfiner er vel X, altså kvist hull, sprekker tillates
Hvor kan jeg kjøpe slik kryssfiner som man ser på disse YT-filmene. De bygger mange forskjellige maskiner og ting.

Jeg er også nysgjerrig på hvor man kan kjøpe finere plywood. Er det fortsatt dyrt i Sverige?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.