Vi har havnet i en vanskelig situasjon der vi i panikk trenger å foreta et stambyte i kjelleren i vår villa. Entreprenøren har nettopp installert et minirenseanlegg og har nå oppdaget et lite bakfall på eksisterende stamme samt at deler av den er gammel. Dette innebærer at hele gulvet må sages opp og ny stamme legges. Ca 20 m. Før vi kan koble til anlegget må dette gjøres, sier de. Vi har nå fått en prislapp på 192.000kr etter Rot inkl moms. Tidligere (i forbindelse med kjøp av eiendommen) fikk vi en prisindikasjons på 80.000kr (fra annen entreprenør). I det nye tilbudet vil materialet koste 67.000kr og arbeidet 176.000kr (før Rot). Det innebærer 243 arbeidstimer med entreprenørens timepris på 725kr/t. Både material og arbeid føles veldig mye på kanten synes jeg. Spørsmålet er - hvem har rett og hvem har feil? Takk om noen vil diskutere dette og har info. Takknemlig på forhånd! Janne

Slik ser spesifikasjonen ut:
  • Beskyttelsesdekke av berørte flater
  • Saging/sporing av betong (ca 20 lm)
  • Avløpsbendel eksisterende posisjoner
  • Avløpsbendel fra stamme mot garasje
  • Pigging utlasting av betong
  • Utkjøring av renne.
  • Hulltakning i yttervegg for tilkobling mot avløpsanlegg.
  • Legging av avløpsgroda, el føres med fra avløpsanlegg til teknikkrom.
  • Armering og innstøping av avløpsgroda.
  • Fallspackling av teknikkrom (ca 9 kvm)
  • Avfallshåndtering

Sitt rolig i båten.
Sørg for å få inn minst ett tilbud til.
Din strekning er noe lengre enn vår kjeller, og majoriteten av vår betong er (trolig) uarmert men estimatene jeg har fått har vært mer likt ditt første.
Det burde gå å koble til anlegget uansett, eller hvordan påvirker bakfallet? Ifølge tilbudet skal strøm trekkes, men det burde gå å gjøre midlertidig med en skjøteledning eller lignende.

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
Det høres litt saltet ut.

Det mest åpenbare er materialkostnaden. 20 m avløpsrør koster et par tusen, regn med like mye til for koblinger og diverse krøker. Betong og armering er billig, maks 5 000 kr for det som går med her.

• Liker
mikethebik og 3 andre
  • Laddar…
Jeg synes også det høres mye ut.

Gjorde det samme for et antall år siden. Riktignok bare 12 m, men benyttet anledningen til å legge ekstra avløp, og hele kjelleren ble flislagt og murveggene fikset også. Det går naturligvis ikke an å prissammenligne, men jeg, som er veldig prisbevisst, syntes ikke det var spesielt dyrt for det jeg fikk. En sliten kjeller fra 1925 ble frisk, pen og fin.

Det største problemet for deg er å få inn flere anbud og finne håndverkere innen rimelig tid.

Sist redigert:
  • Liker
Nille99
  • Laddar…
Vi byttet avløp for to år siden, lengden betonggulv i kjelleren som ble saget opp var vel kanskje 8 - 10 m, så ble også en 25 m lang slange trukket gjennom betongrørene ut til brønnen. Totalt 30 tusen før rot, arbeidet og transporter ca en tredjedel av den summen.

Jeg fylte selv rundt rørene og støpte igjen gulvet, så det er ikke med.

Sist redigert:
A
J Jean The Wiz skrev:
Vi har havnet i en vanskelig situasjon hvor vi i panikk må gjøre en rørfornyelse i kjelleren i vår villa. Entreprenøren har nettopp installert et minirenseanlegg og nå oppdaget et lite bakfall på eksisterende stamme samt at deler av den er gammel. Det betyr at hele gulvet må sages opp og ny stamme legges. Ca 20 m. Før vi kan koble til anlegget må dette gjøres sier de. Vi har nå fått en prislapp på 192.000kr etter Rot inkl. moms. Tidligere (i forbindelse med kjøpet av eiendommen) fikk vi en prisindikasjon på 80.000kr (fra annen entreprenør). I den nye tilbudet vil materialet koste 67.000kr og arbeidet 176.000kr (før Rot). Det tilsvarer 243 arbeidstimer med entreprenørens timepris på 725kr/t. Både materialet og arbeidet virker veldig høyt opplever jeg. Spørsmålet er - hvem har rett og hvem har feil? Takknemlig om noen vil diskutere dette og sitter på info. Takk på forhånd! Janne

