Hei, jeg vurderer å fjerne en vegg i kjelleren, men lurer selvfølgelig på om den er bærende på noen måte. Veggen det gjelder er markert på nedenstående tegning.

Plantegning av en kjeller i et hus fra 1962 med en rødmarkert vegg på ca. 100 mm, mulig bærende, i et område merket "STRYKERi".

Huset er fra 1962 med stamme i blåbetong. Den langsgående veggen i kjelleren er over 200 mm tykk. Rødmerkede veggen er ca. 100 mm tykk. Seksjonen viser ikke veggen (men jeg har jo ikke seksjon i riktig retning), se nedenfor.

Tegning viser husets tverrsnitt fra 1962, med tykkelsen på bærende vegger markert. Rød vegg i kjeller ønskes fjernet.

Går det an å trekke noen konklusjoner ut fra dette eller må jeg få en konstruktør hit? Takk på forhånd!

K Kingofexpectation skrev:
Hei, jeg har lyst til å fjerne en vegg i kjelleren, men lurer selvfølgelig på om den er bærende på noen måte. Veggen det gjelder er markert på tegningen nedenfor.

[bilde]

Huset er fra 1962 med bærende konstruksjon i blåbetong. Den langsgående veggen i kjelleren er over 200 mm tykk. Rødmarkert vegg er ca 100 mm tykk. Seksjonen viser ikke veggen (men jeg har jo ikke seksjon på riktig måte), se nedenfor.

[bilde]

Går det an å trekke noen konklusjoner ut fra dette, eller må jeg få en konstruktør hit? Takk på forhånd!
På seksjonstegningen ser man jo tydelig en hjørnevegg i midten, så i normaltilfellet ville en slik vegg antakelig ikke være bærende..
Men derimot, på plantegningen, så mangler hjørneveggen i hobbyrommet, og der er det i stedet den veggen du har markert, så det er jo ikke helt utelukket at den har en slags stabiliserende funksjon.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
På sektionsritningen ser man jo tydelig en hjertemur i midten, så i normaltilfellet ville en slik mur trolig ikke være bærende..
Men derimot, på planløsningen, så mangler hjertemuren i hobbyrommet, uten der er i stedet den muren du har markert, så det er jo ikke helt utelukket at den har en slags stabiliserende funksjon.
Ja, jeg har følt det så også, ville mest sjekke om det er åpenbart eller om det trenger å sjekkes på stedet.

For å legge til litt info så er både den langsgående hjertemuren og den tverrgående mellom hobby/lekerom og vaskerom og mellom strykerom og wc over 200mm tykk.

Det burde jo innebære at den er bærende og ikke markert vegg.

Ligger bjelkelaget over hobby+stryke-rommene på andre ledden sammenlignet med det i øvrige delen av kjelleren?

R Räknenisse skrev:
Ligger bjelkelaget over hobby+strykerommene på andre ledden sammenlignet med det i øvrige delen av kjelleren?
Ikke hva jeg kan se, men det er betongbjelkelag.

Innså at jeg ikke har vist planet over, det har en hjertvegg som ligger rett over hjertveggen i kjelleren (ikke den som tråden gjelder. Den er ca 150 mm i stedet for øvrige innervegger som er ca 100 mm på øvre plan.

Plantegning med markert bæremur, viser rominndeling inkludert soverom, bad, kjøkken, og stue. Bæremuren er 150 mm tykk over kjellermuren.

S
Har du noen teknisk beskrivelse eller en etasjetegning?

J
K Kingofexpectation skrev:
Ikke hva jeg kan se, men det er betongdekke.

Innså at jeg ikke har vist planet over, det har en hjertemur som ligger rett over hjertemuren i kjelleren (ikke den som tråden gjelder. Den er ca. 150 mm i stedet for øvrige innervegger som er ca. 100 mm på øvre plan.

[bilde]
Garantert bærende..

S
J Jansson69 skrev:
Garantert bærende..
Hvordan kom du til den konklusjonen?

J
S scorp1on skrev:
Hvordan kom du til den konklusjonen?
Fordi spennet er for langt ellers for vanlige bjelkelag enten det er støpt eller tre bjelkelag med normal tykkelse.
Seksjons tegningen viser at hjerteveggen er bærende..
Hvor bredt er huset?

Edit: ser nå at det ikke var den veggen som du ville fjerne..

Sist redigert:
S
J Jansson69 skrev:
Fordi spennvidden er for lang ellers for at vanlig bjelkelag, enten det er støpt eller trebjelkelag med normal tykkelse.
Seksjons tegningen viser at hjertet veggen er bærende..
Hvor bredt er huset?
Trodde først å spørre hvordan vet du at det er for lang spennvidde når vi ikke vet hva bredden på huset er, men gikk glipp av stålbjelken i stua, så du kan ha et poeng.

J
S scorp1on skrev:
Trodde først å skrive hvordan vet du at det er for lang spennvidde når vi ikke vet hva bredden på huset er men gikk glipp av ståldrakten i stuen så du kan ha et poeng.
Var litt slurvete og så ikke på første innlegg sitt røde vegg for det er vel den du vil ta bort?
Den kan godt være ikke-bærende!

• Planløsning av kjeller med rød markering rundt en vegg.
S
J Jansson69 skrev:
Var litt slurvete og så ikke på første innlegg sin røde vegg for det er vel den du vil ta bort?
Den kan godt være ikke-bærende!
Ja det er den veggen TS vil ta bort, han skriver også at den veggen er 100 mm sammenlignet med hjertet veggen som ser ut til å være 200 mm. Jeg lurer imidlertid på det du sier om spennvidden over hobby og stryk rommet.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Karrock
Jeg har lignende kjellerplanløsning i mitt hus fra 65. Dekket er betongelement som er lagt på hjertevegg. Foruten i garasjen der de ligger på/i to sammensveisede stålprofiler (L eller U antakelig). Ser du noen slik type avveksling der hjertevegg burde være? I så fall er det temmelig sikkert å fjerne lettbetongveggen.

• Liker
Räknenisse og 1 annen
  • Laddar…
J
Selv om den rødmerkede veggen er like tykk som hjerteveggen, er det sannsynligvis slik at man bruker den som bærende..

• Plantegning med en rødmarkert tykk vegg brukt som bærende, sammenlignet med hjertvegg.
S
J Jansson69 skrev:
Men den rødmarkerte veggen er jo like tykk som hjertetveggen, så det er trolig at man bruker den som bærende..
Så kan det være men det er derfor det hadde vært bra å verifisere retningen på bjelkelaget visuelt eller via en bjelkelagstegning.

Enten bytter bjelkelaget retning etter når hjertetveggen tar slutt, eller så må bjelkelaget veksles av før den går over veggen som TS vil fjerne. I øvrig tilfelle bærer veggen være bærende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.