Jeg har over noen år sett hvordan vår 30 år gamle betongtrapp forfaller mer og mer. Sannsynligvis har den vært utsatt for salting om vinteren, og naturligvis forvitrer nå betongen. I det minste trodde jeg det. Som jeg kan se det etter å ha banket løs biter av trappen, finnes det en kjerne av hard betong, og en betydelig mer porøs sandaktig masse utenpå, som man deretter har lagt skifer på. Se bilder nedenfor. Er dette en normal konstruksjon, og kan min plan om å fjerne alt løst og legge tre/treplatting i stedet for skifer fungere?
Først trodde jeg at trappen bare var å avskrive, men den virker veldig stabil inni?
Her kommer bilder:
Den sørgelige trappen hvor jeg som det fremgår har slått hull i betongen og ut renner sand:
Jeg fortsetter å banke og ser at det finnes en betydelig hardere kjerne der inne, den virker helt intakt og ikke av samme materiale som den omkringliggende porøse sanden og "betongen" eller hva man nå skal kalle det. Puss?
Går til en annen del av trappen og løsner enkelt en skiferplate:
Titter litt nærmere og begynner her å bli en smule bekymret. Trappen ser så ille ut at en redning virker umulig:
Men også her banker jeg bort det sandaktige og grå litt hardere materialet, og møtes av en solid betongkjerne, helt uskadet:
Det virker altså som nevnt ovenfor, at det finnes en betongkjerne der inne, men hvorfor finnes denne sanden utenfor? Det er som et hulrom når man fjerner en skiferplate. Banker man på skallet når man sanden. Deretter kommer betongkjernen. Hva er grunnen til at man har gjort det slik?
Som jeg ser det, bør jeg kunne fjerne skiferplatene, slå hull på skallet og fjerne all sand, for deretter å erstatte dette med treplatting montert mot "lekter" av 3 mm plate eller lignende (som bores og festes i betongen)?
Ja det ville vært hyggelig med skiffer, men jeg er redd det kommer til å bli trøbbel når jeg skal remontere den så å si. Hva skal jeg erstatte sanden med, det kreves jo en viss tykkelse og det blir jo vanskelig med vanlig fix? Beklager, men dette er ikke helt mitt område
Tror ikke det er en ferdiglaget, men den er støpt på stedet, så sitter skifersteinen i mørtel. Det er vanlig måte å bygge på.
Det går an å fjerne skifersteinen og ta bort mørtelen og sette alt om igjen med sementmørtel.