Slik ser spesifikasjonene ut:

• Beskyttelsesdekking av berørte flater
• Saging/sporing i betong (ca 20 lm)
• Avløpsstikk eksisterende posisjoner
• Avløpsstikk fra stamme mot garasje
• Meisling og utlasting av betong
• Utgraving av renne
• Hulltaking i yttervegg for tilkobling mot avløpsanlegg.
• Legging av avløpsgrøft, elektrisk trekkes med fra avløpsanlegg til teknikkrom.
• Armering og ingjutning av avløpsgrøft.
• Fallavretting av teknikkrom (ca 9 kvm)
• Avfallshåndtering
Men jeg forstår ikke, fungerte deres avløp før montering av renseanlegg?
For da burde det også fungere med et…

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
mikethebik og 3 andre
  • Laddar…
Farstatjej90
Entreprenøren har vel fått blodvittring om du høres så desperat ut som i ditt innlegg her. Useriøst firma som vil utnytte deg.

Ta inn flere tilbud. Det er nok ganske tomt i ordreboken hos entreprenøren når de skremmer deg så mye 😅

• Liker
mikethebik og 4 andre
  • Laddar…
RoTe
Rejäl skrev:
Men jeg forstår ikke, fungerte deres avløp før montasje av renseverk?
For da burde det også fungere med et…
Akkurat dette. Høres ut som entreprenøren aner lettlurt kunde.

• Liker
MultiMan og 2 andre
  • Laddar…
Nå skal jeg ikke påstå at det verken er enkelt, eller raskt gjort å bytte stammer. Særlig ikke når det gjelder en strekning på 20 meter heller.
Dog er 192.000 kr, fryktelig mye penger. Nå kanskje det går å senke det med ca 50.000.
MEN, tross alt er det ikke "rakettforskning" å pigge opp betongen og bytte stammen. Er du bare normalt hendt, og har kroppen i behold så klarer du dette selv. Det letter naturligvis enormt, om du har et par arbeidsvillige tenåringssønner. Eller om du har en bror eller bestevenn. Skal vel, for sikkerhets skyld, si at personer av hun-kjønn også kan være behjelpelige.
Det finnes flere tråder der andre på forumet har dokumentert sine stammebytter.

• Sint
  • Liker
Willmanh og 2 andre
  • Laddar…
Er 192k bare for arbeidet i kjelleren? I så fall høres det helt vanvittig ut... Jeg gjør akkurat nå et lignende arbeid i min kjeller, dog mye større. Jeg leide maskiner og pigget opp hele kjellergulvet (47kvm), la isolasjon, ny avløpsstamme samt trukket forgreininger til nytt bad som blir der, armerer og legger gulvvarme akkurat nå. Min stamme er ca 12m men med forgreininger på ca 6m til. Jeg gjør alt selv og hvis jeg tar bort gulvvarmen fra kostnaden så havner det ikke over 30k i materialer og maskinleie. Da regner jeg ballast og sement i det. Helt ærlig tror jeg at du klarer deg med 10k i materiale om du kan/vil gjøre jobben selv. Bortkjøring av materialer kommer i tillegg hvis du ikke kan bruke det til f.eks. utfylling på tomten.

J Jean The Wiz skrev:
Vi har havnet i en vanskelig situasjon der vi i panikk trenger å gjøre en rørutskifting i kjelleren i vår villa. Entreprenøren har nettopp installert et minirenseverk og nå oppdaget et lite bakfall på eksisterende stamme samt at deler av den er gammel. Betyr at hele gulvet må sages opp og ny stamme legges. Ca 20 m. Før vi kan koble anlegget til, må dette gjøres, sier de. Vi har nå fått en pris på 192.000kr etter Rot inkl moms. Tidligere (i forbindelse med kjøp av eiendommen) fikk vi en prisindikasjon på 80.000kr (fra annen entreprenør). I den nye tilbudet vil materialet koste 67.000kr og arbeidet 176.000kr (før Rot). Betyr 243 mantimer med entreprenørens timepris 725kr/t. Både materiale og arbeid føles veldig mye i overkant opplever jeg. Spørsmålet er - hvem har rett og hvem har feil? Takknemlig om noen vil diskutere dette og sitter på info. Takk på forhånd! Janne

