Hei,

Vi har et 50-tallshus med en tilbygg fra tidlig 80-tall, som vi har bodd i i snart 4 år. Trehus, plate på mark. De siste ukene har vi lagt merke til en stadig sterkere lukt av mugg i tilbygget. Mugglukten kjennes sterkest nede ved gulvet ved en yttervegg.

To separate firmaer har vært her og forsøkt å finne årsaken til lukten. De har inspisert tak, vegger, gulv, ventilasjon og gjort grundige fuktmålinger, men ikke kunnet finne noen årsak. Det ene firmaet trodde det var fuktvandring fra platen opp i reisverket og dermed muggvekst under gulvet, det andre firmaet fant et par små hull i takplatene og mente at det muligens finnes mugg i luftespalten i taket. Det finnes ingen loft, og vi har ikke revet opp parketten, så ingenting av dette er bekreftet, bare mistanker. Jeg tok av takplaten det var snakk om og så ingen tegn til fukt eller mugg i konstruksjonen under. Har også kontrollert dreneringen, og selv om den kanskje ligger litt grunt, så virker den til å lede bort vann godt ved kraftig regn.

Jeg foreslo for begge firmaene at man kan ta av noen kledningsbord og kikke bak, men det ville de ikke, "man kommer ikke til å se noe der" tydeligvis. Jeg ignorerte rådene deres og laget et hull selv, og kunne konstatere at både syllen og planken som kledningen er spikret i nede, var skikkelig fuktige. Jeg kjente ingen mugglukt her, men fuktmåleren slo i taket, og man både ser og føler at det er vått. Sagde bort en bit av planken for å se syllens nederkant. Se bilder:

Mine iakttagelser:
- Syllen ser ikke ut til å ligge på noen asfalt eller gummi, men direkte på betongen, med litt isolasjon drevet inn under seg.
- Betongen er fuktig ytterst mot fasaden, men virker tørrere lenger inn.
- Kledningsbordene og asfaboarden er også skikkelig fuktige i nederkant, til tross for at de ikke har kontakt med betongen.
- Plastfilmen mellom isolasjon og gips går ikke hele veien ned under gulvet, så om det finnes mugg i konstruksjonen kan lukten sikkert finne veien inn i huset.

Spørsmål:
- Virker dette som typisk fuktvandring fra betongplaten?
- Hvis ikke, hvorfor er det så vått til tross for at det ikke har regnet på et par dager?
- Kan dette være årsaken til mugglukten innendørs?
- Ser dere noen åpenbare byggefeil her?
- Hvordan kan det ha seg at lukten oppstår først nå?

Takknemlig for all hjelp!

• Rød trefasade med åpnet seksjon viser fuktig isolasjon og treverk; synlige spiker og fukt i nederkanten. Indikasjon på mulig fuktproblem.
  • Fuktskadet treverk og isolasjon i en konstruksjon ved en yttervegg, med synlig fukt og mugg, del av et pågående byggeproblem i et 50-tallshus.
  • Fuktig isolering og treverk bak en fasadepanel med rød maling, viser eksponert konstruksjon med tegn på fuktpåvirkning nær bakkenivå.
Sist redigert:
Ingen kjeller og plate direkte på mark, da kan det suges opp fukt/vann av platen og fortsette inn i svillen. Med påfølgende at den antar en slik fuktighet at den vil/begynne å bli dårlig. Avhengig av om svillen er av trykkimpregnert trevirke så lukter det mer. Om du setter en kniv i svillen/trevirket, er det mykt eller stivt.

• Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen kjeller og flatt direkte på marken, da kan det suges opp fukt/vann av platen og fortsette inn i svillen. Med påfølgende at den antar en slik fuktighet at den kan/begynner å bli dårlig. Avhengig av om svillen er av trykt virke sp lukter det mer. Hvis du setter en kniv inn i svillen/virket, er det mykt eller hardt.
Svillen er mykere nederst enn øverst, men ikke så myk at jeg lett får inn kniven. Vanskelig å beskrive i tekst men den virker ikke helt råteskadet i alle fall.

Panelet ser ut til å sitte tett mot asfaboarden, ingen luftspalte? Den der konstruksjonen ser ikke helt normal ut, noe som gjør at fukt kan bli stengt inne :(

• Liker
mgranbom og 2 andre
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Panelet ser ut til å sitte tett mot asfaboarden, ingen luftspalte? Den der konstruksjonen ser ikke helt normal ut, noe som gjør at fukt kan stenges inne :(
Stemmer, ingen luftspalte mellom asfaboard og panel.

Det skulle meget vel kunne være det. Forsøk å utelukke andre kilder.
Det ser ut som du har matjord liggende mot grunnen. Jorden holder på fuktigheten lenge.

• Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Det kan veldig godt være det. Prøv å utelukke andre kilder.
Det ser ut som du har matjord liggende mot grunnmuren. Jorden holder fukten lenge.
Ja, det er ikke riktig type materiale mot grunnmuren, burde antageligvis være en slags grus i stedet. Skal tillegges at betongen ikke er direkte eksponert mot bakken, men at det er en eternittplate mellom, kanskje litt vanskelig å se på bildene.

V Vemsomhelst2 skrev:
Ja det er ikke riktig type materiale mot grunnmuren, burde antageligvis være noe slags grus istedenfor. Skal nevnes at betongen ikke er direkte eksponert mot bakken, men det er en eternittplate imellom, kanskje litt vanskelig å se på bildene.
Du må finne kilden, det kan være en lekkasje fra tak/vegg også.

• Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Du må finne kilden, det kan være en lekkasje fra tak/vegg også.
Noen tips om hvordan man finner kilden?

V Vemsomhelst2 skrev:
Noen tips om hvordan man finner kilden?
Åpne alle takplater og inspiser. Hvordan ser det ut ved nedløpsrør, kan vann sprute opp der/ved bakken?

• Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Åpne alle takplatene og inspiser. Hvordan ser det ut ved nedløpsrør, kan vann sprute opp der/ved bakken?
Jeg åpnet de platene som inspeksjonsfirmaet mistenkte. Kan åpne de andre også forsås. Takavvanningen renner på et annet sted ned i rør i bakken, ingen risiko for sprut der heller.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Det kunne være fukt fra kondens på veggen fra inneluften. Konstruksjonen er jo ikke luftet som sagt, og da blir det ekstremt viktig med fuktspærren på innsiden og at det finnes mekanisk ventilasjon.

• Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det kunne være fukt fra kondens på veggen fra inneluften. Konstruksjonen er jo ikke ventilert som nevnt, og da blir det ekstremt viktig med dampsperren på innsiden og at det finnes mekanisk ventilasjon.
Har du noen tips til hvordan jeg finner ut om fukten kommer fra platen eller fra kondens? Jeg mistenker at det er litt forskjellig tiltak.

V Vemsomhelst2 skrev:
Har du noe tips om hvordan jeg finner ut om fuktigheten kommer fra platen eller fra kondens? Jeg mistenker at det er litt ulik tiltak.
Om det det er slik og sperren generelt er utilstrekkelig så kan du ha samme problem i flere vegger.

• Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
V Vemsomhelst2 skrev:
Jeg åpnet de platene som inspeksjonsfirmaet mistenkte. Kan åpne de andre også selvfølgelig. Taksystemet renner på et annet sted ned i rør i bakken, ingen risiko for sprut der heller.
Hva finnes det for ventilasjon i denne delen?

• Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.