Slik ser spesifikasjonen ut:

• Beskyttelse av berørte overflater
• Saging/sporing av betong (ca 20 lm)
• Avløpsstikk eksisterende posisjoner
• Avløpsstikk fra stamme mot garasje
• Pigging uttak av betong
• Utsjakting av renne.
• Hulltaking i yttervegg for tilkobling mot avløpsanlegg.
• Legging av avløpsrør, el strekkes fra avløpsanlegg til teknisk rom.
• Armering og innstøping av avløpsrør.
• Fallavretting av teknisk rom (ca 9 kvm)
• Avfallshåndtering
I mine foreldres villa relinet vi rørene under platen, 6 stikk, om jeg husker rett, og en avløpskum. Prisen var drøye 100 etter rot, noe firmaet selv sa er vel det dobbelte av å pigge opp og støpe igjen, men man slipper alt rot og det er klart på noen dager. Mine foreldre har en ganske nyrenovert kjeller. Jeg hadde tenkt å gjøre tilsvarende øvelse neste år, har ingen budsjett, men tenker å gjøre det løpende sammen med min snekker, pigge opp gulvene (uarmeret, tynn betong), legge nye rør, støpe igjen og avrette med flytende sparkelmasse. Jeg regner med at det vel tar en ukes tid, 40 000 kanskje? Min snekker legger kanskje 40-50 timer og jeg 15 - jeg har ikke planlagt så nøye ennå. Materialkostnaden for meg er ubetydelig, 3 gulvsluker, 10 meter 110 rør, 20 meter 75 rør (maks, jeg bare gjetter litt) litt bend, renseluker, klammer mm og så noen tonn betong og flytende sparkelmasse. Det koster kanskje 5000 kr.

725 kr/ time (antar inkl moms) er også ganske høyt for betong- og piggearbeid. (580 + moms)

Det er jo vanskelig å vurdere din jobb, men spontant ville jeg føle at om du har fått en prisindikasjon på 80 000 så virker det vel rimelig.

Sist redigert:
B
Man kan jo lure på om du har råd til å gå på jobb? 192k er mye penger. Med min timelønn så har jeg ikke råd til å gå på jobb, da er det mer rasjonelt å være hjemme og løse en slik sak selv. Jeg har selv gjort nøyaktig denne jobben, så jeg vet presis hvor mye jobb det er.

Jeg ville alle dager i uken gjort det selv, om jeg sto overfor valget å sette det bort igjen.

Materialene til dette er billig, det er opprettelse av overflaten som kan bli dyrt, og der er det jo deres ambisjonsnivå for rommene som setter grensene.

Om det har fungert tidligere med et svakt bakfall, så er det ikke krise og panikk å fikse dette direkte her og nå. Renseverket vil jo fungere uansett, så lenge avløpsvannet kommer dit, og bakfallet er så svakt at det ikke danner en vannlås.

• Liker
Farstatjej90 og 6 andre
  • Laddar…
A
Men spørsmålet er om TS i det hele tatt trenger å bytte sine stammer? Disse ser ut til å ha fungert siden før byttet av rensemetoden for avløpsvannet.

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men frågan er trenger TS å bytte sine stammer overhodet?
Disse ser jo ut til å ha fungert siden før byttet av rensingsmetoden av avløpsvannet.
Ja, man vil jo vite hvor mye de har hevet avløpet inn til huset med det nye renseverket om det kanskje finnes en annen løsning.

A
T Trappa skrev:
Ja, man vil jo vite hvor mye de har hevet avløpet inn til huset med det nye renseanlegget om det kanskje finnes en annen løsning.
I så fall har entreprenøren gjort feil, man bør ikke endre på innløpets høyde uten å forsikre seg om at ingen tilbakeslag vil oppstå.. er det slik for TS så blir det bare å endre og grave ned minirenseanlegget dypere for entreprenøren..

• Liker
mikethebik og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.